نگاه
«ژان لوک گدار» از پاریس تا پردیس
هومن ظریف
 

همچنانکه «ژان لوک گدار» فیلمساز موج نو فرانسه در جشنواره فیلم کن پیش رو،با فیلم «کتاب تصویر» حضور دارد،در جشنواره جهانی تهران نیز با فیلمی کم دیده شده تلویزیونی حضور داشت.
فیلم «ظهور وسقوط یک بنگاه کوچک سینمایی» که ابتدا برای تلویزیون در سال ۱۹۸۶ساخته شده است،تنها در یک نمایش با حضور نماینده سازمان سینمایی فرانسه روی پرده سالن چهار پردیس سینما چهارسو رفت و باعث ایجاد فرصتی نامحتمل برای علاقه مندان سینمای کلاسیک و موج نو فرانسه شد.
صرف نظر از دغدغه برگزارکنندگان برای کمترین خدشه به بافت تصاویر فیلم،دیدن این فیلم تجربه ای بسیار ارزشمند برای مخاطبان بود،اما نباید از بیان این نکته به سادگی گذر کرد که چون گدار،در بسیاری از فیلم های خود،علاقه زیادی به بهره بردن از نقاشی های بزرگان تاریخچه نقاشی است و بافت فیلم از «دیزالو» و عنوان و «تیتر»‌های فرعی بسیاری برای درهم تنیدگی عمدی تصاویر بهره می برد،لذا درنتیجه اعمال «محو» و«غیر شفاف» کردن برخی از تصاویر فیلم و کاهش درک شوخی های بصری فیلم توسط تماشاگران ،در نهایت باعث سردرگمی مخاطب شد و تا چند ثانیه از نمایش تیتراژ پایانی فیلم،تماشاگران متوجه پایان پذیرفتن فیلم نشدند!
البته نماینده سینمای فرانسه،در سخنان رهگشا و ارزشمند خود پیش از نمایش فیلم گفته بود:«نخستین چیزی که باید بگویم این است که همگی آدم های خوش شانسی هستید.زیرا در اینجا هستید تا فیلم یکی از بزرگترین کارگردانان فرانسوی را ببینید.
کارگردانی که آثارش بی بدیل است.این فیلم خلاصه ای از کارگردانی هایی است که آقای گدار سعی می کرده است که در فیلم هایش به نمایش بگذارد.همینطور کلی بودن فیلم را می توانید در عنوان فیلم حس کنید.همانگونه که شما در سینما همه چیز را از پایین به بالا نگاه می کنید و در تلویزیون از بالا به پایین،ولی در این فیلم کارگردان می خواهد بگوید سینما فقط یک تجارت نیست.اما برای ساختن فیلم باید به سراغ پول رفت.در این فیلم شخصیتی به نام «بازن» وجود دارد که در سینمای فرانسه نام یک منتقد خیلی معروف در دهه شصت بوده است که «گاسپار بازن» در این فیلم یک کارگردان بزرگ سینما را کمک می کند تا برای ساخت فیلم به پول و بودجه برسد.
برای آقای گدار این فیلم به گونه ای تناقض است زیرا آقای گدار سینما را به تلویزیون ترجیح می داد اما در سال ۱۹۸۶ این فیلم ابتدا در تلویزیون و سپس در سینما اکران شد.همانگونه که گدار انقلابی در سینمای فرانسه بوجود آورد،اما در سالهای اخیر،برای ساخت فیلم دچار مشکل مالی شد.»
وی در پایان سخنان خود گفت:«چه در ایران و چه در فرانسه و در کل دنیا،برای ساخت فیلم،گروه کارگردانی به دنبال پول می روند و این واقعیتی انکار ناپذیر است.در این فیلم «ژان پیر لئو»(بازیگر نقش منتقد سینما)، بازیگر بزرگ فرانسه بازی کرده است که در هفته های آتی به ایران سفر خواهد کرد.»

Email this page

نسخه مناسب چاپ