سخنگوی وزارت خارجه ادعای تلاش آمریکا ( ترامپ) برای حل موضوع هستهای و همزمان تهدید به حمله اتمی را یک تناقض رسوا کننده خواند .
به گزارش ایرنا ، اسماعیل بقائی در پیامی در شبکه ایکس، به فیلم معروف استنلی کوبریک با عنوان "دکتر استرینج لاو: چگونه یاد گرفتم بر نگرانی فائق آیم و عاشق بمب شوم اشاره کرد و خواستار تماشای آن شد.وی نوشت : تناقض بسیار رسواکنندهای است که از یکسو مدعی تلاش برای جلوگیری از بحران هستهای و تحقق صلح می شوند و از سوی دیگر راه حل را در "یک نور خیرهکننده بزرگ" میبینند.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به تعرضات و تحرکات نظامی اخیر آمریکا و متعاقبا لفاظیهای سخیف مقامات آمریکایی درباره جمهوری اسلامی ایران نوشت: «آشفتهگویی نمیتواند واقعیتهای میدانی را تغییر دهد.»بقائی افزود: «خزیدنهای شبانه و برچسبهای سادهلوحانه مانند «سیلی سبک»، نمیتواند بیآبرویی بزرگی را که محصول سوء محاسبه، حرص و طمع، بیمسئولیتی، قانونشکنی، و خودشیفتگی است، ترمیم کند.»وی تصریح کرد: «پیامدهای این ماجراجوییهای هوسرانه و رفتارهای رذیلانه اکنون برای همه آشکار شده است و توییتهای آشفته و هذیانگونه دیگر هیچ تاثیری بر واقعیتها نمیگذارد، هرچند برخی هرچه بیشتر در باتلاق خودساخته فرو میروند، در توجیه آن خلاقتر میشوند!»
اظهارات نماینده روسیه در آژانس اتمی
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس اتمی هم درپستی در ایکس درواکنش به تهدید هستهای اخیر ترامپ علیه ایران، نوشت که آمریکا هنوز نفهمیده است که این زبان در قبال ایرانیها کارساز نیست.ترامپ اخیرا به طور ضمنی ایران را به حمله هستهای تهدید کرد و گفت :«اگر آتشبسی در کار نباشد... فقط یک درخشش بزرگ را خواهید دید که از ایران بیرون میآید. بهتر است توافق را زود امضا کنند، اگر این کار را نکنند، درد زیادی خواهند کشید».
این درحالی است که تحلیل منتشر شده از سوی "سی آی ای"، بیانگر قدرت ایران برای مقابله با محاصره دریایی آمریکا ست.به گزارش مهر به نقل از رویترز، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اذعان کرد: ایران قدرت تحمل محاصره دریایی آمریکا به مدت چند ماه دیگر را دارد، بدون آن که با فشارهای اقتصادی شدیدی رو برو شود.در این گزارش به نقل از یک مسئول آمریکایی آگاه آمده است: تحلیل ها نشان می دهد تأثیر فشارهای آمریکا بر تهران همچنان محدود است. ترامپ به دنبال کاهش محبوبیت مردمی خود تلاش دارد این جنگ را به پایان برساند ،اما ممکن است به زودی این اتفاق نیفتد.این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پست های مختلف در فضای مجازی از ابتدای تجاوز به ایران منتظر تسلیم شدن تهران در برابر واشنگتن طی چند هفته بوده است.
ملل متحد خواستار خویشتنداری در تنگه هرمز شد
درهمین حال،سازمان ملل درباره تبادل آتش میان آمریکا و ایران در تنگه هرمز ابراز نگرانی کردو با گفتن این که آتشبس لحظه حساسی برای کاهش تنش است، خواستار پایبندی تمامی طرفها به آن شد.به گزارش ایسنا، «فرحان حق»، سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت که دبیرکل سازمان ملل نگران گزارشهای مربوط به تبادل آتش اخیر در تنگه هرمز است.»خبرگزاری آناتولی به نقل از این مقام سازمان ملل گفت: «او(دبیرکل سازمان ملل) تاکید میکند که این لحظهای حساس برای کاهش تنش است و از همه طرفها میخواهد حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند تا از تشدید بیشتر اوضاع جلوگیری شود.»
به گفته سخنگوی سازمان ملل، این نهاد خواستار «پایبندی کامل همه طرفها به آتشبس و خودداری از هر اقدامی است که میتواند منجر به تشدید مجدد تنشها شود.»
او افزود که تلاشهای دیپلماتیک برای بازگشایی تنگه هرمز در میانه درگیریهای تازه میان نیروهای آمریکا و ایران در خود تنگه و اطراف آن ادامه دارد.
فرحان حق همچنین گفت که «خورخه موریرا داسیلوا» رئیس دفتر خدمات پروژههای سازمان ملل با کشورهای منطقه رایزنی کرده و در نیویورک، از جمله با نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز گفتگوهایی انجام داده است.او این گفتگوها را ادامه میدهد و ما در حال بررسی هستیم که در این زمینه به کجا می توانیم برسیم.
تلاش برای تداوم روند دیپلماتیک درمیانه تنشآفرینی آمریکا
درپی ان ، منابع خبری اذعان کردند که تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق میانجی پاکستانی ادامه دارد. تهران که از نقض آتشبس توسط آمریکا به واسطه اقدامات اخیر آن در تنگه هرمز انتقاد کرده قرار است پاسخ خود به پیشنهاد مذاکراتی اخیر امریکا را ارائه کند.
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از انچه که «افراد مطلع» خواند ، ادعا کرد که گفتگوها میان ایران و آمریکا ممکن است ازاین هفته در اسلامآباد پایتخت پاکستان ازسرگرفته شود.
به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال مدعی شد: ایران و آمریکا در حال گفتگو با میانجیگران برای تدوین یک یادداشت تفاهم یکصفحهای ۱۴ بندی هستند که پارامترهای مذاکراتی یکماهه برای پایان دادن به جنگ را مشخص میکند.بر اساس این گزارش، پیشنویس این یادداشت تفاهم شامل مسائل مختلف از جمله گفتگو درباره برنامه هستهای ایران و کاهش تنشها در تنگه هرمز است، اما موضوعات اصلی همچنان لاینحل مانده است.
وال استریت ژورنال افزود: میزان کاهش تحریمها علیه ایران همچنان مورد بحث است و در صورتی که مذاکرات پیشرفت داشته باشد، ممکن است که دوره یکماهه اولیه طبق توافق طرفین تمدید شود.
روسیه مخالف پیش نویس قطعنامه آمریکا وبحرین
به دنبال آن ،«الکساندر عالماف» معاون وزیر خارجه روسیه هم ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و آمریکا در نهایت به نتیجه برسد و همچنین از واشنگتن و بحرین خواست که پیشنویس قطعنامه خود در شورای امنیت سازمان ملل را پس بگیرند.
به گزارش ایرنا به نقل از تاس، وی ا فزود: ما نمیتوانیم از این پیشنویس حمایت کنیم. از تهیهکنندگان پیشنویس قطعنامه آمریکا و بحرین میخواهیم که سند خود را پس بگیرند و با عجله تصمیمگیری نکنند.
عالماف در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت که پیشنویس قطعنامه روسیه و چین همچنان روی میز مذاکره قرار دارد که «شامل درخواست روشن از طرفها برای پایان دادن به جنگ، خودداری از استفاده از زور و حل اختلافات در میز مذاکره است و بخشهایی از آن بر اهمیت تضمین آزادی دریانوردی تاکید دارد.»
معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ما امیدوارم که مذاکرات در نهایت به نتایجی دست پیدا کند. ما همیشه از پایان بیقید و شرط خشونت و یک راهحل دیپلماتیک و سیاسی که منجر به توافقهای پایدار میان واشنتگن و تهران شود، حمایت میکنیم.
یکی از دیپلمات های مستقر در سازمان ملل گفت که با وجود حذف ارجاع به فصل هفتم، پیشنویس جدید به موارد مورد اعتراض چین و روسیه نپرداخته است.
نمایندگی چین در سازمان ملل هم اعلام کرد که هیچ نظری در مورد پیشنویس جدید نداشته و هیات نمایندگی روسیه نیز هنوز واکنشی نشان نداده است.
شما چه نظری دارید؟