پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۰
نظرات: ۱۵۱
۱۲
-
مکانیسم ماشه فعال شود، ایران بمب اتم می‌سازد؟

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران درباره فعال سازی مکانیسم ماشه به سوالاتی پاسخ داد.

 فیروزآبادی، رایزن فرهنگی اسبق ایران در امارات متحده عربی و دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران سوالاتی را درباره فعال سازی مکانیسم ماشه پاسخ داد:

تبعات فعال‌کردن مکانیسم ماشه چگونه خواهد بود؟ یعنی ایران با توجه به راهبرد افزایش هزینه برای اروپا و آمریکا، چه کاری باید انجام دهد؟

همان‌طورکه گفتم، برای افزایش هزینه فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای اروپایی‌ها، در گام اول باید بازدارندگی فعال سیاسی و دیپلماتیک انجام شود. در گام دوم، اگر مکانیسم ماشه فعال شد، باید هزینه‌های بازدارندگی هسته‌ای را هم به دوش غرب انداخت؛ یعنی جا دارد اقدامات بازدارنده هسته‌ای هم در دستور کار ما باشد. در خلال جنگ تجاوزکارانه، بخشی از آن صورت گرفت و با اقدام مجلس و تصویب قانون تعلیق همکاری‌ها با آژانس، ایران اکنون یک راهبرد ابهام هسته‌ای را اجرائی کرده ‌است و باید این سیاست محتاطانه ادامه پیدا کند. در صورت فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگشت قطع‌نامه‌ها، باید تقویت هم بشود.

‌ در نهایت، می‌توان به خروج از ان‌پی‌تی فکر کرد؟

باید این گام‌ها تدریجی و با نهایت احتیاط، دقت و هوشمندی، با سنجش تمام تبعات آن صورت گیرد. به همین دلیل است که می‌گویم گام‌های بازدارندگی هسته‌ای هم باید محتاطانه، دقیق و حساب‌شده باشد. می‌توان به تعلیق تمام همکاری‌های فراپادمانی اندیشید و پس از آن، بخشی از تعهدات ان‌پی‌تی یا حتی عضویت در آن را هم معلق کرد. اما خروج از آن مستلزم تصمیم‌گیری و سنجش همه تبعات و عواقب آن است. در نهایت، یکی از موضوعات مهم دیگری که می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد، بازبینی در راهبرد هسته‌ای کشور است.

‌ یعنی ساخت بمب اتم؟

نه لزوما. بازبینی راهبرد هسته‌ای ضرورتا به معنای تغییر دکترین هسته‌ای و نظامی‌کردن برنامه اتمی کشور و ساخت بمب نیست. بازبینی راهبرد هسته‌ای می‌تواند در قالب همین چند گامی که عنوان کردم معنا پیدا کند؛ یعنی کاهش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تداوم و تقویت ابهام هسته‌ای و در نهایت، تعلیق عضویت و خروج از ان‌پی‌تی. البته نهایتا بازبینی راهبرد هسته‌ای می‌تواند تغییر دکترین هسته‌ای به معنای نظامی‌شدن و ساخت بمب باشد، اما همان‌طور که گفتم و دوباره تأکید می‌کنم، این امر مستلزم نهایت دقت و سنجش تمام عواقب و تبعات آن است. اینجا باید تصمیم‌گیرندگان هزینه و فایده این اقدام را بررسی کنند. 

تغییر دکترین هسته‌ای تا چه اندازه ممکن و تأمین‌کننده منافع کشور است؟

همان‌طور که می‌دانید، تک‌تک این تصمیمات و اقدامات و گزینه‌ها، هزینه و تبعات خودش را دارد. همیشه عقلانیت، انتخاب بین خوب و بد نیست یا انتخاب بین خوب و خوب‌تر. گاهی عقل، انتخاب بین بد و بدتر است و ما اکنون در این شرایط قرار داریم. باید ببینیم کدام گزینه برای ما تبعات کمتری دارد و آن را انتخاب کنیم. به بیان دیگر، پذیرفتن مطالبات حداکثری و دادن امتیازات بیشینه یک گزینه، و تغییر دکترین هسته‌ای گزینه دیگر که هر دو نیز متضمن هزینه‌ها و مفاسدی است و باید دید کدام‌یک کم‌هزینه‌تر است؛ در واقع دفع افسد به فاسد. طبعا راه سوم، حل‌وفصل بحران از طریق یک توافق متعادل، معقول و مرضی‌الطرفین است که حداقل و کف منافع ملی ایران را تأمین کند. به همین علت است که معتقدم چراغ دیپلماسی را باید تحت هر شرایطی روشن نگه داشت.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 128
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 23
  • مانی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    دست از مرگ بر اسراییل بکشید همه را خلاص کنید. بمب هم خواستید بسازید
    • ناشناس IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      این نظر یه علیل ذهنیه ، مشکل اونا با مرگ گفتن و زنده باد گفته حل نمیشه، مشکل اونا با ما موجودیت ایرانه، بفهم ، نفهم
    • علی رضا IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      سلام آقای مانی شما هنوز خوابی بخواب عزیزم با این طرز فکرت بخواب
    • حامی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      این حجم از ساده بینی وخوش خیالی تو ایالت های گاو پرست هندوستان هم قفله.....😂
    • از تبربز IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      چشم امر بفرما از اسرایفل می ترسی یادلت با اوست هر دوراه یکی است ولی ترس برادر مرگ است
    • حکمت اله بهمنی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      حتما پدرت اسراییلیه
    • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      خاک عالم توی سرت بکنن مانی.حیف نون ...حالا که اینجوری هست مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ برانگلیس و مرگ برگ خودت بکنند احمق.تو مگه کور بودی و اینهمه جنایات این کفتار صفتا رو نمیبینی
    • بیات IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      چقدرباید نا؟ باشی که چنین درمورد کشوری کودک ش قضاوت کنی که به هیچ اخلاقی پایبند نیست . جای تعجب است ای کاش فقط نظاره گر وسکوت بعضآ میکردیم تا که نمک پاشانیدن
    • حرف حساب IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      یه آدم عاقل هم پیدا بشه بهش فحش میدن ،خودتان دلتان جنگ میخواهد بعد میگن ما صلح طلب هستیم.عراق هشت سال تجاوز کرد الان با هم رفیق شیش شدین دست انداختید گردن هم از خاطرات جنگ میگید .با کشوری که نه مرز آبی داری نه مرز خاکی چه دشمنی دارید ؟
    • یا قمر بنی هاشم IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      هی مغز پوسیده به کوریه چشمت و امثال پلید تو تا پایان اسقاطیل که ان شاء الله دور نیست مرگ بر اسرائیل مرگ بر طرفداران آمریکا و اسرائیل الیس الصبح بقریب
    • مهدی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      مشگل ما .طرزفکرآدمهایی مثل مانی است اگراینجورآدمها واقع بین بودند وبه درک برسند خیلی ازمشکلات حل خواهدشد و شک نکنید که دشمنان همیشه روی این دسته آدمها حساب باز می کنند
    • حسین IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      آفرین مرگ یعنی چه
    • علی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
      مانی بگو مرگ بر اسرائیل ‌مرگ بر کسانی مسل تو دوستدارران اسراعیل
    • حسین IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
      بیچاره انگار این همه تو گوشت خواندن وگفتن رژیم صهیونیستی با موجودیت کل ایران مشکل داره نه این حرف پیش افتاده شما ،بازم با این همه توجیه بگو عرعر
    • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۹
      چرا کسی با بمب اتمی پاکستان و هندوستان کاری نداره چرا همه با ایران مشکل دارن مگه پاکستان کشور اسلامی نیست میدونید چرا چون پاکستان با دنیا تعامل دارد و خودشو منزوی نکرده ولی سیاستمداران ایران کشور را منزوی کردن یه زمانی صحبت از نابودی اسرائیل میزدیم الان جلوی اسراییل کاری نمیکنیم و باعث تقویت اسراییل شدیم تمام سیاست های ما ضد ایرانی و ضد شیعی بود فقط به ایران و تشیع صدمه زدیم و باعث تقویت دشمن شدیم
  • . IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ایران باید بمب اتم بسازد نمی‌دونم تا کی می‌خوان دست رو دست بزارن 🥺
    • تورج نوروززاده IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      ایران نترس بمب اتم بساز این حرام زاده ها با اصل ما مشکل دارند بابا دست رو دست گذاشتن دیگه فایده نداره ایران کار را تمام کن .به گفته ما مردم کرد یک بار مرگ یه بار شیون
    • A IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      متاسفم متاسفم متاسفم هنوز در خوابین
  • ۱26 IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    حتما باید مکانیسم ماشه فعال بش تا ما بمب اتم بسازیم ما چه بخواهیم و چه نخواهیم آنها مکانیسم ماشه را فعال می کنند مجددا به ما حمله می کنند فقط ما باید این یک ذره فرصت را غنیمت بشماریم و بمب اتم را بسازیم
    • مصطفی US ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      اونوقت بسازیم برای چ،برای استفاده کردن یاتماشا.فرض کن ساختیم واستفاده هم بکنیم.بعدازاستفاده مااوناهم استفاده میکنن ووقتی اونااین کارکردن دیگه شمانیستی تا بشماری (فرصت هارومیگم).
  • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    سلام ایران باید سلاحهای هسته ای وشمیاییداشته باشد آن هم قدرتمند و قوی همه دنیا دشمن ایران است حتی روسیه و چین و اعراب اگر میخواهید ایران غزه نشود باید برود بسوی سلاحهای هسته ای و شمیایی
    • Hamid DE ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      این چه طرز تفکری است ما مسلمانیم ما پیرو پیغمبر مان محمد. ص. هستیم حضرت محمد بعد از سالها سختی دین اسلام را یعنی دید صلح را بدنیا معرفی کرد ما میخاهیم همه دنیا دوست ما باشند . همانگونه که حضرت محمد ص دوست تمام بشریت بود .
    • محمد (ص) IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      کی گفته اسلام دین صلح هست؟ اسلام دین عدالت است، و جنگ با ظلم، عدالت است. اما ما باید با اصول اسلامی با دشمن بجنگیم.
    • عسکری IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      ما مسلمان ونوکر هرچی بچه شیعه بوده وهستم فعلا آنها میخوان ایران وایرانی از ریشه نباشه.احمقها خوب می‌دانند آخرالزمان صاحب اصلی زمین امام زمان ع و ظهور مقدس حضرت مهدی عج نزدیکه میخوان شیعه وایرانی از بیخ وبن نباشه ویا توسری خور وبدبخت باشه شیعه بعد از ۱۴۰۰ سال قدرت گرفته آنها خودشان را صاحب اصلی ودین یهود را بالاترین ونشل وحشی خود را با فضیلت ترین می‌دانند هرکس با علی در افتاد ور.افتاد اللهم عجل ل
  • داوود IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ایران به اندازه کافی سلاح هسته ای دارد، فقط باید آزمایش کند تا این بیشرف ها دیگر حتی جرات تهدید را هم نداشته باشند.
    • داود ۸ IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      بین حق وباطل سکوت است
  • داریوش IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بله برو دنبال بمب اتم ببینم چه کسی پیروز میشه ...لعنت خدا برکسانی که حرف جنگ وجدال میزنن بابا ما میخایم زندگی کنیم شما هایی که حرف بمب میزنید خاهشن برید یه کشوردیگه بزارید ایران به آسایش برسه
    • ایرانم IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      آقا دایوش داشتیم زندگیموم ومیکردیم و داشتن باغرب حرف میزدن که جنگ وشروع کردن وهزاران نفر شهید شدن دیگه چی میخواستین فک میکنیین چه بمب وبسازین یا نسازین ازاین به بعد همینه بروزندگی توبکن ببین میزارن
    • ازموگفتن IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      خوب بخواب لالایی،البته توبغل داعش صهیون اگر زنده باشی
    • . IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      ما داشتیم زندگیمونو میکردیم و داشتیم مذاکره میکردیم که حمله کردن.بعدش زندگی به چه قیمتی به چه روشی .تو دوست دار ایران نیستی جز خیانت به کشور هیچی دیگه نمیخای
    • حیدر IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      دوست من همه دنیا جنگ وجدال دوست ندارن اما دگرها نمیگذارن دنیا اسایش داشته باشد مثل اسراییل که کشور فلسطین از نقشه پاک کرد الان ازربایجان قسمت شمال میخوادخوزستان کس دگه وووو بمب اتم برای زدن نیست با داشتنش چشم طمع کور میشه اگر همه مثل تو فکر کنند باید گوسفند بشه شاد بره تو کوه کمر علف بخوره
  • خلیج همیشه فارس IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    آمریکا و اروپا هر جادو جمبلی که بلد بودند برای فشار به ایران عزیزمان وارد کردن و همشون به نابودی منجر شد
  • علی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    این فیلم دیگه دیدن ندارد هی میگیم اگر مارو فلان کنند بمب می‌سازیم اگر حمله کنند بمب می‌سازیم اگر به سایت فلان حمله کنند دیگه بمب می‌سازیم هیچ کاری هم نکردیم
    • حرف حساب IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      اتفاقا داریم به جاهای خوب فیلم می‌رسیم کجا میخوای بری بشین مهر ماه تو راهه.مکانیسم ماشه ،خروج از ان پی تی
  • امیرعلی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    اگر ایران نخواهد هسته ای یا بمب اتم بسازد کشور ضعیفی به نظر می رسد
  • عبدالقاسم بارونی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    باید سلاح هسته ای بسازیم تا کسی جرات نکند به کشورما حمله کند .بسازید خیالمون راحت کنید.
  • عبدالقاسم بارونی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    باید سلاح هسته ای بسازیم تا کسی جرات نکند به کشورما حمله کند .بسازید خیالمون راحت کنید.
  • ایرانی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بمب اتم پیشکش اگرحکومتی مردمش را بخواهد فقروگرانی راریشه کن میکند تا خودفروختگی بوجودنیایدازفقرجاسوس بوجودمیادکه ازبمب اتم بدترعمل میکندجنگ ویرانگر است بمب اتم یعنی مردمان سیرباشدنهشکم گشنه دارایی وقبوض گران پدر مردم درآورده شماکه میگیدبمب اتم شکمتان سیاست وجنگ به نفعشان است
    • حسینی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      ما داخل جنگ اقتصادی هستیم وقتی بمب اتم ساخته بشه گرونی هم از بین میره حرفی که میزنی مثل اینه که بگی موشک نسازید که امنیت داشته باشیم جنگ است جنننننننگ
    • ناشناس IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
      عزیز آقای دانشمندی که جاسوس شد فقیر بود؟؟؟ این طمع هست که بلای جان بعضی شده و وطن فروشی میکنن
  • احمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    خوب بسازین الان یعنی تهدید کردید
    • ایستادن تا پیروزی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      دارن کم کم شروع میکنن.
  • علی جیم IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ساختن بمب هسته ای پایان تمام تحریم ها تحقیر ها و تسلیم ها است
  • کیوان IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    اگر اونها مکانیسم ماشه را بکشند حواله تون به حضرت عباس اگر بمب اتم و نسازید و در اختیار یمن نگذارید تا اونها هم یک سهمی از نابودی اسرائیل داشته باشند
  • 1234 IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ایران باید از آن پی تی خارج شود. من موافقم
  • M.H.A.N IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    اگر تاالآ بمب هسته ایی ساخته نشده نشانه کج فهمی است ودیگه دیر شده.
  • رحیم IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    فکر نکنم با این حجم غیر قابل تصور وبی سابقه جاسوس در ایران این کار به سرانجام برسد. تازه اینهمه جاسوس در جنگ ۱۲روز گذشته فقط مال اسرائیل بوده. حالا ببین روسیه. آلمان. انگلیس. فرانسه ومهمتر از همه آمریکا ویا ترکیه وکشورهای عربی چقدر جاسوس دارن در واویلا آباد
  • بازنشستها IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    خواهشن بمب های ساخته شده را رونمایی کنید مثل کره شمالی تا حساب کار ستشان بیاد
    • سیاست دوست ساده IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
      الان وضعیت مردم کره شمالی چطوره؟ خواهشاً بس کنید...
  • از تبربز IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    این سوال را زا هم کیشانت بپرس که شما سایت گردانش هستید و ارز تا از انجا تامین می شود
  • غلامرضا IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    خب . نتیجه چه می شود ؟
  • ایران IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بمب هسته ایی بهترین کار ممکن برای ایران است
  • ایران IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بمب هسته ایی بهترین کار ممکن برای ایران است
  • منوچهر IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    باید هرچه زودتر درمقابل زورگویی ظلم بمب اتم بسازیم
  • مهدی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بمب اتم بسازید مثل کره شمالی و پاکستان ووووو فقط زودتر اعلام
  • عبدالمجید حیدرزاده IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    تا زمانی که بمب اتمی نداشته باشیم بیچاره ایم نباید احمق،هالو و ترسو باشیم اگر ما هم مانند کره شمالی بمب هسته ای داشتیم اکنون وضعیت ما اینگونه نبود این هزینه های غیرقابل جبران را نمیدادیم
  • رحیم IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    به نظر من ما باید هرچه سریعتر بمب هیدروژنی بسازیم چطور اسرائیل جنایتکار داشته باشه ما نداشته باشیم وقت کمه سریعتر بسازین
  • حسین بابامیر IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بمب اتم واجب است بسازیم خلاص
  • حرف حساب IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    بمب اتم بسازیم و منتظر مکانیسم ماشه هم تا ابد نخواهیم شد.
  • آرش IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ما بمبی داریم چندین برابر اتمی به موقعش رو میشه
  • فلامرز IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    نمی دانم چرا این همه دروغ می گویند؟خوب هدف جمهوری اسلامی بمب اتم است خوب بسازید کسی که جلو شما رانگرفته
    • حجت IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
      ایران باید بمب اتم بسازد یعنی فقط برای ماحرام است اگر داشتیم اسراییل کثیف جرات نمیکرد به ما حمله کند
  • بابا IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    باید اول بمبهای ساخته شده را آزمایش کرد. بعدش اونها میفهمند که جمهوری اسلامی خیلی خیلی نزدیک به بمب شده!بنظر دوستان بازم تماشاچی خواهند بود؟
  • سیداحمدحجازی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    نظر من ساخت بمب در کارگاههای کوچکتر و مخفی تر باشد و باید بازدارندگی باشد این ، موضوع را تاریخ نشان داده و غافلگیری باید از طرف ما باشد وگرنه شبیه غزه قتل عام میشویم
  • سید IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    در این دنیا باید همینگونه باشیم در مقابل زورگویی باید با زور وارد عمل شویم
    • حرف حساب IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
      آفرین.اونا هم میان نگاه میکنند تو بمب بسازی ،به همین خیار باش آناناس . دوباره و دوباره حمله میکنند تا کلا بیخیال بشی.تنها کار صلح کردن است ،هیچی بهتر از صلح نیست اینقدر دنبال جنگ کردن با دنیا نباشید
  • محمد IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ازخدا میخواهم که اروپا وآمریکا شرشون به خودشون برگرده
  • علی مرادی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۹
    ماتا بمب اتم نسازیم اینا همیشه تهدیدی براکشورند ساختنش از نساختنش بیشتر به نفع کشور هست
  • حشمت اله رحمانی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    وقتی حداکثر سن را ۵۵سال گذاشته اید لطف کنید فقط بنویسید فرهنگیان شاغل اسم بازنشسته ها را از اطلاعیه خارج کنید ممنون‌
  • رحمن IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    اگر اروپا واسرائیل بخوان مکانیسم ماشه رو فعال کنند ایران باید آنقدر شجاعت خرج کنه وپمپ اتم بسازد واگر هم داشته باشیم رو کنیم وبا آن همه تهدید کنیم لبیک یا سید علی خامنه ای
  • Mhd IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    ببینید اونها مکانیسم ماشه تحریم دارن و ما هم مکانیسم ماشه ساخت بمب داریم.پس هرکسی که ماشه را زودتر بکشه بازی رو برده.
  • رضا IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    نه بابا ایران هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • م IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    اتم
  • شاهد IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    بمب اتم ازنان شب برای ایران واجبتراست اونم نه یکی دوتا بلکه ب تعداد دشمن وبعد از اماده سازی بلافاصله مصرف شود.برای دشمنان نزدیک تاکتیکی کافیه
  • م IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    خدالعنت نماید اسرائیل را که هیچ قومی به اندازه یهود پیامبررااذیت ننمود خدا ریشه یهود راازروی زمین بردارد
  • آرامش IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    بسازین به بقیه چه ربطی داره کشور خودمونه و هر جایی هرکشوری یه قوانینی داره
  • دنیای IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    چقدر بده اگه یکی بگه جنگ خوب نیست فورا بهش برچسب ترسو و نداشتن عرق ملی و.. بهش میخوره اگه بگه جنگ خوبه بهش میگن وطن فروش و همفکر اسرائیل کودک کش و..
  • خداروشکر IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    شما یه زندگی حداقلی برای مردم درست کنید گرانی و بیکاری و مشکلات مسکن و.. رفع کنید به والله هر یک ایرانی برضد آمریکا و اسرائیل ترسناکتر از 10 تا بمب اتم میشه
  • ز ز اهد IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    سلام اول باید فقر را در کشور ریشه کن کرد و عدالت را به معنای واقعی برقرار ، دوم در چنین حالتی تمامی یک ملت در برابر نا مروت هایی که خودشان تجهیزات و ... دارند و اجازه ی صلح آمیزش را به تو نمی دهند سینه سپر خواهند کرد و نتیجه ی درست را با جان خواهند گرفت ،
  • رضا IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    همین الانم دیر شده برای ساختن ایران اتم نسازه داخلی بهمش میریزن و بعد نظامی از سمت افغانستان و اذربایجان و سیستان حمله میکنن
  • فیروزه IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    من موافق هستم که ما از آمریکا و دیگر کشورهای جهان چیزی کم نداریم این همه مردم و این همه دانشمندان و مقامات‌ کشوری کشته شدنو و شهید شدند این مال ایران که از زمان قدیم از زمان شاه مردم با زحمت ساختند و انقلاب کردند وباید این انرژی اتمی به سمر برسانند به خاطر پدران و مادران و شهیدان ساخته شود
  • بینشان IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    خب اگر ایران بمب اتم درست کرد و شلیک کرد فکر کردین ما رو بی پاسخ می گذارن، چرا فکرهای بیهوده می کنید پس تکلیف این آب و خاک و مردم بیگناه چه میشه با با دیگه دست ور دارید به مملکت برسید دوران جنگ آدم کشی گذشت دیگه از این مردم چه انتظاری دارید.
  • کیان IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    چرا این بحث اینقدر بزرگ شده چون ایران میخواد هسته ای بسازه تا استفاده از اون طرف خارجی ها میگن ایران هسته ای بسازه واسه دنیا خطر داره اون وسط امریکا خاست با ایران کنار بیاد ولی نشد یه چند روز جنگ شروع شد بعد که تموم شد هم ایران هم امریکا مونده چیکار کنه.
  • رضا IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    این حرام زادها اصلا دنبال جلوگیری از بمب هسته ای نیستن چه بسا دلشونم میخواد ایران بمب هسته ای داشته باشه تا به قول خودشون در خاورمیانه استفاده بشه و کلی از آدمها بمیرن تا جمعیت دنیا کمتر بشه اینها به دنبال منابع انرژی ایران و در دست گرفتن سرزمین برای اسرائیل هستن. وبا موجودیت ما مشکل دارن
  • احمد IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    هرچه زودتر بمب ساخته شود
  • حسین IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    شوروی بمب هیدروژن داشت اما بخاطر نداشتن اقتصاد قوی ویکسری آدم مفت خور بی سیاست کشورش ازهم ‌پاشید.
  • ناشناسی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    اگه بمب اتم نداشته باشیم بدانید که فکرکردن مسعولان مال هزاروپانصد سال پیش است که برای ایران سم است که منجر به نابودی ایران ومتحدانمان میشود
  • کریم بخش IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    سلام، کشور جمهوری اسلامی ایران بهمراه دانشمندان دلسوز و فداکار هسته ای بمنظور جلوگیری از هرگونه تجاوز احتمالی به خاک مقدس و ناموس ملت ایران باید سلاح اتمی بسازند،یکبار برای همیشه طمع دشمنان خاک واسلام وناموس رابکنند،قطعا درآینده نزدیک برای بازدارندگی به سلاح های مدرن و پیشرفته نیازمندیم،
  • خدارحم مولوی IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    بمب اتم ساخته شود
  • سلطان IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    اصلا بمب ساختن و نساختن ایران ربطی به کشورهای دارای بمب اتم نداره مگر میشود خودشان به راحتی هر کاری دلشان خواست انجام دهند و بعد به دیگران امر و نهی کنند؟!این واقعا هم وقاحت و پرویی و هم غلط زیادی است اصلا به آمریکا و اروپا و سگان وحشی قلاده پاره کرده نتانیاهوی کودک کش صهیونیست ربطی ندارد که بخواهند نظری بدهند! بخواهیم واقعا بسازیم هم دانش و هم فناوری‌های ساخت خیلی وقت است که موجود است!
  • خدارحم مولوی از شهرکرد IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    دست دوی دست نگذارید تا به ما حملهذنکردنذ بمب اتم را بساسید مگر اینها نشناختید چه پدر سوختهای هستن با لا تر از سیاهی رنگی نیست
  • سید علی موسوی IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    جان مادرانتون بشینین سر جاتون تا ما و خانواده هامون رو تکه تکه نکردن زیر بمب و موشک،یعنی چی جنگ راه انداختن
  • فخرالدین شکوهی IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    چهل ساله ملت ایران تحریم هست و تمام گرانی ها و کمبود ها را تحمل کردیم به امید اینکه داریم هسته ای و اتم می‌سازیم بعد این همه سال تازه فهمیدیم تا نه هسته‌ای داریم نه اتم کلا ملت سر انگل بودند ..این همه پول دادن روسیه برای جنگنده سوخو 35 و اس 400 هی اعلام می‌کردند که تحویل گرفته شده .اما زمانی که جنگ شروع شد تا نه جنگندای در کار بوده نه اس 400.. دوازده روز جنگ بود بعد از دوازده همه اجناس گرانتر شده
  • عباس دژمخو IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    آقایی که میگی مکانیزم ماشه فعال شود ایران بمب اتم میسازد آنوقت دنیا از ایران حساب میبرد زهی خیال باطل پاکستان بمب اتم دارد ببین چقدر کشورهای اروپایی و آمریکا و روسیه و چین ترسیده اند قادر به اداره مملکت نیستبد خودتان هم می دانید رفتید پشت سنگر بمب و موشک خودتان را استتار کردید ملت ایران را گذاشتید سر کار
  • امیر عزتی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    بله درست است برنامه یه هسته ای باید به صورت دقیق و درست انجام شود ولی با همکاریه متخصصان و مردم ما میتوانیم یکی از ابر قدرت هایه خاور میانه شویم
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    باسلام بنده معتقدم این دیپلماسی واین برنامه ها تمامن اتلاف وقت هست هیچ کدام ازاین کشورهای ابرقدرت وپیشرفته نمیخان ی کشور مثل ایران عزیزمون درسطح وحد اوناباشه چون میدونن ایران وایرانی تمام دانشمندان و مخترعان بزرگی روازقدیم تا الآن پرورش داده ک تونستن چیزهایی ک حتی اونا فکرشم نمیکردن طرح ریزی کرده وبسازن بنده نظرم ساخت سلاح هسته وقتی میتونه فوق العاده جنبه بازدارندگی داشته باشه مادیرهم کردیم
