یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۵۲
نظرات: ۷۶
۱۶
-
سمپاد

تربیت نخبه‌گرایانه باید انسانی فرهیخته با افق دید وسیع پدید آورد؛ انسانی که می‌تواند ورای نگرش‌های عادی و جاری را ببیند؛ انسانی که با برخورداری از ذهنیت پیچیده، به دنبال موضع‌گیری و خودنمایی نیست.

محمدحسن ابوالحسنی در روزنامه اعتماد نوشت:

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) متولی مدارسی در سطح کشور است که برای دانش‌آموزان مستعد و باهوش، امکانات و آموزش مخصوص فراهم می‌آورد؛ مدارسی که میان مردم به «مدرسه تیزهوشان» موسوم است. احتمالا در هر شهر بزرگ و متوسط ایران، حداقل یک جفت از این مدارس (یکی برای پسران و دیگری برای دختران) وجود دارد. اندیشیدن به سرشت و وضعیت این مدارس، در واقع اندیشیدن به نخبه‌گرایی و تفکیک آموزشی در کشور است. نگارنده این یادداشت، خود سال‌های نسبتا طولانی در این مدارس تحصیل کرده و اکنون با فاصله گرفتن از آن زمان، تجربیات خود را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

من از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ در یکی از مدارس تیزهوشان تحصیل کردم. هر ساله، مدرسه به‌طور معمول ظرفیت پذیرش ۶۰ دانش‌آموز برای مقطع اول راهنمایی را داشت، اما در سال ورود ما این رقم به ۹۰ نفر افزایش یافت. همچنین در ابتدای سال دوم نیز ۳۵ نفر به جمع ما افزوده شدند و بدین‌ترتیب حدود ۱۲۵ نفر (یعنی دو برابر رقم اولیه و معمول) به تحصیل در یک مقطع ادامه دادند. پیداست که حضور این همه دانش‌آموز در یک مقطع و شلوغ شدن کلاس‌ها به کاهش کیفیت آموزش انجامید. احتمالا متولیان پذیرش، قصد داشتند امکان تحصیل در این مدرسه را برای عده بیشتری  فراهم کنند، اما فکر می‌کنم نتیجه  چندان خوشایند نبود و هیچ‌کس در نهایت نتوانست از آموزش استاندارد و طبیعی این مدارس برخوردار شود. در نهایت فقط تعداد افرادی که خود را تیزهوش می‌دانستند بیشتر شده بود. فارغ از این جنبه‌های آماری و کمی، جنبه‌های کیفی آموزش نیز در طول چندین سال تغییر زیادی کرد.

مدارس سمپاد به‌طور معمول کارگاه‌های دو یا چند روزه‌ای را برگزار می‌کردند که درباره علوم پایه بود مثل شیمی، فیزیک، ریاضی و زیست‌شناسی. این کارگاه‌ها که  در سطح داخل مدرسه، استانی یا کشوری برگزار می‌شدند به «کارسوق» موسوم بودند. حضور در این کارسوق‌ها از بهترین تجربیات دانش‌آموزان بود که آن‌ها را به علوم پایه علاقه‌مند کرده و مفاهیم را در میدان عمل به آن‌ها می‌آموخت. در سال اول تعداد زیادی از این کارسوق‌ها برگزار شد، اما به تدریج از تعداد آن‌ها کاسته شده به‌طوری که در انتهای دوران تحصیل دیگر خبری از کارسوق نبود. البته آن‌چه تقریبا ناپدید شده بود، کارسوق‌های استانی و کشوری بود ولی کارسوق‌های درون مدرسه گاهی و به ندرت برگزار می‌شد.

همچنین اردوهای آموزشی در ابتدا نسبتا زیاد بود؛ اولین‌باری که من آسمان پرستاره را در شب دیدم در یکی از همین اردوهای آموزشی نجوم بود. فکر می‌کنم تعداد این اردوها نیز بسیار کاهش یافته و با فواصل طولانی برگزار شد. باید ذکر کرد که اردوها و کارگاه‌های این‌چنینی در نوع خود واقعا کم‌نظیر و پیشگام بودند و درباره موضوعاتی برگزار می‌شدند که معمولا در سطح دانشگاه باید دنبالشان می‌گشتیم. مثلا اواخر دبیرستان در یک کارگاه راجع به علوم اعصاب شناختی شرکت کردیم، موضوعی که یک دانش‌آموز دبیرستان به‌طور طبیعی به دنبال آن نمی‌رود!

مزیت مهم دیگری که مدرسه تیزهوشان داشت، کتاب‌های تکمیلی آن بود. این کتاب‌ها را از اول راهنمایی تا اول دبیرستان داشتیم، و تعداد و موضوع آن‌ها در هر سال متفاوت بود اما فکر می‌کنم هر سال کتاب تکمیلی ریاضی وجود داشت. در بعضی سال‌ها کتاب تکمیلی زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و کامپیوتر هم داشتیم. احتمالا غنی‌ترین سال از این لحاظ باز هم سال اول راهنمایی بود. در سال اول، تمامی کتاب‌ها رنگی و چشم‌نواز بودند، اما در سال دوم به جزوه‌های سیاه و سفیدی تبدیل شدند که با بی‌میلی آن‌ها را باز می‌کردیم. در حالی که در مدارس معمولی یک کتاب واحد برای علوم تجربی تدریس می‌شد. ما علاوه بر آن، برای هر یک از موضوعات فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی، کتاب تکمیلی مجزایی داشتیم که آموزش‌های گسترده‌تر و پیچیده‌تری را فراهم می‌کرد.

دیگر مزیت مدرسه تیزهوشان، آزمایشگاه‌های شیمی و فیزیک و کارگاه کامپیوتر بود که گاهی اوقات از آن‌ها استفاده می‌کردیم. میزان مراجعه ما به این آزمایشگاه‌ها بستگی به ابتکار معلم درس داشت و در برخی سال‌ها کم بود و در برخی دیگر زیاد. البته فکر می‌کنم چیزی به نام لابراتوار زبان هم وجود داشت که با آمدن ما درش را بستند و هرگز نفهمیدیم چطور چیزی است.

یکی از تجربیات مشترک بعضی از سمپادی‌ها شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی است، المپیادهایی که نیازمند مطالعه فشرده و برنامه‌ریزی خاص هستند و به همین دلیل برخی دانش‌آموزان هرگز به آن نزدیک نمی‌شوند.

مطمئن نیستم که اکنون کدام یک از این امکانات در مدارس سمپاد هنوز وجود دارد اما فارغ از جوانب آموزشی و تجربیات علمی که شرح داده شد، مدرسه تیزهوشان، تصور و شخصیت خاصی به دانش‌آموزان خود می‌بخشد. البته همواره و در هر جایی کسانی هستند که احساس تعلق چندانی ندارند و از محیطی که در آن قرار دارند تاثیر چندانی نمی‌پذیرند اما احتمالا مواردی که ذکر می‌کنم در میان بخش بزرگی از دانش‌آموزان سمپادی یافت شود. مدرسه تیزهوشان بر مبنای تفکیک و برتری فکری بنا نهاده شده و این برتری را به دانش‌آموزان خود نیز القا می‌کند.

اما همین برتری فکری محل پرسش است: برتری فکری در چه چیز؟ احتمالا در ریاضیات و علوم پایه، در حل کردن مسائل ریاضی، موازنه کردن واکنش‌های شیمیایی و محاسبه مساحت اشکال پیچیده. اما آیا این واقعا برتری است؟ آیا باید برتری فکری را بر مبنای توان حل معادلات پیچیده جبری تعریف کنیم؟ این برتری تا چه اندازه کارایی دارد و آیا اساسا از آن آدم باهوش، یک شخصیت انسانی‌تر می‌سازد؟ فکر می‌کنم کسانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند بر مبنای آزمون‌ها واقعا هوش بالایی دارند، اما لزوما از لحاظ فکری برتر نیستند چراکه برتری فکری یک واژه شدیدا محل مناقشه است.

در ممالک غربی، در گذشته برای این‌که دانش‌آموزان را به درستی تربیت کنند به آن‌ها ادبیات کلاسیک و زبان‌های باستانی می‌آموختند؛ مثلا به آن‌ها می‌آموختند که آثار ویرژیل و هوراس را به زبان لاتین بخوانند یا آثار هومر و ائوریپیدس را به یونانی باستان بخوانند. برتر بودن به معنای مشارکت در معارف کلاسیک و انسانی بود. تا همین چند دهه قبل، کمتر اندیشمند، ادیب و دانشمندی در اروپا یافت می‌شد که با ادبیات کلاسیک و فرهنگ و تاریخ آشنا نباشد. ظاهرا برتراند راسل، آکسفورد و کمبریج را، که مراکز آموزشی شدیدا نخبه‌گرا هستند، آخرین جزایر قرون وسطایی نامیده بود، تا حدی به این خاطر که کتاب‌ها و معارف کلاسیک همچنان در آن‌ها محل توجه است.

تا مدت‌ها، جوانان از طریق کتاب‌های بزرگ و خوب قدیمی، نحوه زیستن و انسان بودن را می‌آموختند و از این طریق نسبت به دیگران برتری می‌یافتند اما امروزه ما برتری را در توان حل معادلات جبری سخت تعریف می‌کنیم؛ دست‌کم می‌توان گفت که این معادلات بر انسانیت افراد نمی‌افزایند و نحوه زیستن را نمی‌آموزند. ما امروز درک محدودی از فرهنگ و ادبیات داریم و آن را تحت عنوان «علوم انسانی» نامیده‌ایم، یعنی مجموعه‌ای از رشته‌ها که به متخصصان و علاقه‌مندان متون قدیمی اختصاص یافته‌اند.

در دبیرستان‌ها تعدادی از دانش‌آموزان ناچارا به سمت علوم انسانی سوق داده می‌شوند، اما جالب است که برخی مدارس سمپاد (از جمله مدرسه ما در آن زمان) رشته انسانی نداشتند و تنها دو رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی را به دانش‌آموزان عرضه می‌کردند! در آن زمان به نظر می‌رسید که هدف سمپاد تنها تربیت مهندس‌ها و پزشک‌های بهتری است که به فنون و دانش خود مسلطند، اما اگر کسی می‌خواست نقاش، عکاس، جامعه‌شناس، شاعر یا منتقد ادبی شود، تصور می‌کنم که مدارس سمپاد جای مناسبی برای او نبود!

به هر حال دانش‌آموزان سمپادی با این تصور بزرگ می‌شوند که نسبت به بقیه احتمالا در هوش و استعداد برتر هستند، اما این برتری آن‌ها در آینده لزوما به برتری اقتصادی یا اجتماعی منجر نخواهد شد. یک سمپادی وقتی مدرسه را تمام می‌کند متوجه می‌شود که کسانی با استعداد و آموزش کمتر، به درآمد بیشتری دست یافته‌اند یا منزلت و جایگاه اجتماعی بالاتری دارند پس ممکن است فکر کند که استعداد و تربیت ویژه او نتیجه و حاصل اجتماعی چندانی ندارد و تنها بار اضافی روی دوشش است. حتی ممکن است سمپادی بودن باعث برتری در دانشگاه نیز نشود چراکه بسیاری از افرادی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند از مدارس معمولی فارغ‌التحصیل شده‌اند و همان نمره‌هایی را کسب می‌کنند که یک سمپادی کسب می‌کند.

از سوی دیگر، دروس و امکانات متنوع سمپاد، نیاز به چالش و مشغولیت فکری را در دانش‌آموزانش نهادینه می‌کند. احتمالا مستعدترین دانش‌آموزان دوست دارند که با مسائل دشوار و چالش‌برانگیز روبرو شوند و این تمایل را در تمام عمر خود حفظ می‌کنند. گاهی اوقات تلاش آن‌ها برای یافتن مسائل چالش برانگیز با موفقیت قرین است و گاهی با شکست.

پس باید بپرسیم تربیت مناسب برای دانش‌آموزان مستعد چیست؟ چطور می‌توان کسی را در سنین نوجوانی تربیت کرد تا از استعدادهای خود بیشترین بهره را ببرد؟ تربیت نخبه‌گرایانه باید انسانی فرهیخته با افق دید وسیع پدید آورد، انسانی که می‌تواند ورای نگرش‌های عادی و جاری را ببیند؛ انسانی که با برخورداری از ذهنیت پیچیده، به دنبال موضع‌گیری و خودنمایی نیست بلکه به دنبال فهم عمیق‌تری از مسائل است. تصور می‌کنم این افق دید گسترده تنها با آموزش ریاضیات و فیزیک پیشرفته حاصل نمی‌شود. اخلاقیات و نگرش‌های انسانی جایی ورای معادلات ریاضی قرار دارند. کسی ممکن است مهندس حرفه‌ای و خوبی باشد اما از مناسبات انسانی و اجتماعی چندان سر در نیاورد.

آموزش نخبه‌گرایانه باید نحوه تفکر انتقادی را به دانش‌آموزان یاد دهد، باید توان استدلال کردن و متقاعد کردن دیگران را هم آموزش دهد. اصولا هدف آموزش نخبه‌گرایانه باید آموزش انسانی فرهیخته با شخصیت استوار و روحیه اخلاقی باشد در غیر این صورت ضررهای آموزش نامتوازن و یکسویه گریبان‌گیر محصلان و جامعه خواهد شد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهدی DE ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    درود.من خودم از مهر 71 تا خرداد 78 در راهنمایی ُ دبیرستان و پیش دانشگاهی سمپاد بودم و ما اولین دوره نظام جدید(ترمی - واحدی) در سمپاد بودیم به نظر من مشکل اینجا بود که وزارت علوم و آموزش پرورش با هم هماهنگ نبودن ما در سمپاد با سیستم تحلیلی آموزش دیدیم ولی در دانشگاه دوباره برگشتیم به همون سیستم قدیمی حفظی برای همین خیلی از بچه های سمپاد در ابتدای دانشگاه افت میکردن تا دوباره به شرایط جدید خو بگیرن
  • ایرانی بدبخت IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    شهریه اش خیلی بالاست واقعاً ما را پیش دخترم شرمنده می کند امتحان ورودی هم دارد به قولی دولتی هم هست اما هزینه بالاست وزیر آموزش پرورش به جای اینکه به اتباع بیگانه اعلام آمادگی و همکاری می کند اوضاع مدارس خودمان را درست کند خدا ازشما مسئولین نگذرد فقط هم مسئولین به جای عمل حرف می زنند هر سال هم شهریه ها با تورم بالا می رود قانون اساسی که تا دیپلم هزینه تحصیل رایگان است کجا رفته اگر انتقادی بشود ...
  • آیلین IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    خاهش میکنم از سمپاد به اعتراضات نتایج آزمون ششم ۱۴۰۴ رسیدگی کند تا دیر نشده.پاسخنامه ی دخترم کاملا اشتباه برای ما بارگذاری شده.مال دخترم نیست.دخترم قبول میشد با درصد خیلی بالا.ولی الان به خاطر خطای سیستم رد شده
  • دوالرد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    دو ساله بچه هام تو سمپاد درس میخونن هیچ خیری از سمپاد ندیدم
  • داود IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    گذر زمان وسیستم آموزشی باید دانش آموزان رو از هم تفکیک کنه نه سوالات غیر استاندارد که بویی از آزمون هوش نبرده این تفکیک ها همش به نفع شما و مافیای کتاب‌های غیر درسی و نویسندگان بی سواد این کتاب‌ها اف بر شما که باعث تحقیر و ایجاد افکار بی خاصیتی در دانش آموزان میشه اف اف بر شما
  • رضا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    مدرسه تیزهوشان شده محل تجمع بیشترین تنبل‌ها ،،90درصد قبولی ها تنبل صد درصد هستن ،که اینها بیماران آینده هستن,,
    • Avisa IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      دقیقاخیلی ها با سهمیه میان
    • مهرداد IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      شما لطف کن اطرافیانِ خنگِ خودتو با بقیه مقایسه نکن.کسایی که بد میگن از مدارس استعدادهای درخشان آرزوشون قبولی بوده که متاسفانه چون بی استعداد بودن قبول نشدن! پذیرفته شده ها تو این مدارس اگر معدل زیر ۱۹ داشته باشن و حد نصاب آزمونهای پایش رو نیارن بدون تعارف اخراج میشن از مدرسه.پس در مورد چیزی که علم و سوادش رو نداری صحبت نکن!
    • مهرداد IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      شما لطف کن اطرافیانِ خنگِ خودتو با بقیه مقایسه نکن.کسایی که بد میگن از مدارس استعدادهای درخشان آرزوشون قبولی بوده که متاسفانه چون بی استعداد بودن قبول نشدن! پذیرفته شده ها تو این مدارس اگر معدل زیر ۱۹ داشته باشن و حد نصاب آزمونهای پایش رو نیارن بدون تعارف اخراج میشن از مدرسه.پس در مورد چیزی که علم و سوادش رو نداری صحبت نکن!
    • خشایار IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۱
      احتمالا پشت در ماندی. حسادت نکن تلاش خودت را زیاد من
  • اموزگار IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    کدوم مدارس سمپاد ؟کدوم دانش آموز تیز هوش ؟ی آمار از موسسه ها و کلاسهای خصوصی بگیرید ببینید از الان تو این تابستان شاید ۷۰ درصد دانش آموزان پایه پنجم و ششم تو کلاس هوش دارن تست میزنن . اون ۳۰ درصد شاید ۲۰ درصدشون هم ازین کلاس اطلاع ندارن یا پول ثبت نام ندارن. البته اکثرا مدارس شهری و اون هم شهر های برخوردار
    • مادر US ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      با نظر شما موافقم داشتیم با پشت گرمی خاله، مادر، عمه که معلم بودن و ناظر بودن قبول شدن ولی میانه راه موندن حتی دانشگاه هم مجاز نشدن من اصلا باور ندارم این ازمون عادلانه برگزارشود
