سرویس سیاسی-اجتماعی: وزیر بهداشت تاکید کرد   بحران  مقاومت میکروبی نه‌ فقط سلامت انسان‌ها، بلکه امنیت غذایی، توسعه و آینده زیستی جهان را هم نشانه گرفته است و   می‌تواند به یکی از مرگبارترین چالش‌های تاریخ پزشکی تبدیل شود.
 به گزارش وبدا، محمدرضا ظفرقندی  در پیامی که به مناسبت آغاز هفته جهانی آگاهی از مقاومت میکروبی صادرکرد افزود : «مقاومت میکروبی» به یکی از ۱۰تهدید اصلی سلامت جهانی تبدیل شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، در صورت نبود اقدامات مؤثر، تا سال ۲۰۵۰میلادی با ثبت سالانه ۱۰میلیون  موردمرگ ،به عوامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان تبدیل خواهد شد .
وزیر بهداشت دراین  پیام  باا شاره به این که مقاومت میکروبی افراد را در همه گروه‌های سنی، در سراسر جهان به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار تهدید می‌کند   ادامه داد: مصرف بیش از حد یا نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها از عوامل اصلی افزایش مقاومت میکروبی است و هرچند اطلاع‌رسانی‌ها توانسته است  بخشی از مصرف داروهای ضدمیکروبی را کاهش دهد، اما میزان موفقیت ایران در مقایسه با کشورهای دیگر اندک است و مصرف داروهایی که باید با احتیاط یا به‌عنوان ذخیره استفاده شوند، در حال افزایش است.
وزیر بهداشت تأکید کرد: ایران خود را به مصوبات هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این زمینه متعهد می‌داند و اولویت برنامه جهانی مقابله با این تهدید، بهینه‌سازی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها  ست.
ظفرقندی از بخش‌های مرتبط از جمله سازمان غذا و دارو، معاونت‌های درمان، بهداشت و آموزش، سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر خواست موضوع بهینه‌سازی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را در  اولویت‌ کارهای خود قرار دهند و از وزارت آموزش و پرورش، صداوسیما و رسانه‌ها هم برای فرهنگسازی و کاهش تقاضای نابجای دارو، درخواست همکاری کرد.
او با تأکید بر ضرورت رویکرد یکپارچه سلامت، خواستار اقدام هماهنگ   آب و فاضلاب،   حفاظت محیط ‌زیست و   دامپزشکی با محوریت ارتقا ی استانداردها، افزایش آگاهی و راه‌اندازی نظام مراقبت مقاومت میکروبی شد. ظفرقندی در پایان هشدار داد: جهان ممکن است به دوران پس از آنتی‌بیوتیک‌ها وارد شود و باید با اقدامات فوری، علمی و یکپارچه برای حفاظت از سلامت امروز و آینده تلاش شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی