جنگل‌های هیرکانی گلستان به عنوان بخشی از کمربند سبز ۵۵هزار کیلومتر مربعی جنوب دریای خزر با اجرای طرح «هر دهیاری یک جنگل بانی» زیر چتر حمایت دهیاری‌ها با اولویت روستاهای متصل به جنگل قرار می‌گیرد تا به این ترتیب بتوان مشارکت‌های مردمی برای حفظ این میراث چند میلیون ساله  را افزایش داد.
    فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ، حفاظت و احیای جنگل‌ها را سرمایه‌گذاری در آینده اقتصاد سبز و سازگاری با تغییرات اقلیمی دانست و گفت: این سازمان به دنبال استفاده از ظرفیت تمامی روستاهای استان برای کمک به حفاظت از جنگل‌های هیرکانی است.
سرهنگ عیسی گلبینی‌مفرد ادامه داد: برای اجرای طرح نظام‌نامه مردمی‌سازی حفاظت از منابع طبیعی، تفاهم‌نامه اجرای طرح «هر دهیاری یک پایگاه جنگلبانی» از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به استان‌ها ابلاغ شده و از ابتدای امسال در دستورکار قرار گرفته است.
وی افزود: با اجرای این طرح در هر دهیاری، پایگاهی محلی برای حفاظت، گشت‌زنی، مراقبت از عرصه‌ها و نیز مدیریت حریق‌های احتمالی در سطح روستاها ایجاد می‌شود و پیگیر جذب اعتبار از سازمان دهیاری‌ها برای تجهیز آنها خواهیم بود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تاکید کرد: تا زمانی که مشارکت مردمی را برای حفاظت بهتر از اراضی ملی نداشته باشیم در اجرای ماموریت‌های سازمان موفق نخواهیم بود ،بر همین اساس در حال برگزاری نشست با دهیاری‌های شهرستان‌های متصل به جنگل‌های هیرکانی از بندرگز در غرب استان تا گلیداغ در شرق هستیم.
گلبینی‌مفرد اظهار داشت: با اجرای این طرح دهیاری‌ها موظف می‌شوند هر اتفاقی در رابطه با تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق چوب و سایر تخلفات مرتبط را به منابع طبیعی اطلاع دهند و با توجه مجهزبودن ورودی بیشتر روستاهای گلستان به دوربین مداربسته، فیلم این دوربین‌ها به عنوان مستندات برای ثبت تخلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 وی افزود: در همین راستا، منابع طبیعی گالیکش تفاهم‌نامه اجرای طرح «هر دهیاری یک پایگاه جنگلبانی» را با ۵۲دهیار بخش‌های لوه و مرکزی این شهرستان که متصل به جنگل‌های هیرکانی‌ است منعقد کرد و پایگاه‌های جنگلبانی در این روستاها بزودی راه‌اندازی می شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی