معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور ابلاغیهای، درباره مجموعهای از تصمیمات و تسهیلات آموزشی ویژه نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴اطلاعرسانی کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این تصمیمات با هدف تسهیل فرایندهای آموزشی، کاهش فشارهای ناشی از شرایط خاص کشور و حمایت از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی با رعایت استانداردها و ضوابط مربوطه تدوین شدهاند.
بر اساس این ابلاغیه، برای دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴با گذراندن دروس عملی، مهارتی یا اشتغالپذیری امکان فراغت از تحصیل پیدا میکنند، در صورت حذف این دروس و رسیدن تعداد واحدهای باقیمانده به حداقل مجاز، امکان دانشآموختگی فراهم خواهد شد. همچنین دانشگاهها میتوانند در مواردی بهجای این دروس، یک درس نظری جایگزین ارائه دهند.
همچنین دانشجویان دکتری که آمادگی کامل دفاع از رساله خود را دارند اما منتظر پذیرش مقالات مستخرج از رساله در نشریات دارای نمایه بینالمللی هستند، میتوانند با پیشنهاد استاد راهنما و تأیید هیأت داوران جلسه دفاع را برگزار کنند.
صدور دانشآموختگی نهایی این دانشجویان منوط به ارائه پذیرش مقاله در چارچوب ضوابط مصوب و تعهد کتبی در این زمینه خواهد بود.
در بخش دیگری از این ابلاغیه آمدهاست که برنامهریزی جلسات دفاع پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری بر مبنای برگزاری حضوری انجام میشود، اما معاونت آموزشی دانشگاهها میتوانند در شرایط ویژه مجوز برگزاری مجازی این جلسات را صادر کنند.
حذف ترم نیز بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پروپوزال خود را تصویب کردهاند با تأیید دانشگاه امکانپذیر است.
آزمون جامع دکتری تخصصی نیز هم پیش از ۱۵خردادماه و بار دیگر در تابستان ۱۴۰۵بهصورت مجازی یا حضوری به تشخیص دانشگاه برگزار میشود.
در این ابلاغیه تأکید شده که اگر چه فعلا کلاسها بهصورت مجازی برگزار میشوند، اما برنامهریزی برای تشکیل باقیمانده کلاسها بهصورت حضوری، منتظر تمهیدات نهایی است.
شما چه نظری دارید؟