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    باسلام بنده معتقدم این دیپلماسی واین برنامه ها تمامن اتلاف وقت هست هیچ کدام ازاین کشورهای ابرقدرت وپیشرفته نمیخان ی کشور مثل ایران عزیزمون درسطح وحد اوناباشه چون میدونن ایران وایرانی تمام دانشمندان و مخترعان بزرگی روازقدیم تا الآن پرورش داده ک تونستن چیزهایی ک حتی اونا فکرشم نمیکردن طرح ریزی کرده وبسازن بنده نظرم ساخت سلاح هسته وقتی میتونه فوق العاده جنبه بازدارندگی داشته باشه مادیرهم کردیم
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    باسلام بنده معتقدم این دیپلماسی واین برنامه ها تمامن اتلاف وقت هست هیچ کدام ازاین کشورهای ابرقدرت وپیشرفته نمیخان ی کشور مثل ایران عزیزمون درسطح وحد اوناباشه چون میدونن ایران وایرانی تمام دانشمندان و مخترعان بزرگی روازقدیم تا الآن پرورش داده ک تونستن چیزهایی ک حتی اونا فکرشم نمیکردن طرح ریزی کرده وبسازن بنده نظرم ساخت سلاح هسته وقتی میتونه فوق العاده جنبه بازدارندگی داشته باشه مادیرهم کردیم
    • ناشناس IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
      کاملاً با نظر شما محمد جان موافقم.
  • داریوش IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    با نظر ایشان کاملا" موافقم.
  • لوکاس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    نظرم اینکه هرکشوری دوست داره پیشرفت کن منم دوست دارم کشورم بمب اتمی داشته باش مردمش در رفاه زیاد شهرهای خوشگل و زیبا داشته باش
  • لوکاس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    نظرم اینکه هرکشوری دوست داره پیشرفت کن منم دوست دارم کشورم بمب اتمی داشته باش مردمش در رفاه زیاد شهرهای خوشگل و زیبا داشته باش
  • لوکاس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    نظرم اینکه هرکشوری دوست داره پیشرفت کن منم دوست دارم کشورم بمب اتمی داشته باش مردمش در رفاه زیاد شهرهای خوشگل و زیبا داشته باش
  • یه شاکی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    شما فقط از nptبیا بیرون ،بعدش با هم صحبت میکنیم اگر بودی.
  • منوچهر IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    درود بر چگوارا که گفت هیچ نمی توانید به یه خائن بفمانید وطن از ثروت مهمتره
  • منوچهر IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    درود بر چگوارا که گفت هیچ نمی توانید به یه خائن بفمانید وطن از ثروت مهمتره
  • منوچهر IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    درود بر چگوارا که گفت هیچ نمی توانید به یه خائن بفمانید وطن از ثروت مهمتره
  • ابراهیم IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    بسمه تعالی نباید منتظر مکانیسم ماشه باشیم تا فعال بشه یا نه ما حتما باید بمب اتمی را بسازیم.
  • زنده باد کوروش IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    کشوری که بعد شش نیم سال هنوز کارت ملی منو نداده می تواند بمب اتم بسازه . جک قشنگیست . اون موشک ها هم مال کره شمالی و یا چین است . موشک های چینی از نوع بنجول . کشوری که نمی تونه کارت ملی بسازه . بمب اتم می تونه .
  • محمد IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    مابایدبمب اتم داشته باشیم،حداقل بازدارنده هستش، حتماًکه نباید استفاده کنیم،الآن چندین کشور دارن هیچ استفاده هم نمی تونن ازآن بکنم اما بازدارندگی برایشان دارد،یاعلی بگووبروواسه ساختش💪
  • حشمت.اله.رویای IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    دررابطه با دریل پیچ گوشتی .تبلیغات با دریل ی که میفرستن .خیلی فرق داره .بد ترین دریل میفرستن
  • راننده وانت IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    بمب اتم کیلویی چنده؟بقول شهید حاجی زاده ما چیزهایی داریم ک بمب اتم بره جلو بوق بزنه.فقط ی قلم موشک خرمشهر ۵ را یرید تحقیق کنید.تازه ی قلم از ساخت هوافضاست۰دوم اینکه خدایش آخه چقدر خویشتن داری.چقدر گذشت.راه براه میان میزنن میکشن ترور می‌کن.شما فلسطین لبنان سوریه عراق افغانستان را ببیند..آمریکا اسرائیل مگه حرف مذاکره حالیشه.میزنن میکشن بخدا قسم غارت میکنن.اخرش مثل کفتار هر کشوری را بگیرن نجس تحویل
    • محمد IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
      اسلام دین رحمت و محبت در مقابل دوستان(رحماء بینهم) ودین شدت و سختی است در مقابل دشمنان(اشداء علی الکفار). براساس دکترین اسلام قرآن می فرماید تامی تواند برای مبارزه با دشمنان به قدرتمندترین سلاح مجهزشوید.(وأعدوا بهم مٱستطعتم من قوةٍ). باید تلاش کرد تابه قویترین سلاح مجهز شد.
