سه‌شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵ - ۱۵:۰۰
نظرات: ۰
۰
-
انقلاب مخزن‌سازی در کویر یزد

مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به کاهش شدید آبدهی چاه‌های داخلی و وابستگی ۵۰ درصدی استان به آب انتقالی، از اهتمام به ساخت ۱۷۰ هزار مترمکعب مخزن جدید برای تضمین پایداری شبکه توزیع و رفع مشکلات دیرینه افت فشار آب در برخی مناطق خبر داد.

به گزارش اطلاعات آنلاین، جلال علمدار به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف اب در جمع خبرنگاران بااشاره به این که حدود ۵۰ درصد آب مورد نیاز مردم استان وابسته به آب انتقالی است و نمی‌توان آب مورد نیاز یزد را از منابع بی کیفیت آبهای داخل استان تامین کرد، گفت: با توجه به این که هرساله استان در تامین آب انتقالی با مشکلاتی مواجه می‌شود که منجر به قطع آب در مقاطعی می‌شود، ساخت مخازن بیشتر برای تامین پایدار آب شرب استان را در دستور کار قرار دادیم .

مدیر عامل آبفای استان در این باره به ساخت مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی در میبد و حفر ۸ حلقه چاه و ۲۵ کیلومتر خط انتقال با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با بهره برداری از این طرح و اضافه شدن ۱۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب میبد، مشکل توزیع آب مردم این شهر تقریباً مرتفع شده استوی به ساخت مخزن جدید آب در اردکان نیز اشاره و افزود: ذخائر آب شهرستان اردکان هم اکنون در صورت قطعی آب انتقالی به ۳۶ ساعت افزایش یافته و علاوه بر این یک باب مخزن دیگر نیز برای تامین آب مورد نیاز ۱۳۰ ایستگاه برداشت آب این شهر ایجاد شده است.

علمدار با بیان این که مجموع مخازن یزد تا قبل از این ۱۱۰ هزار مترمکعب بوده است، از تلاش استان برای ساخت ۱۷۰ هزار مترمکعب مخزن جدید طی این چهار سال خبر داد و افزود: در این راستا بهره برداری از مخزن۳۰ هزار مترمکعبی فدک در سال گذشته به شکل معجزه‌سایی باعث رفع مشکل افت فشار و قطعی آب در برخی از مناطق شهر شد.

وی به اجرای طرح رینگ آب شهر یزد به طول ۱۶۰ کیلومتر نیز اشاره وگفت: البته سعی شده تا هر بخش از این طرح، را که آماده شد وارد مدار شود تا مشکل بخش‌هایی از شهر را مرتفع سازیم.

علمدار در این باره با بیان این که ۶۵ کیلومتر دیگر از این رینگ شهری باقیمانده است، گفت؛امیدواریم با بهره برداری کامل این طرح بزرگ آبرسانی شاهد توزیع یکنواخت کمی و کیفی آب در سطح شهر یزد باشیم.

او ادامه داد: در یکسال اخیر همچنین مخازن ۱۵ هزار مترمکعبی غدیر و نیز خیرآباد به بهره‌برداری رسید و مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی باغ خان نیز هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در پاییز امسال آماده بهره‌برداری شود.

مدیر عامل آبفای استان با بیان این که مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی صفائیه نیز آبگیری شده و آماده بهره برداری است، افزود: مخزن ۱۰ هزار مترمرکعبی ساقی کوثر در منطقه حسن‌آباد به همراه حفر هشت حلقه چاه در منطقه قاسم نقی و اجرای ۴۵ کیلومتر خط انتقال نیز با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرایی و اخیراً وارد مدار شد تا مشکل افت فشار و قطعی آب این بخش از شهر نیز مرتفع شود.

علمدار از تلاش مجددانه پیمانکاران طرح‌های آبرسانی در سطح شهر که شبانه روزی برای رفع مشکل ۳۵ ساله آبی برخی مناطق همت کردند، قدردانی کرد و گفت: مخزن پنج هزار مترمکعبی مروست بهره برداری شده و مخزن بهاباد نیز به زودی افتتاح و بهره برداری خواهد شد و در دیگر شهرستانها نیز با ایجاد مخازنی تلاش داریم سطح استانداردها و زمان ذخیره‌سازی آب شرب مردم را افزایش دهیم.اوبه طرح‌های آبرسانی به ۹۰ سایت نهضت ملی مسکن فعال در استان نیز اشاره و افزود: هیچ طرحی در این رابطه بدون اقدام نبوده و در برخی از این سایت‌ها فروش انشعاب صورت گرفته است.

وی در این باره تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که با توجه به کسری کنونی منابع آب شرب استان، بهره برداری کامل از طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان نیازمند تامین حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب است و نمی توان انشعابات را خالی از آب در اختیاران مشترکان بگذاریم که قطعاً این میزان آب باید از خارج حوزه استان تامین شود.وی با بیان این که طی چهار سال گذشته تلاش کردیم با جدیت در اجرای طرح‌های عمرانی مانع هر گونه افت فشار آبی به مشترکان تحمیل نشود، گفت: در همین راستا حتی در ایام جنگ نیز دست از اجرای طرح‌های حوزه آب برنداشتیم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی