با وجود خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های ارتباطی کشور در جنگ اخیر،  شبکه ارتباطات ملی پایدار ماند.
احسان چیت‌ساز، معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در نشست «آسیب‌های وارده به اقتصاد دیجیتال در جنگ تحمیلی سوم» با اعلام این مطلب اظهار کرد: در جریان حملات دشمن در جنگ رمضان، ارتباط برخی جزایر کشور با سرزمین اصلی به‌طور موقت قطع شد، اما در بسیاری از موارد ظرف چند ساعت دوباره برقرار گردید. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وجود فشارهای سنگین و تقدیم شهدایی در این مسیر، توانست پایداری شبکه ارتباطی کشور را حفظ کند.
 معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش فناوری اطلاعات ایران از جنگ تحمیلی سوم بالغ بر ۳۳۵ میلیون دلار خسارت دیده و این رقم به جز خسارت ناشی از قطعی اینترنت است.
وی ادامه داد: خسارت‌های وارده به اقتصاد دیجیتال بخش دولتی ۴۲.۶ هزار میلیارد تومان و به بخش خصوصی ۸.۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
چیت‌ساز با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی اقتصاد دیجیتال فشار بسیار زیادی را تجربه کرد، گفت: در این جنگ بیشتر از ۵۰۰ سایت ارتباطی کشور مورد حمله دشمن قرار گرفت و موجب قطع ارتباطات شد هرچند در بسیاری از موارد، در فاصله کمتر از چند ساعت مجدد اینترنت برقرار شد .
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه این جنگ به سرمایه‌های ثابت در حوزه اقتصاد دیجیتال هم خسارت وارد کرد، افزود: بخشی از این خسارت‌ها ناشی از حملات موشکی مستقیم به زیرساخت‌ها و دارایی‌های ثابت در حوزه فناوری و ارتباطات بود که چالش‌های جدی ایجاد کرد.
معاون وزیر ارتباطات قطع اینترنت بین‌الملل را یکی از خسارت های اصلی حوزه اقتصاد دیجیتال در جریان این جنگ برشمرد و افزود: در حوزه مخابرات و ارتباطات نزدیک به ۴.۶ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از جنگ ثبت شده و کاهش درآمد مستقیم در کسب و کارها را در پی داشته است.
وی سهم خسارت وارده به تجارت الکترونیک را ۲.۳ هزار میلیارد تومان بابت کاهش درآمد اعلام کرد و افزود: در کسب و کارهای بزرگ مقیاس دیجیتال حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.
چیت‌ساز خسارت وارده به کسب و کارهای بزرگ دیجیتال را  ناشی از عدم نفع آنها به دلیل قطع اینترنت دانست و گفت: به دلیل آنکه حوزه ارتباطات در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای نداشت، هم زیان‌های مستقیم و جدی در این جنگ متحمل شد و هم تاب آوری کسب و کارها در کشور دچار چالش شد.
وی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه ضرورت اتصال کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به اینترنت را  در هرشرایطی به تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران متذکر شده است، تاکید کرد: از نظر وزارت ارتباطات حتی در شرایط بحرانی هم نباید اتصال به اینترنت قطع شود و این دیدگاه در جلساتی که بین فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال و سیاست گذاران این بخش در گذشته برگزار می‌شد، به کرات بیان شده است.

مخالفت با  اینترنت طبقاتی
وی همچنین گفت: وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت با هرگونه تبعیض در ارائه پهنای باند اینترنتی و ارائه اینترنت طبقاتی مخالف است.
 به گزارش خبرنگار اطلاعات، محدودیت دسترسی به شبکه اینترنت در ماه‌های اخیر به یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران تبدیل شده است.
مردم تصور می‌کنند که دولت به عمد دسترسی آنها را به اینترنت مسدود کرده و اکنون هم با اهداف اقتصادی به دنبال طبقاتی کردن اینترنت در کشور است. ولی وزارت ارتباطات دیروز به صراحت مخالفت دولت با هرگونه محدودیت در ارائه اینترنتی به مردم را اعلام کرد.
 وی در ادامه با بیان اینکه با هرگونه اینترنت که عملا فاصله و تفاوت بین مردم ایجاد می‌کند، مخالفیم، گفت: احساس تبعیض در این موضوع بنیان‌های اجتماعی جامعه را از بین می‌برد.  در دوران جنگ و دفاع همه باید با هم برابر باشیم و با هم تلاش کنیم تا بر دشمن جنایتکار فائق شویم.
چیت ساز ادامه داد: در این زمینه هم چارچوبی تعریف شده که در شرایط بحران کسب و کارها بتوانند ارتباط با سرورهای بین‌المللی را حفظ کنند اما ایجاد هرگونه تفاوت در دسترسی مردم همچون ایجاد تهدید امنیتی برای کشور است که توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در دست پیگیری است.
وی با تأکید بر ضرورت نگاه واقع‌بینانه در مسیر داخلی‌سازی زیرساخت‌های دیجیتال کشور، افزود: اگر بخواهیم به‌صورت کامل داخلی‌سازی انجام دهیم، برآورد منابع مورد نیاز حدود ۷۰۰ هزارمیلیارد تومان است. 
 
امنیت سایبری
وی با یادآوری شوک‌های اقتصادی وارده به کسب و کارهای دیجیتال در ایام جنگ اظهار داشت: کسب‌وکارهای دیجیتال به زیرساخت‌های ابری جهانی، API ها و خدمات بین‌المللی مانند سامانه‌های احراز هویت و ابزارهای امنیتی وابسته‌اند؛ بنابراین دسترسی پایدار به اینترنت بین‌الملل برای مدیریت سرورها، پایگاه‌های داده و خدمات آنلاین ضروری است و قطع اینترنت می‌تواند مدیریت و بازیابی این زیرساخت‌ها را مختل کند.
چیت ساز تاکید کرد: از سوی دیگر، امنیت سایبری هم به اتصال به شبکه جهانی وابسته است؛  زیرا  به‌روزرسانی‌های امنیتی، داده‌های ضدتهدید و امضای بدافزارها از منابع بین‌المللی دریافت می‌شود. هرچند تلاش‌هایی برای تقویت زیرساخت‌های داخلی انجام شده، اما همچنان نیاز به ارتباط پایدار با اینترنت جهانی وجود دارد.
وی یادآور شد: کارشناسان هشدار می‌دهند قطع کوتاه‌مدت اینترنت شاید قابل‌تحمل باشد، اما قطع گسترده آن می‌تواند شوک اقتصادی جدی به کسب‌وکارهای دیجیتال وارد کند. به گفته وی، اینترنت برای اقتصاد دیجیتال نقشی حیاتی دارد و افزایش ترافیک بین‌الملل کشور تا حدود ۷.۵ پتابایت هم نشان‌دهنده همین وابستگی است.
 
لزوم بهبود شبکه‌های داخلی
معاون وزیر ارتباطات درباره محدودیت‌های اخیر اینترنت گفت: سیاست کلی دولت، مبنای عدم تبعیض در دسترسی مردم به خدمات دیجیتال است. دولت به‌هیچ‌وجه رویکرد ایجاد محدودیت برای مردم را نمی‌پسندد و هرگونه تبعیض در این حوزه را در تضاد با سیاست‌های خود می‌داند.
وی با یادآوری اینکه تصمیمات مرتبط با شرایط امنیتی کشور در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ و طبق روال، نظر کارشناسی وزارتخانه‌های مرتبط در آن شورا دریافت می‌شود، تصریح کرد: رویکرد دولت، بازگشت به مسیر پایدار توسعه دیجیتال با رویکردی واقع‌گرایانه و مردم‌محور است.
چیت‌ساز با اشاره به اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی در دوره جنگ ۲ برابر شد، گفت:  این امر به معنای بهبود کیفیت در شبکه‌های داخلی نیست.  شبکه‌های داخلی باید زیرساخت‌های خود  را رشد بدهند تا سرویس بهتری ارائه کنند.
وی در خصوص زمان اتصال اینترنت برای همه مردم، گفت: ما زیرساخت‌های اینترنتی را فراهم می‌کنیم، زمانی که در سطح امنیتی تصمیم‌گیری شود، نوع اینترنت به شرایط قبل باز می‌گردد، ضمن اینکه بارها اعلام کرده‌ایم با تمایز اینترنت بین مردم به جد مخالفیم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی