مجید جلالی، مربی فوتبال ایران درباره عملکرد تیم ملی در دیدار ایران و مصر اظهار کرد: عملکرد تیم ملی را میتوانم غافلگیرکننده توصیف کنم. فکر میکنم برای همه غافلگیرکننده بود. بچهها خیلی بالاتر از انتظار بازی کردند، بیشتر از حد انتظار دویدند، فداکاری کردند و کاملاً بر بازی مسلط بودند.
وی در حاشیه برنامه «دری رو به جام» که از آپارات اسپرت پخش میشود، افزود: ما یک پنالتی را از دست دادیم، دو توپ به تیر دروازه زدیم، یک گل هم که داور مردود اعلام کرد و یک گل هم به ثمر رساندیم. در مقابل تیم مصر تقریباً موقعیت چندانی روی دروازه ما ایجاد نکرد. به همین دلیل عملکرد بازیکنان را واقعاً در سطح بسیار خوبی دیدم.
جلالی درباره شانس صعود تیم ملی گفت: اگر بازی اول مقابل نیوزیلند را از دست نداده بودیم، شرایط کاملاً متفاوت بود. به نظر من در آن مسابقه چینش خوبی نداشتیم و تدابیر فنی هم مناسب نبود. اگر آن سه امتیاز را گرفته بودیم الان بدون اما و اگر صعود کرده بودیم اما با همین سه امتیاز و تفاضل گل صفر هم همچنان شانس صعود داریم و فکر میکنم صعود خواهیم کرد.
این مربی فوتبال درباره مدعیان قهرمانی جام جهانی نیز اظهار کرد: به نظر من تیمهایی مثل فرانسه، اسپانیا و انگلیس جزو مدعیان اصلی هستند. البته انگلیس تیم خوبی است اما به اندازه بعضی تیمها فداکارانه بازی نمیکند. آرژانتین هم تیم بسیار خوبی است و میتواند جزو مدعیان باشد. فکر میکنم قهرمان جام جهانی از بین همان تیمهایی باشد که در ادوار گذشته سابقه قهرمانی داشتهاند و قهرمان جدیدی نخواهیم داشت.
جلالی در پاسخ به این سؤال که مهمترین مشکل ساختاری فوتبال ایران چیست، گفت: این موضوع خیلی عمیق است. اصل ساختار ما به نگاه حاکمیت به فوتبال برمیگردد که باید ترمیم شود. وقتی این نگاه اصلاح شود اساسنامه فدراسیون فوتبال هم میتواند اصلاح شود و بعد از آن خیلی از مسائل در مسیر پیشرفت فوتبال کشور حل خواهد شد.
وی درباره دلیل نرسیدن استعدادهای فوتبال ایران به سطح بینالمللی نیز اظهار کرد: اصل موضوع به علوم تمرینی برمیگردد. مربیان پایه ما از نظر علوم مربیگری بد نیستند اما مشکل اصلی در علوم تمرینی است. در این بخش تقریباً نزدیک به صفر هستیم. در فوتبال حرفهای، بازیکن ۱۱ ساله برنامه تمرینی مخصوص خودش را دارد، بازیکن ۱۲ ساله برنامهای متفاوت و همینطور در تمام ردههای سنی. اما ما چنین نظام آموزشی مدون و هماهنگی نداریم و هر کسی براساس سلیقه و دانستههای خودش کار میکند. ضمن اینکه بسیاری از مربیان توان تبدیل علوم مربیگری به علوم تمرینی را ندارند. این مهمترین مشکل مربیان پایه ماست و در واقع ریشه اصلی مشکل فوتبال ایران به آموزش مربیان و در ادامه آموزش بازیکنان در سنین پایه، یعنی از حدود ۱۱ تا ۱۷ سالگی، بازمیگردد.
به نقل از خبرورزشی، جلالی در ادامه و در حاشیه برنامه «دری رو به جام» درباره ضعف استعدادیابی در فوتبال ایران گفت: نگاه مدیریتی مدیرانی که امروز در باشگاهها فعالیت میکنند، نگاه به آینده نیست. آکادمیها بیشتر حالت صوری دارند یعنی آکادمی را تأسیس میکنند تا بتوانند مجوز حرفهای بگیرند در حالی که آن آکادمی روح فنی ندارد. تقریباً اغلب آکادمیهایی که باشگاههای ما دارند به همین شکل هستند. آن روح فنی است که میتواند آینده فوتبال را تضمین کند اما متأسفانه این نگاه وجود ندارد.
وی درباره اینکه کدام دوره مربیگری بیشترین درس را برای او داشته است، اظهار کرد: مربیگری به گونهای است که اگر ۴۰ سال هم کار کنید باز هم در سال چهلم به موضوعاتی میرسید که برایتان تجربهای جدید محسوب میشود. بنابراین نمیتوانم بگویم کدام دوره بیشترین تجربه را برای من داشته است، چون هر سال تجربههای تازهای به دست میآورید. مربیگری واقعاً کاری بسیار پیچیده و در عین حال ترکیبی است. حتی همین سال گذشته در سمیناری در مالزی شرکت کردم و احساس کردم هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که باید یاد بگیرم و در سالهایی که کار کرده بودم، فرصت یادگیری آنها را نداشتهام.
جلالی درباره مربیانی که از آنها تأثیر گرفته است، اظهار کرد: در بین مربیان داخلی از مرحوم حسن حبیبی تأثیر گرفتم. بعدها هم سبک و فلسفه کاری آرسن ونگر را خیلی دوست داشتم و سعی کردم تا حد امکان همان نگاه و فلسفه را در مربیگری خودم پیاده کنم.
وی در پایان درباره بزرگترین باور اشتباه نسبت به مربیگری در فوتبال ایران گفت: این باور بیشتر در میان مدیران ما وجود دارد. آنها به دلایل مختلف مربیان ایرانی را چندان قبول ندارند و بیشتر به سمت مربیان خارجی گرایش پیدا میکنند در حالی که تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد. ما استعدادهای مربیگری زیادی در کشور داریم. همین مربیان جوانی که امروز میبینید، استعدادهای بسیار خوبی هستند، اما مشکل اینجاست که نه برای آنها برنامه مشخصی داریم و نه روی آنها سرمایهگذاری میکنیم. در نتیجه هرچه میشوند، حاصل تلاش فردی خودشان است و این برای پیشرفت فوتبال ایران کافی نیست.