  • جعفر IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    باسلام از اوجب الواجبات ساختن بمب هیدروژنی است تا حساب دست همه بد خواهان ودشمنان بیاید به امید آن روز
  • آرش آریایی GB ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    ساخت بمب اتمی یک انتخاب نیست با قلدری دیوانه جنایتکاری چون ترامپ نادان و نتانیاهو جنایتکار یک ضرورت است وخواسته تمامی ایرانی ها
  • کوروش IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    برق اومد برق اومد
  • علی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    اظهارعجز پیش ستم پیشگان خطاست،،،اشک کباب باعث طغیان اتش است.ما از نسل کوروش کبیر ،نادرشاه افشاریم تمدن از ایران وجود امده،،، ما اتشیم که سوختن زما ندیده اند ،،،ناف مردان ایران به شهامت بریده اند ،،ما الان کاری نداریم که کی خورد کی بردجنگل شیر داره بوزینه هم داره شیرمردان ایران متحددر برابر یهود صهیونیص بوزینها فکر اموال افزونی ،خدا به وسیله ایرانی نسل یهود از خاک پاک میکنه
  • سرباز IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    اینقدر ماشه ماشه نکنید میشه بفرمایید دیگه چی مونده تحریم کنن که مردم رو با اون می ترسونید جنگ ۱۲ روزه مردم رو یک دست کرد اما بعد از جنگ دوباره از سوراخ در اومدید مردم رو به تند رو و صلح طلب تقسیم می کنید . دستتون برا مردم رو شده هم از راستتون هم از چپ تون
  • shokouhi IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
    باسلام من که میگم لطفا تحت هرشرایطی که هست بمب اتم ساخته بشه کشور ما کشور کوچیکی نیست تاریخ ۲۵۰۰ ساله داره.چرا کشورهای که اصلا به رسمیت شناخته هم نیست یا حتی امریکا تاریخ ۳۰۰ ساله داره اونا داشته باشن ما نداشته باشیم تو روخدا به هر طریقی هست از چین یا کره شمالی یا پاکستان کمک بگیرید واین لامصب رو بسازید تا هم سر بلند باشیم وبه کشور عزیزمون بیشتر افتخار کنیم
  • امیر IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
    چرایک رژیم غاصب اسرائیل بمب اتمی داشته باشد و خطر بزرگ جهانی با حمایت دولت آمریکا ولی ما نداشته باشیم
  • حیدر IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
    باید بسازیم بم اتم مونو که خیالشون راحت باید سریع ساخته شه نباید یک دقیقه هم صبر کرد ایران باید امریکا اسرائیله زیر دستش بگیره نباید بزاره سر بلند کنند اونا متجاوزن باید سرکوپ شن
  • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
    مکانیسم ماشه فعال بشه خیلی مهاجرت میکنند سرمایشون میبرن و60میلیون جمعیت ایران میره زیرخط فقر مثل این می مونه که دیگه توایران آب وجود نداره
  • سربازملی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۲
    باسلام جواب سنگ را سنگ میدهداگربترسیم باختیم
  • سربازملی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۲
    باسلام جواب سنگ را سنگ میدهداگربترسیم باختیم
  • سربازملی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۲
    باسلام جواب سنگ را سنگ میدهداگربترسیم باختیم
  • رامین عبدی IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
    ایران کشور قدمت دار بمب اتم چیزی نیست که مادنیا را میسازیم
  • شهرام IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۵
    کلا به نظر من کشورها دو دسته هستن یا ضعيف یا قوی و از جالب اینجاست که تمام کشورهای قوی سازنده سلاحهای هسته‌ای هستن. این سنگین‌ترین حرف و تلخ‌ترین حقیقت این دنیاست. هرکس بیاد بگه کره شمالی‌ فلان و مثلا مالزی فلانه حرف چرتیه اونم تو شرایط جنگی!
  • ع ن IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۶
    هر آنچه توان داریم انجام دهیم که دشمن قدار و فریبکار هیچ ابایی ندارد که اگر وقتش برسد بمب اتم هم بر سر ملت میریزد نباید خالی باشیم و یا عقب بمانیم

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی