چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ - ۰۰:۰۵
نظرات: ۲
۰
-
ماجرای خلبان متجاوز آمریکایی با دو بار سقوط در جنگ ایران؛ تجربه جنگ ویتنام تکرار شد

خلبان جنگنده اف-۱۵ آمریکایی که در جنگ تحمیلی سوم در خاک ایران سقوط کرد، چند هفته پیش‌تر هم یک سقوط دیگر را تجربه کرده و جان سالم به در برده بود.

به گزارش اطلاعات آنلاین، بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، خلبان یک فروند F-15E که در ماه آوریل بر فراز ایران سرنگون شد، کمتر از پنج هفته پیش از آن نیز از یک سرنگونی جان سالم به در برده بود.

نشریه High Side با استناد به مقامات فعلی و سابق نیروی هوایی ایالات متحده، اعلام کرد که خلبان جنگنده F-15E که در 3 آوریل با حمله موشکی ایران سرنگون شد، قبلاً در یک حادثه جداگانه در اواخر فوریه هم درگیر بوده است. در واقع این خلبان در یکی از سه فروند F-15E حضور داشت که با آتش یک F/A-18 کویتی سرنگون شد و آن زمان یک حادثه آتش خودی توصیف شد.

در این گزارش با اشاره به اینکه این دو حادثه با فاصله کمتر از پنج هفته رخ داده‌اند، آمده است مقام‌های نیروی هوایی معتقدند این خلبان "تقریباً به طور قطع" نخستین خلبان بال ثابت نیروی هوایی ایالات متحده است که از زمان جنگ ویتنام دو بار در یک درگیری سرنگون شده است.

مسئول تسلیحات هواپیمایی که بر فراز آسمان ایران هدف پدافند ایران قرار گرفت، پس از بیرون پریدن در حادثه آوریل مجروح شد. این گزارش به نقل از یک مقام ارشد سابق نیروی هوایی که در جریان موضوع قرار گرفته بود، اعلام کرد این افسر آمریکایی پس از باز نشدن کامل چتر نجاتش پس از بیرون پریدن از هواپیما، دچار جراحاتی شده است.

سنتکام، که مسئول عملیات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه است، تأیید کرد دو عضو ارتش پس از سرنگونی جت F-15E با یک موشک دوش‌پرتاب در دوم آوریل، نجات یافتند. همان زمان رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد ارتش آمریکا برای نجات جان دو خلبان جنگنده خود در خاک ایران درگیر عملیاتی پیچیده و بسیار خطرناک شده است.

گفته می‌شد عملیات نجات در دو مرحله انجام شده است و در هر مرحله یکی از دو خلبان جنگنده آمریکایی از خاک ایران خارج شده‌اند. هر چند مشخص نشد مرحله دوم برای نجات خلبان جنگنده بود یا تلاش برای بیرون بردن اورانیوم غنی‌شده ایران که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند جایی حوالی جنوب اصفهان زیر خروارها خاک پنهان شده است.

تنش‌ها در خاورمیانه از زمان حملات ایالات متحده و اسرائیل به ایران در اواخر فوریه افزایش یافته است. تهران با حملاتی که اسرائیل و متحدان ایالات متحده در خلیج فارس را هدف قرار داد، در کنار بستن تنگه هرمز، تلافی کرد.

آتش‌بس در هشتم آوریل با میانجیگری پاکستان برقرار شد، اما مذاکرات بعدی در اسلام‌آباد نتوانست به توافق پایدار منجر شود. دو طرف از آن زمان به تبادل پیشنهادها و پیشنهادهای متقابل در تلاش برای از سرگیری مذاکرات مستقیم و پایان دادن به جنگ ادامه داده‌اند.

برچسب‌ها

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • منتشرشده: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    خخ خودتون میگید اورانیوم زیر خروارها خاک ناپدیده بعد اونا عملیات زدن واسه کاری ک قاعدتا چندین روز طول میکشه. چرا قبول ندارین ک اومدن و بردنش و چندین شهیدم دادیم.. درسته خسارت دیدن ولی ماهم همون شب حداقل20شهید دادیم.. جون ادمیزاد مهمتره یا تجهیزات بنظرتون
  • ایران IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    چقدر ما بی عرضه ایم که میان میزنن سقوط میکنن بازم در میرن .اخه یکی نبود این حروملقمه رو دستگیر کنه وسر از تنش جدا کنه؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی