به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از گاردین، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: «اگر من در کابینه دولت اسرائیل بودم، ممکن بود به تنها متحد قدرتمندی که در کل جهان برایم باقی مانده حمله نکنم.» ونس همچنین اشاره کرد که در طول جنگ اخیر ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران، دو سوم سلاحهای دفاعی مورد استفاده برای محافظت از اسرائیل در برابر انتقام ایران «توسط دستان آمریکاییها ساخته و پول مالیات آمریکاییها برای آنها هزینه شده است».
ونس علناً رهبران اسرائیل را به گونهای سرزنش کرد که به ندرت از سوی یک سیاستمدار عالیرتبه آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. در حالی که ونس مستقیماً انتقاد خود را متوجه بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، نکرد، اما معنای ضمنی آن واضح بود: دولت ترامپ حاضر است رهبر اسرائیل را به خاطر خرابکاری در توافقهای آتشبس سرزنش کند تا بتواند جنگهای منطقهای را طولانیتر و قدرت را حفظ کند.
در طول چند هفته گذشته، ترامپ و چند نفر از مشاورانش به خبرنگاران گفتهاند که رئیس جمهوری از لجاجت و مقاومت نتانیاهو در برابر آتشبس با ایران خسته شده است. طبق گزارشها، ترامپ در یک تماس تلفنی اخیر، نخستوزیر اسرائیل را "دیوانه" خطاب کرد - و خود رئیس جمهوری بعداً به اکسیوس گفت که نتانیاهو "هیچ قضاوت درستی ندارد".
روز هفتم ژوئن، ترامپ به فایننشال تایمز گفت که نتانیاهو چارهای جز پذیرش آتشبس ندارد: من همه تصمیمات را میگیرم. او تصمیم نمیگیرد. ترامپ و دستیارانش قبلاً این بازی را انجام داده بودند، نارضایتی ظاهری خود را از نتانیاهو فاش میکردند اما با خودداری از ارسال سلاحهای آمریکایی که اسرائیل را قادر به ادامه جنگهای خود در غزه، لبنان و جاهای دیگر میکرد، به آن عمل نمیکردند.
پس از حملات حماس در اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل دهها میلیارد دلار کمک نظامی و حمایت سیاسی بیقید و شرط از سوی ایالات متحده دریافت کرد که از دولت جو بایدن شروع شد و در دوران ترامپ ادامه یافت. بدون هیچ محدودیتی از سوی هیچ یک از دولتها، نتانیاهو به این نتیجه رسید که اسرائیل میتواند تقریباً هر کسی را در خاورمیانه بمباران کند. تا پاییز ۲۰۲۵، اسرائیل جنگی نسلکشانه را علیه غزه آغاز و همچنین به ایران، لبنان، سوریه، یمن و قطر حمله کرده بود.
آیا ترامپ بالاخره نتانیاهو را مهار خواهد کرد؟ آیا رئیس جمهور مانع از تضعیف مذاکرات ایالات متحده با ایران توسط متحدش خواهد شد، مذاکراتی که هفته گذشته آغاز شد و قرار است در عرض ۶۰ روز با توافق بزرگتری در مورد برنامه هستهای تهران به پایان برسد؟ این آزمون در لبنان خواهد بود، جایی که اسرائیل بخشی از جنوب را اشغال کرده و با وجود آتشبسهای متعدد با دولت لبنان و حزبالله، به حملات خود ادامه داده است.
سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده اخیراً به ترامپ هشدار دادهاند که نتانیاهو احتمالاً سعی خواهد کرد توافق صلح با ایران را خراب کند. تهران تصریح کرده است که آخرین آتشبس باید در همه جبههها، از جمله لبنان، اعمال شود و دولت ترامپ را تحت فشار قرار داده است تا به اسرائیل برای خروج نیروهایش از خاک لبنان فشار بیاورد. اگر نه، رهبران ایران تهدید کردهاند که از مذاکرات خارج میشوند و بار دیگر تنگه هرمز را که یک پنجم از نفت و گاز مایع جهان از آن عبور میکرد، میبندند.
ترامپ بازگشایی این آبراه را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای توافق موقت با تهران در هفته گذشته جشن گرفت. ترامپ انگیزه بیشتری برای اعمال محدودیت بر نتانیاهو دارد، چرا که رهبر اسرائیل ماهها تلاش کرد تا ترامپ را به آغاز جنگی با هدف سرنگونی رژیم ایران متقاعد کند. اما این ترفند نتیجه معکوس داد، زیرا ایران هفتهها در برابر بمباران شدید ایالات متحده و اسرائیل مقاومت کرد. تهران همچنین با حملات موشکی علیه پایگاههای نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه تلافی کرد؛ زیرساختهای انرژی همسایگان خلیج فارس را هدف قرار داد و با بستن تنگه هرمز تهدید به ایجاد رکود جهانی کرد.
ترامپ دوست ندارد هیچ شکستی را بپذیرد و در نهایت ممکن است نتانیاهو را مقصر جنگ نافرجام خود با ایران بداند. اما برای انجام این کار، ترامپ به توافقی با تهران نیاز دارد که به او اجازه دهد پیروزی را اعلام و از این درگیری عبور کند. این توافق تا زمانی که اسرائیل به جنگ خود در لبنان ادامه دهد، در معرض خطر خواهد بود. پس از آغاز حمله مشترک آمریکا و اسرائیل به ایران در 28 فوریه، این درگیری به سرعت به لبنان گسترش یافت، جایی که اسرائیل و حزبالله چند بار جنگیدهاند.
روز دوم مارس، در تلافی ترور آیتالله سیدعلی خامنهای، رهبر عالی ایران، حزبالله رگباری از موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. این امر منجر به بمباران گسترده اسرائیل و تهاجم زمینی شد که بیش از یک میلیون نفر، یعنی یک پنجم جمعیت لبنان، را آواره کرد. پس از آنکه ایالات متحده و ایران در هفتم آوریل به آتشبس دست یافتند، شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان اصرار داشت این آتشبس شامل لبنان نیز خواهد شد.
اما نتانیاهو به سرعت اعلام کرد اسرائیل به آن توافق پایبند نیست. در ۸ آوریل، اسرائیل یکی از بدترین کشتارهای جمعی در تاریخ لبنان را انجام داد و با استفاده از دهها هواپیمای جنگی، بیش از ۱۰۰ هدف را در سراسر کشور در عرض ۱۰ دقیقه بمباران کرد. این حملات حداقل ۳۵۰ کشته و بیش از ۱۲۰۰ زخمی برجای گذاشت. ارتش اسرائیل ادعا کرد در عملیاتی که آن را «تاریکی ابدی» نامید، «مراکز فرماندهی» حزبالله را هدف قرار داده است.
ایالات متحده و سایر قدرتهای غربی در مورد تهدیدهای اسرائیل برای تکرار جنایات جنگی که در غزه مرتکب شده بود، چیز زیادی نگفتند. اما ترامپ زمانی که حملات و نبرد مداوم اسرائیل با حزبالله، آتشبس گستردهتر با ایران را به خطر انداخت، تمرکز بیشتری بر لبنان کرد. در اول ژوئن، ترامپ تماس تلفنی پر از توهینی با نتانیاهو داشت که در آن نخستوزیر اسرائیل را به خاطر گسترش حملات در جنوب لبنان و تهدید به بمباران بیروت سرزنش کرد.
ترامپ در سخنرانی خود در اجلاس گروه ۷، علناً از تاکتیکهای نظامی وحشیانه اسرائیل در لبنان که از اوایل ماه مارس بیش از ۴۱۰۰ نفر را کشته انتقاد کرد و گفت: «افراد زیادی کشته شدهاند. لازم نیست هر بار که دنبال کسی میگردید، یک آپارتمان را خراب کنید، زیرا افراد زیادی در آن آپارتمانها هستند و همه آنها حزبالله نیستند.»
حال سوال این است که آیا ترامپ حاضر است خشم خود از نتانیاهو را با اقدام عملی - با تهدید به قطع سلاحها و سایر حمایتهای ایالات متحده مگر اینکه اسرائیل از لبنان خارج شود - جبران کند. این میتواند سرنوشت توافق صلح دستنیافتنی ترامپ با ایران را تعیین کند.