محققان آلماني اعلام كردند: مصرف شكلات مي تواند فشارخون را كاهش دهد. براساس نتايج تحليلي كه اخيراً از سوي محققان آلماني صورت گرفته و از سوي انجمن پزشكي آمريكا در نشريه طب داخلي به چاپ رسيده است، غذاهاي غني از شكلات ظاهراً در كاهش ميزان فشارخون نقش موثري دارند درحالي كه نوشيدن چاي سبز يا چاي سياه اين تاثير را ندارد. اين مطالعات نشان داده است: در افرادي كه حداقل به مدت دو هفته شكلات مصرف كرده بودند، ميزان افت فشار خون به همان اندازه افرادي است كه براي كنترل فشارخون خود از داروهاي متداول كاهش فشارخون مصرف كرده بودند. شواهد علمي هم چنين نشان مي دهد كه افت فشار خون در نتيجه مصرف شكلات مي تواند احتمال بروز سكته يا حمله قلبي را بين 10 تا 20 درصد كاهش دهد. به گفته محققان، هم كاكائو و هم چاي هر دو حاوي پلي فنول هستند. اين ماده جزو گروهي از مواد شيميايي است كه به دليل داشتن خاصيت پيشگيري از بروز بيماريهاي قلبي ـ عروقي شدت دارد و در بيشتر ميوه ها و سبزيجات يافت مي شود اما پلي فنول موجود در كاكائو با نوعي كه در چاي وجود دارد متفاوت بوده و در واقع فعال تر است.