بر پایی همایش حکیم هزاره‌ها و تجلیل از سید عبدالله انوار در فرهنگسرای ابن سینا | Ettelaat International Newspaper

صفحه اصلی » فرهنگی-هنری » بر پایی همایش حکیم هزاره‌ها و تجلیل از سید عبدالله انوار در فرهنگسرای ابن سینا

بر پایی همایش حکیم هزاره‌ها و تجلیل از سید عبدالله انوار در فرهنگسرای ابن سینا

 

‏مراسم بزرگداشت فیلسوف و طبیب جهانی ایران «حکیم هزاره‌ها» شیخ الرئیس ابوعلی سینا و نکوداشت ابن سینا پژوه ایرانی سید عبدالله انوار، عصر شنبه ۳۰مرداد با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد بوعلی سینا، غلامحسین ابراهیمی دینانی، انشاءالله رحمتی، نجفقلی حبیبی، سید محمود دعایی و جمعی از استادان فلسفه و حکمت کشور در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.‏
در ابتدای این مراسم علی‌اصغر خُسروی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس فرهنگسرای ابن سینا در سخنانی عنوان کرد: این روز بزرگ را به طبیبان تن و جان و خادمان عرصه‌های فرهنگ و ادب و هنر تبریک می‌گویم، این فرهنگسرا در انجام رسالت خود آیین‌های زیادی برای بزرگان برگزار کرده و اینک نیز میزبان جمع فرهیختگان در ستایش ابن سینا هستیم، بی شک اندیشمندان درباره بوعلی هزاران صفحه نگاشتند اما جُرج سارتن در کتاب «تاریخ علم»، ابن سینا را از بزرگترین اندیشمندان تاریخ علم برای همه زمان‌ها می‌داند.‏
وی در ادامه افزود: ما همه بوعلی را حکیم هزاره‌ها می‌دانیم اما در توصیف استاد انوار باید بگویم که وی یک فرهنگ‌پژوه، نسخه پرداز و کتاب‌شناس از معدود ابن سینا شناسان کشور است وی شرح ۲۲ جلد کتاب شفا و تعلیقه دانشنامه اعلایی را در کارنامه خود دارد و این تنها گوشه‌ای از آثار او است. نام او در فهرست آثاری است که هر یک تلاش یک استاد تمام عیار را می‌طلبد.‏
در ادامه آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی خداوند را شکر کرد که هنوز گوشه کنار جهان کسانی هستند که برای فلسفه،‌ علم، طب، پژوهش و تحقیق کار می‌کنند، یادآور شد: بوعلی سینا‌ها در طول تاریخ درخشان به بارور ساختن افکار بشر پرداختند، کسانی که عقل را حاکم و بشریت را به عقلانیت رساندند، علاقه‌مندان به بوعلی کسانی هستند که تلاش می‌کنند جامعه را از این نابسامانی کنونی نجات دهند.‏وی با بیان اینکه متأسفانه بشر با علم منهای عقل کیلومترها نفت و گاز استخراج کرده اما به این نکته توجه نکرده که دفینه عقل را استخراج کند تا انسان‌ها از جنگ‌های جهانی، ترور و ناامنی دور شوند، یادآور شد: آمریکا، قدرتمندترین کشور دنیا امروز ناامن‌ترین کشور است چرا که حکومت منهای عقل در آن حاکم است.‏
در ادامه این نشست، غلامحسین ابراهیمی دینانی طی سخنانی عنوان کرد: جهانی که ما انسان‌ها در آن زندگی میکنیم جهان زمان و مکان است و هر انسانی در زندگی خود از جهان برداشتی دارد اما اگر کسی جهان را معقول نپذیرد، آزاد نیست حیوانات هستند که معنی آزادی را نمی‌دانند. شیخ الرئیس حکیم هزاره‌ها به حق لقب گرفته است از زمان زندگی او تا الان حدود دو هزار سال می‌گذرد اما تا بشر عقل دارد و در زمین زندگی می‌کند هزاره‌ها باید بیاید و او حکیم همه این ادوار باشد.‏
وی با اشاره به اینکه نظیر ابو علی سینا در طول تاریخ بشر شاید دو تا سه نفر باشند، اظهار داشت: سقراط، ارسطو و افلاطون را نمی‌توان نادیده گرفت. یک فیلسوف بزرگ غربی می‌گوید که ۲۵۰۰ سال است تاریخ فلسفه پانوشت‌هایی از حرف‌های افلاطون است یونان آن دوران معجزه‌ای بود که تمام شد اما در کشورهای دیگر مثل ایران، ابن سینا ظهور کرد.‏
وی در ادامه افزود: امروز شاید پزشکان خیلی اعتنایی به قانون ابن سینا نکنند اما همین پزشکی در عصر خود پیشرفته بود تمام دانشگاه‌های طبی قانون را می‌خواندند، کتاب‌های او شفا، اشارات،‌ نجات، قانون و… همه عقل فلسفی فراتر از علم‌اند.‏
دینانی با این پرسش که اخلاق و عقل بشر چقدر امروز پیشرفت کرده‌اند، گفت: همین نامزد اخیر ریاست جمهوری آمریکا یک خُل تمام عیار است حال ببینیم ۲ هزار سال پیش چه کسی اینطور حرف می‌زد حتی فراعنه اینگونه نبودند، که این آقا امروز اینطور صحبت می‌کند؟ پس اخلاق و فن حکومت و کشورداری امروز ترقی نکرده است فلسفه را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم اینطور که علم پیشرفت کرده، فلسفه پیشرفت نکرده است.‏
چهره ماندگار فلسفه با بیان اینکه فلسفه شفای روح است اما طب شفای بدن است، یادآور شد: کتاب اشارات ممزوجی از فلسفه و عرفان است ابوعلی نخستین عارف است عرفان ابن سینا امروز مورد غفلت قرار گرفته است. عین القضات همدانی ابن سینا را از هر عارفی بالاتر دانسته و میگوید که او از نور سیاه سخن گفته است.‏
سپس انشاءالله رحمتی در موضوع «دین شناسی ابن سینا» طی سخنانی گفت: ما در فرهنگمان یک ابن سینا و یک سنت سینایی داریم، تمرکز من بر سنت سینایی است بعد از ابوعلی سینا هم کهکشانی از ستاره‌هایی در فرهنگ‌مان داریم که متأثر از او هستند.‏رحمتی اظهار داشت: وحدت حکمت و نبوت در مباحث ابن سینا است، نمونه تکرار نشدنی آن پیامبر(ص) است نه به این معنا که تجربه نبی با انسان‌ها یکی است از نظر ابوعلی سینا معرفت نبی تا حد تجربه دینی تنزل نمی‌کند بلکه تجربه عوام تا این حد تعالی پیدا می‌کند با این حال نبی از فیلسوف نیز متمایز است. برخلاف نظریه تجربه نبوی، ابن‌ترکه سه ویژگی برای پیامبر ذکر می‌کند نخست عقل او قدسی است در عین حال پیامبر از جودت دکتز خیال برخوردار است.‏
وی در ادامه افزود: خیال نبوی ابن سینا با خیالی که ما امروز می‌فهمیم متفاوت است خیال قدسی در پیامبر باعث می‌شود که او با مردم به قدر معقول صحبت کند در حالیکه حکیم چنین امکانی ندارد پس پیامبر می‌تواند شریعت تأسیس کند. ویژگی سوم پیامبر نیز قوه تصرف عالم است که نتیجه آن منجر به معجزه می‌شود.‏
در پایان این مراسم سید عبدالله انوار با اشاره به اینکه کسانی با زندگی او آشنا هستند می‌دانند که اصل اساسی او بی نام و نشانی در کوی خرابات است، گفت: شیخ بوعلی هزاران سال است که نامش سردر دارالعلم‌ها است، به نظر من او عقل بالا ندارد بلکه فراعقل دارد و چنین چیزی در تاریخ ریاضیات او هویدا است.‏
وی گفت: خاطراتی که درباره ابوعلی سینا، ابوعبید جوزجانی و خودش نوشته‌اند آمده که وقتی هشت ساله بوده نزد سبزی فروشی حساب یاد گرفته سپس نزد برادرش هندسه خوانده و بعد عبدالله ناتلی بزرگترین معلم اسماعیلی به منزلشان آمده و استادش شده بعد از دو جلسه این بوعلی بوده که استاد ناتلی شده است. از کتاب ریاضیات و هندسه مشخص می‌شود که این سخنان راست است حتی در کتاب هندسه آورده که خلاصه مباحث را در این کتاب ارائه کرده است.‏غلامرضا دادخواه نیز در ادامه این مراسم توضیحاتی را درباره پروژه‌ای که با موضوع «تصحیح الهیات شفا» ابن‌سینا در «اسکوالا نرماله سوپریوره» در شهر پیزای ایتالیا دنبال می‌شود ارایه کرد و گفت: در اجرای این پروژه که به سرپرستی پروفسور آموس برتولاچی انجام می گیرد محققانی از کشورهای مختلف از جمله ایران، آلمان، آمریکا، و بلژیک مشارکت دارند و بودجه ای یک میلیون و دویست هزار یورویی از سوی دو موسسۀ اروپایی یعنی «شورای تحقیقا ت اروپا» و «برنامۀ هفت» برای آن در نظر گرفته شده است.
وی درباره اهمیت الهیات شفا در غرب گفت: در نیمۀ دوم سده دوازدهم میلادی کتاب «شفا» ابن‌سینا به لاتین ترجمه شد و دو بخش از آن بیش از بخش‌های دیگر در غرب اهمیت یافت که یکی از آنها کتاب نفس و دیگری کتاب الهیات بود. علی‌رغم اهمیت کتاب الهیات در سده‌های میانی تاکنون تصحیح انتقادی ومنقحی از کتاب انجام نگرفته و تلاش ما در این پروژه این است که تصحیح انتقادی خوبی از آن صورت گیرد.
وی با اشاره به برخی از تصحیح‌هایی که از الهیات شفا تاکنون صورت گرفته گفت: در قاهره در سال ۱۹۶۰ تصحیحی از این کتاب انجام گرفت اما این تصحیح نسخه‌های کهن قبل از سده هفتم را در نظر نگرفته بود. تصحیح علامه جوادی آملی نیز که براساس ۵ نسخه موجود در کتابخانه شخصی ایشان بود انتقادی نبود. دکتر حامد ناجی اصفهانی نیز براساس ۷ نسخه که ۴ نسخه آن از سده هفتم و پیش از آن بوده تصحیح دیگری از این کتاب ارایه کرد که اتفاقاً تصحیح انتقادی خوبی است، اما فعلاً ایشان دو مقاله از کتاب را تصحیح ومنتشر کرده اند.


Scroll To Top