بازگشت بهروز بقایی به صحنه پس از۱۰ سال

شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸
38
 

این روزها فرهنگسرای نیاوران، میزبان تئاتر کمدی «آپرکات» است. «آپرکات»، قصه زن بوکسوری است که با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کند. بهروز بقایی، بعد از ده سال دوری از صحنه، فعالیت هنری خود را با این نمایش از سر گرفت.
محمدرضا قلی‌پور، نویسنده و کارگردان «آپرکات»، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نمایش «آپرکات» در ژانر کمدی است. در کمدی، فکر مخاطب به تحرک واداشته می شود؛ زیرا او تناقض‌هایی را بین آنچه باید باشد و آنچه هست یافت می‌کند و همین تناقض‌ها، او را می‌خندانند.
قلی‌پور افزود: یکی از دغدغه‌های درونی من، مسائل زنان و قهرمان بودن آنها در جامعه است. من معتقدم در جامعه فعلی ما، زن‌ها قهرمان‌تر هستند.قصه من، قصه زن بوکسوری با نام «نغمه» است که علاوه بر رینگ، در زندگی هم مبارزه می‌کند. دومین شخصیت نمایش من مردی بود به نام «الیاس» که با جریان بد اقتصادی مبارزه می‌کند و مجبور می‌شود دست به کارهای عجیبی بزند. در جامعه هم می‌بینیم شرایط اقتصادی ما طوری پیش می‌رود که مردم دنبال راه‌کارهای بدیع برای امرار معاش هستند و کم‌کم مشاغل جدیدی اختراع می‌شوند. شخصیت دیگر من «فرزاد» است که بخش هنری و روشنفکر اجتماع را نمایندگی می‌کند، روشنفکری که ضربه دیده و زمین خورده است.
فرشته فرشاد، بازیگر نقش «نغمه» درباره نقش خود گفت: نغمه دختر ورزشکاری است که به خاطر هدفی که دارد تلاش و فداکاری می‌کند و در عین حال خیلی محکم است. «نغمه» در عین قوی بودن ، بسیار صبور است. این به خاطر عشقی است که به شوهرش دارد. او یک امید واهی دارد که شاید بتواند وضعیت نابسامان زندگی خود را تغییر دهد. بهروز بقایی، بازیگر نقش « فرزاد»، درباره نقشش گفت: فرزاد یک شخصیت راستگو، ساده‌دل و قابل‌اعتماد است و بر قابل اعتماد بودنش اصرار دارد. او در آنچه می‌خواهد حفظ کند، کوشاست. او یک چیزهایی را حفظ می‌کند، مثل شرافت؛ به هر کاری تن نمی‌دهد و طوری زندگی می‌کند که بودنش ارزش داشته باشد.
وی تاکید کرد: «فرزاد» نماینده قشر روشنفکر ماست. تاکید روی یک فضیلت، مثل شرافت، باعث می‌شود که از روشنفکران سوء استفاده شود. یک روشنفکر، نمی‌تواند در برخی موقعیت‌ها شرافتش را نادیده بگیرد و طور دیگری عمل کند. اگر می‌توانست چنین کند، به او روشنفکر شریف نمی‌گفتیم. یک روشنفکر شریف نمی‌تواند خلاف فضایل انسانی و اساسی خود عمل کند.قلی‌پور درباره شخصیت «الیاس» در این تئاتر گفت: «الیاس» نماینده بخش زیادی از جامعه فعلی ماست. ما ایرانی‌ها به زرنگ‌بازی عادت کردیم. ما همیشه دنبال رانت و پارتی هستیم. الیاس آدمی است که می‌خواهد برای حل هر مسئله‌ای راهکاری پیدا کند که او را زودتر به جواب برساند، حتی اگر این راه باعث شود حق کسی ضایع شده و یا اخلاق زیر پا گذاشته شود. الیاس پایبند به اصول نیست. مشابه شخصیت الیاس را در جامعه زیاد داریم. به همین علت شرایط اجتماعی ما همواره در حال بغرنج‌تر شدن است. امروز ما به سمتی می‌رویم که همه در حال زرنگ بازی هستیم، فقط درجه این زرنگی در ما متفاوت است. اینکه ذات زرنگ بازی درون یک جامعه تبدیل به فرهنگ شود، خیلی خطرناک است. مخاطب این رفتار را در الیاس می‌بیند و آن را دوست ندارد؛ ولی به آن می‌خندد چون خودش این کارها را کم یا زیاد انجام می‌دهد. وی تصریح کرد: بزرگترین علت ظهور این فرهنگ آن است که ما باور نکردیم که دروغ‌گویی هم کار غلطی است. عدالت و راستگویی دو اصلی هستند که همه باید به یکسان به آنها پایبند باشند و هیچ تبصره و استثنایی برای آنها وجود نداشته باشد.قلی‌پور در ادامه با اشاره به معضلاتی که تئاتر کشور با آن روبرو است گفت: ما در عرصه نمایش با مخاطب حرف می‌زنیم. پرسش آن است که آیا گوش شنوایی هم هست؟ متولی تئاتر برای دیده شدن تئاترها چه کاری انجام می‌دهد؟
وی افزود: مشکلی که در تئاتر ایران وجود دارد آن است که تعداد تماشاگران، بسیار محدود است. بنابر آمار، ۸۷ درصد مردم ایران هیچ‌وقت تئاتر ندیده‌اند. از آن ۱۰ درصد باقی مانده هم، ۸ درصد هر سه سال یک بار تئاتر می‌بینند. قلی‌پور ادامه داد: بودجه کم اختصاص داده شده به تئاتر باعث شده گروه‌ها معمولا کار کردن را کنار بگذارند؛ کسانی هم که کار می‌کنند، نگاه اقتصادی داشته باشند نه نگاه اخلاقی و روشنفکرانه. لذا کم‌کم تئاتر تبدیل می‌شود به یک کالای تجاری که هدفش تزکیه نفس نیست.وی تاکید کرد: اگر تئاتر برای مسئولین یک ارزش تلقی شود، برای آن فرهنگ‌سازی می‌کنند. هرگاه لزوم فرهنگ‌سازی برای امری حس شود، آن امر وارد نظام آموزشی می‌شود. اگر فرهنگ‌سازی صورت گیرد، من متوجه می‌شوم تئاتر، نیاز من است و در این صورت، وارد سبد خانوار می‌شود.وی در پایان گفت: امیدوارم حال تئاتر خوب شود و به‌ویژه فضا برای نسل من بازتر شود. «آپرکات»، تا ۱۳ خرداد ۹۸ در فرهنگسرای نیاوران نمایش داده می‌شود.