    • مادر US ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      با نظر شما موافقم داشتیم با پشت گرمی خاله، مادر، عمه که معلم بودن و ناظر بودن قبول شدن ولی میانه راه موندن حتی دانشگاه هم مجاز نشدن من اصلا باور ندارم این ازمون عادلانه برگزارشود
  • امنه IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    آموزش باید کلی باشه شامل حال تمام دانش آموزان مانند کشور های خارجی مدرسه خاص ندارند سطح مد سه ها یکسان است مواد آموزشی باید برای همه یکسان باشد تا هرکسی که لیاقت هر شته ای را داره موفق بشه نه این پول دارها وباز هم طبقات اجتماعی دولت باید حد اقل کاری که میکند اموزش رایگان ودر یک سطح پس چطوری میخوان نخبه پرورش بدهند باز هم نژاد پول دار ها باید با پول ودارایشون موفق باشند این عدالت اجتماعی نیست که در
  • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    متاسفانه برخی از این دانش اموزان جملات فارسی را هم نمیتوانند اصولی بنویسند. بنده چند دانشجوی پزشکی دارم که توانایی نوشتن چند جمله فارسی درست را ندارند. البته فراموش نکنیم وجود سمپاد خود بحث عدالت آموزشی را هم زیر سوال میبرد.
  • سارا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    مدرسه سمپاد در مقایسه با چندین سال قبل تنزل داشته ،دبیران واستادان معمولی که خود از سمپاد چیزی نمی دانند وبه روز رسانی نشده اند .انتظارات بیش از اندازه از دانش آموز دارند .دانش آموزی که واژه کار سوق را نمی داند چطور می‌تواند شرکت کند..اردوها حذف شدند ..همه چیز در فضای مجازی است ،تدریس،تحقیق،ارتباط بین دانش آموز ومعلم ..دانش آموز سمپاد استاد سمپادی هم لازم داره که مسیر رو بهش نشون بده نه دائما تست
  • مهین IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    اونوقت تو همین مدارس اولین کاری که یادشون میدید تقلبه
    • سمپادی(بسوزیننننن) IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
      نه باباا از این خبرا نیست. به اطلاعتون برسونم که ی عده نمیتونن قبول بشن و از سرحسادت میخوان اون بچه ها رو تخریب کنن. سمپاد کاملا عادلانه برگزار میشه.من خودم سال ششم فهمیدم همچین مدرسه ای هست و فقط با ی کتاب تست با سوالات آشنا شدم و هیچ کلاسی شرکت نکردم و قبولم شدم. قرار نیست هرکی اونجا بود تنبل مطلق باشه.دانش آموز ضعیف ما همون دانش آموز زرنگه مدرسه عادیه...چی گیرتون میاد از این همه حسادت؟😂
    • سمپادی هستمممم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۰
      خب چرا قبول نشدی 😂
  • Niya IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    چرا نتایج سمپاد دهم رو نمیاد کنکور حدود یک هفته بعد از آزمون ما برگزار شد نتایج اومد ولی واسه ماها نمیاد یکم به فکر ماهم باشید
    • زهرا IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      والا بخدا ما هم استرس میکشیم.هر روز صبح با امید اینکه نتایج اومده یا لااقل خبری از نتایج باشه پا میشیم. هیچکدومشون رو حلال نمیکنم😭😭
  • فاطمه IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    سلام وقت بخیر.من نظرم اینه که باید هر سال ورودی نهم به دهم امتحان گرفته بشه تا حق بقیه ضایع نشه،چون معلوم نیست اونایی که مستقیم میرن درسشون خوب باشه و شاید باشن کسایی که حقشون هست وارد بشن ولی این وسط حقشون ضایع میشه.۰
    • علی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      فقط کسایی که معدلشون بالای ۱۸ و نیم باشه میتونن مستقیم برن امل خان
    • ناشناس IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      سلام وقت شما هم بخیر . ببخشید مگه چقدر ادم توان داره که دوباره علاوه بر ششم به هفتم که قبول شده نهم به دهم هم ازمون بده تازه اگر کسی درسش ضعیف بود که از مدرسه اخراج می شد حتما درسش خوبه که اخراج نشده . این همه تلاش نکردیم که دوباره نهم به دهم ازمون بدیم
    • ناشناس IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      عزیز من شما سه سال توی یه مدرسه درس بخونی زحمت بکشی بعد بگیم یه درصدم دهم قبول نشی سه سال زحمتت هیچ میشه
    • دانش اموز IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
      این کار از سال آینده انجام میشه دانش اموزان نهم امسال مدارس سمپاد اخرین گروهی هستند که بدون امتحان وارد دبیرستان دوره ی دوم خواهند شد
    • امیر IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
      کسایی که ششم به هفتم قبول شدن حق کسی رو ضایع نمیکنن چونکه اونا نشستن برنامه ریزی کردن و خوندن و مثل بقیه تابسستونا تفریح نکردن بعد به چه کنم بیفتن پس حق کسی ضایع نمیشه
  • عزیز IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    سلام به نظر من کسانی قبول سمپاد شدن، که از قبل انتخاب شده بودن، امتحان سمپاد کاملا الکی بود کارنامه فرزند من هم خونی نداره هیچ کس هم جواب نمید آقا جان من میخوام پاسخ برگ فرزند و ببینم آموزش پرورش میگه به من ربطی نداره برو سمپاد سمپاد هم که اصلا جواب نمیدن
  • مریم IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    البته الان کار سوقها محلی برای کسب درامد مدارس شده اند معلم ها فقط دنبال این هستند یکسال انجا باشند برا رزومه تدریس خصوصی موسسات ازمایشگاههای هم فقط یک تابلو روی درش رو بچه میبینند وفقط برای بازدید مسولین استانی وخانم یاوری هست بهترین دانش اموزان رو تبدیل تبدیل به بچه های افسرده میکنن با برنامه ها ی پادگانی وکم کیفیت
  • کوروش IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    واقعاسمپادمثل کنکورابزارپرکردن جیب یه عده شده وهیچ منفعتی برای دانش آموزان ندارداگرمیخواهیددانش آموزان کارایی داشته باشیدکه آینده سازباشندبایدآموزشهای بروزازمنابع معتبروعلمی باهمراه تکنولوژیهای روزدنیاروآموزش بدیدکه فردای ایران ساخته شودنه اینکه هی سوالات گیج کننده وتست چهارجوابی روبیاریدکه دانش آموزفقط حواسشوجمع کنه آخه کمی هم فکرکنیدچقدردنبال پرکردن جیب این موسسات هستیدبس کنیددیگه سیرایی ندارید
  • ایران IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    بااحترام به سمپادی های عزیز اما باید بگم کنکوری که بین بچه های عادی وتیزهوشان برگزار میشه وانها باهم رقابت میکنند اصلا عادلانه نیست همانگونه که از سال هفتم از بچه های عادی جدامیشوند باید دانشگاههای مخصوص سمپادی ها تاسیس بشه وانها خودشان بایکدیگر برای رشته های دانشگاهی درکنکوررقابت کنند
  • محمد IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    سلام همشون چرته.طرف توی مدرسه تنبل کلاس بوده چطور قبول شده این مسئله روخود وزیر هم نمیتونه حل کنه.چون پدرش آموزش پرورشی است.بعد به ما میخنده که برای فرزندتون هزینه میکنید.کشور رو این بیسوادها میخوان با پارتی بازی بسازن.
  • Reyhaneh IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    به جای این حرفا نتایج نهم به دهم رو بدین بلاتکلیف موندیم
  • امیرعلی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    اصلا باید آزمون سمپاد برداشته شه وشرط معدل باشه وبا معدل مدارس نمونه بگیرن
    • مشهد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۰
      دقیقا درسته درحق بچه هاظلم شده.من دوقلو دارم بامعدل ۲۰ که حتما قبول میشدن ولی متاسفانه قبول نشدن.و روحیه بچه هام ضعیف شده و جوابشو کی میده؟ کسایی شنیدم قبول شدن که اصلا از نطرهوشی و درسی لایق قبولی نبودن .در تعجبم
  • 7 IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    کا ملا درست است و حتی ایرادها و کم و کاستی هایی به مراتب بیشتر از فرمایشات ایشون دارند دوست عزیز رانت هم بیدادمیکند 757
  • م. جهانگیری IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    باسلام و خسته نباشید مدرسه سمپاد بسیار مدرسه ای متفاوت وعالی می‌باشد که از لحاظ آموزش و معلومات خیلی فراتر از مدارس عادی هست من خودم فرزندم سه سال مقطع متوسطه اول رو گذرونده ولی متاسفانه بخاطر 5صدم فرزندم رو از ادامه تحصیل از مقطع دوره دوم محروم کردن امسال بخاطر این فرزندم ضربه روحی سنگینی بهش وارد شده بخاطر این 5صدم فرزندم تصمیم گرفته ادامه تحصیل ندهد و ترک تحصیل کند
  • خانم IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    باسلام با نظر شما موافق هستم
  • هانیه IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    لطفا چیزی درمورد اعلام نتایج آزمون استعداد های درخشان نهم به دهم بگین
  • هانیه IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    لطفا چیزی درمورد اعلام نتایج آزمون استعداد های درخشان نهم به دهم بگین
  • هانیه IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    لطفا چیزی درمورد اعلام نتایج آزمون استعداد های درخشان نهم به دهم بگین
  • San IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    من سال قبل تیزهوشان نهم به دهم دادم و قبول شدم . کیفیت تدریس ، میزان هوش و تلاش دانش آموزان ، طرز برخورد و... خیلی بدتر از چیزی بودن که فکر می کردم ‌. و به طور خلاصه بگم : دو سال اوج نوجوانیم رو فقط درس خوندم و افسرده تر شدم ، درون گرا تر شدم تازه رفتم در این مدارس و دیدم که حتی بچه ها قلدری هم می کردن برا همدیگه . و هیچ نکته مثبتی در این مدرسه نبود . حیف اون دو سال !
    • ناشناس IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۳
      من که خودم تو سمپادم ازش راضی ام
  • رویا ایلاتی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    مدارس سمپاد مزخرف ترین ، بیخودترین ، بی کیفیت ترین مدارس مملکت هستند ، ۶ سال عمرو زندکی و اعصاب بچه های مارو هدر دادند بدون بازدهی ! واقعا شرم آوره مدیران و مسئولینش رو دادگاهی نمیکنند !!!!
  • استار IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    سلام دوتا دختر دارم یکی سمپاد دوازدهم..یکی دیگه هنوز نتیجه نیومده .دهم میره... واقعا سمپاد بد بود...دخترم اکثر نهاییهاش رو خودش خوند متاسفانه فقط معلم فیزیک خوب بود و شیمی برای یازدهم معدل نهاییش نوزده و نود شد..اما خدا شاهده خودش درس خوند چون اکثر کلاسارو بچه پولدارا میپیچوندن و غایب میکردن کلاس کنسل میشد...البته مدرسه انضباط کم کرد ولی اصلا بار علمی نداره...فقط پول میگیره.....
  • دانش آموز IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    شما بیا مدرسه تیزهوشان شهر های کوچیک ببین اصلا اردویی هس؟ کارگاهی هس؟ هیچی، همش درس خشک و خالی و امتحان های سخت ، نه اردو نجوم نه اردویی درست و حسابی برای گردش و بودن با دوستان والا واسه ما که مدرسه تیزهوشان فرقش با عادی این بود که درساش سخت تر شده بود
  • امید RO ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    خواهشا درب این آموزش وپرورش را گِل بگیرید. بامدارس اینچنینی زندگی وپویایی را ازنوجوان وتربیت نسلی شاداب گرفتیدوووووو .....
  • ناشناس IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    فعلا که با برخورد بد معلم و فضا و جو مدارس تیزهوشان فردا بچه هایی استرسی و زده شده از تحصیل تحویل اجتماع داده میشه
  • سمانه رحمتی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    در ابتدای متن به تعداد اشاره کردید پرواضح است که باید تعداد بیشتری از دانش آموزان باید بتونند از این امکانات بهره ببرند و پذیرش قطعا باید بیشتر و لا ظرفیت بالاتری انجام بشه
  • سمانه رحمتی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    ظرفیت مدارس تیزهوشان باید بیشتر بشه و این امکانات در اختیار تعداد بیشتری قرار بگیره در صورت افزایش ظرفیت تلاش بیشتر دانش آموز موفق رو می‌سازه
  • مریم IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    دانش آموز سمپادی ،، دبیر سمپادی میخواد ،،،متاسفانه تویسرکان دبیرای خوبی نداره
  • دنا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۶
    درست
  • موسوی.ولی دانش آموز FR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    من کاملا با نظر شما موافق هستم و از شما تشکر میکنم
  • مهدی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    مدارس سمپاد هنوز هم باهوشترین افراد رو جمع میکنه کسانی ک به هر دری میزنن ، میلیونها تومان خرج میکنن و نمیتونن وارد این مدارس بشن بدشو میگن همین امسال ۶۳۰ هزار نفر در آزمون ورودی اون شرکت کردن و عده ی کمی قبول شدن اونوقت ی عده که نمیتونن قبول شن میگن اخه و بده گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بو میده
    • سمیرا IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
      ازمونی که براساس تقلب هست و تمام سوالات فروخته شد. حق دارید بگید گربه دستش به گوشت نمیرسه. خداروشکر دست شما رسید به سوالات
    • سارا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
      دقیقا،کاملا با نظر شما موافقم. تنها کاری که سمپاد می کنه اینه که به یه عده ای اعتماد بفس الکی میده و از خیلی ها هم اعتماد به نفس و علاقه ی خانواده به اون بچه ر و می گیره،به اون فرد احساس حقارت میده و اون فرد احساس می کنه که به خاطر اونه که قبول نشده . احساس می کنه که خنگه در حالی که ممکنه اون از بعضی از بچه هایی که قبول شدن بیشتر خونده باشه ولی فقط به خاطر یه بی دقتی قبول نشده.
    • ... IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
      هرکی قبول نشده دلیل نمیشه تلاش نکرده و عکس و هرکی تیزهوشانه دلیل نمیشه درسخون باشه و عکس. مثلا فک کن یه شهر فقط یه مدرسه تیزهوشان داشته باشه یعنی فقط اونا باهوشن بقیه تنبل؟ برو بابا با این تفکرات مسخرت چیز دیگه مثل سهمیه و...میگین عدالت نیست ولی اینو میگین عدالت همه یجا و یه امکانات باید باشن هیچ کشوریم تیزهوشان نداره فقط اینجا دانش اموز اذیت میشه و اگه قبول نشه موجب ناراحتیش بشه حتی شکست نفسی
  • دانش آموز IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    سمپاد خیلی بی کفایت الان چند وقت که ما رو با تاریخ های الکی بازی میدید و نتیجه رو اعلام نمیکنید
  • احسان IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    متاسفانه سؤال ها رو میفروشن.......
  • زهرا IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    لطفا بساط سمپاد رو جمع کنید تا عدالت آموزشی شامل همه دلبندان ایرانی باشه
  • مصیبت IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    دانش آموزان مدارس سمپاد نه دارای هوش برتر هستند و نه نخبه فقط در مقایسه با سایرین کمی جلوترند آنهم نه در شرایط آموزش مساوی بلکه چون از امکانات بیشتر بهره گرفته اند و به مدد داشتن ثروت اولیا زمینه ای برایشان فراهم شده که تصور می کنند نخبه هستند ولی به واقع اینگونه نیست.
  • Sh IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    سلام ، واقعا آموزش و پرورش ایران اگر بفکر روح و روان دانش آموزان هست و براش مهمه، چرا نتیجه امتحان سمپاد نهم به دهم در استانها را اعلام نمیکنه؟ چرا فقط استان خراسان اعلام شد؟ علتش چیه ؟ بچه ها دارند پر پر میزنند ، خسته شدند از انتظار کشیدن، تکلیفشان معلوم نیست.اگر واقعا بدون دست درازی به نتایج قراره اعلام کنید ، خب اعلام کنید، چرا ملت رو عذاب میدید؟
  • یک انسان IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    من نمیدونم این آمار ها رو از کجا میارید...ولی مطمئن باشید که دانش آموزان مدارس سمپاد نمی توانند تنبل باشند...به عنوان یک پایه دوازدهم سابق یکی از آنها این را میگم...کسانی که لایق نباشند اخراج میشوند...فقط از این جنبه میتوانم موافق باشم که بله لزوما فردی که به این مدرسه میاد باهوش و درس خون نیستن...ولی اکثرا تغییر میکنن و به آن تبدیل میشن...
  • Salar IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    خیلی ها که نظر بد دادنی خاطره بدی از سمپاد دارن من خودم دارم تیزهوشان تو تالش میخونم و راضیم
  • همایون نوروزی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
    من خودم یک سمپادیم برای رسیدن به مدارس تیزهوشان باید بسیار بسیار تلاش کنید و نمیشه با پول دادن وارد این مدارس شد اگر هم بشوید سال های بعد به مشکل بسیار بزرگی بر میخورید
  • Roza IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
    نظر من با ایشون کاملا مخالف هست تو مدارس سمپاد هنوز اردو برگزار میشه اما به اندازه و دانش آموزان هم توانایی بالایی دارن نسبت به بقیه . شاید تو مدارس معمولی هم دانش آموزانی باشند که توانایی شون بیشتر باشه اما وضعیت مالی شون خوب نباشه دلیل این هم که دانش آموزان سمپادی تو جامعه توانایی زیادی نسبت به درآمدشون ندارن اینه که اغلب تو ریاضی مهارت بالایی دارن و سمت مهندسی میرن حقوقشون هم مملکت کم میده 👍
  • ماندگاری IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
    اگه کسی راجب سمپاد وتلاشی که بچه های سمپاد میکنن چیزی نمی دونه لطفا نظر نده برای قبولیش کلی تلاش برای موندن توش دوبرابر تلاش اول میخواد
  • مریم IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۸
    چرا نتایج مدارس سمپاد رو اعلام نمیکنید کلافه شدیم از این بلاتکلیفی و بی محلی
  • غفاری IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۰
    خدا رو شکر پسرم با قبولی تونست روی خیلی‌ها را کم کنه م.ک.
  • غفاری IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۰
    خدا رو شکر پسرم با قبولی تونست روی خیلی‌ها را کم کنه م.ک.
  • خشایار IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۱
    مدارس سمپاد سهمیه ندارند، ولی به علت کمبود بودجه آموزش و پرورش در خور این دانش آموزان را ندارند.
  • شاهین IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۳۱
    این مدارس به جهت دانش آموز و امکانات جز بهترین مدارس استان هستند . هیچ بچه ای سهمیه ای ندار ه در آزمون وفقط دو قلو ها اون هم باید هشتاد درصد نفر آخر و جواب بده ولی در سال های اخیر به علت نوع آزمون و مشکلات آزمون سره از ناسره خوب جدا نشده
  • Hi IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۱
    متاسفانه منم که الان تو مدرسه نمونه تحصیل میکنم معلمای خوبی ندارم... با اینکه تو یکی از بهترین نمونه های شهر بزرگ هستم و توقعات خیلی بالاتری داشتم اما حقیقتا تنها چیزی که بچه های نمونه و تیزهوشان رو از بعضی از بچه ها متمایز میکنه تلاششونه
  • نیما IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۱
    سلام من امسال تیزهوشان ریاضی قبول شدم توی شهر خودم کلا هم ۱۶نفر میخواسته با اینکه نزدیک هزار تا شرکت کننده داشته الان موندم برم تجربی مدرسه عادی یا تیزهوشان ریاضی دو دل شدم به نظر شما چیکار کنم چون میگن رشته ریاضی بازار کار ندارم میگم وگرنه من عاشق ریاضیم
  • خاکی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۱
    بله کاملا درسته

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی