جمعه ۱۲ دی ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۹
نظرات: ۱۳۰
۳
-
مجید رضا حریری

اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی درباره بازنگشتن ۱۸ میلیارد دلار ارز صادراتی، بار دیگر نقش بنگاه‌های بزرگ و عمدتاً حاکمیتی را در ناترازی ارزی برجسته کرد؛ جایی که آمارها نشان می‌دهد بنگاه‌های خرد اساساً توان ایجاد چنین شکافی را ندارند.

اقتصاد ایران روزهای دشواری را سپری می‌کند. جدای از اینکه مضیقه مالی دست دولت را بسته، شوک‌های مختلف به ویژه در حوزه ارزی تورم را تا جای ممکن بالا برده و از رشد اقتصادی هم آن‌قدر کاسته که نرخ آن هم اکنون نزدیک صفر است.

اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس به بازنگشتن ارز به داخل اعتراض کردند. حسین صمصامی در گفتگویی که پیش‌تر با خبرآنلاین داشت تاکید داشت بیش از ۱۱۷ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات از سال ۹۷ تا اواخر آذر ماه ۱۴۰۴ به کشور بازنگشته است. از قضا بیشترین سهم را در عدم بازگشت ارز، بنگاههای حاکمیتی داشته‌اند.

مجید رضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، در این باره گفت:

این روزها بحثهای مختلفی در مورد ارزهایی که به کشور برنگشته مطرح شده است. ارقام مختلفی در این باره عنوان شده که گاه از ۱۰۰ میلیارد دلار هم بیشتر است. مقابله با این روند از سوی دولت و حکومت کار ناممکنی است؟

اصلا این طور نیست و به راحتی می‌توانند با این روند برخورد کنند البته اگر اراده کافی وجود داشته باشد.

پس چرا با این روند برخورد نمی‌شود؟

به همان دلیلی که با ماجرای چای دبش و فساد سه میلیارد دلاری آن، تا زمانی که عمومی نشد برخورد نکردند و حتی بعد از آن هم معلوم نیست متخلفان چرا زندانی نشده‌اند. به همان دلیلی با متخلفان ارزی برخورد نمی‌کنند که با امثال خاوری برخورد نکردند و او با سه هزار میلیارد تومان از کشور فرار کرد. به همان دلیلی با کسانی که ارز خود را نیاوردند، برخورد نمی‌کنند که با بانک آینده و مالک آن و مسببان بدهی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی برخورد نکردند.

این روزها گفته می‌شود ۹۰۰ نفر که کارت بازرگانی داشتند ۱۵ میلیارد دلار از ارز صادراتی خود را بازنگردانده‌اند. به عنوان یک بازرگان، فکر می‌کنید ساماندهی کارتهای بازرگانی کار سختی است؟

به هیچ وجه، البته همانطوری که قبلا گفتم به شرط آن‌که اراده  کافی برای برخورد با آن وجود داشته باشد. کارت بازرگانی را به راحتی می‌توانند ساماندهی کنند و اگر نمی‌کنند دلیل آن دشواری و سختی نیست.

گفته می‌شود سواستفاده گران با استفاده از کارت ملی روستاییان این اقدامات را انجام می‌دهند. چنین چیزی کار را دشوارتر نمی‌کند؟

اصلا نباید به این حرفها توجه شود. مثلا یک پیرزن روستایی یا آدم فقیری که لب مرز زندگی می‌کند، مشخص است که صادرات و واردات میلیون دلاری و میلیارد دلاری نداشته است. هر کارت بازرگانی به این شکل، یک موجر دارد و یک مستاجر و مساله در این جا سواستفاده مستاجر کارت بازرگانی است. مشخص است یک روستایی یا مرزنشین خودش چنین کاری نکرده اما رفته در یک محضر و یک وکالت به مستاجر داده و این وکالتنامه باید رسمی باشد. یعنی هم کد ملی طرفین مشخص است و هم هرکدام یک آدرس دارند.

به همین دلیل من فکر می‌کنم دشوار بودن ساماندهی کارت بازرگانی صرفا یک بهانه است که اجازه اصلاح این وضع را سلب کرده است.

به هر روی اگر این ارزها بر نگردند دولت دست به تحمیل شوک‌های مختلف می‌زند که این نیز مشکلات اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت. برخورد با این سواستفاده‌ها دشوارتر از برخورد با مردم عصبانی است؟

من به شما عرض کردم که نه تنها این موضوع که خیلی فسادها و مسائل دیگر را هم دنبال نکردند مانند بانک آینده یا چای دبش. ریشه آن را من در این می‌بینم که حاکمیت اقتصادی در کشور ما به دست یک اقلیت ناچیز افتاده است. الیگارش‌ها اقتصاد ما را به‌دست گرفته‌اند و چنان نفوذی در دستگاه تصمیم‌گیری پیدا کردند که هر چه منافع آنها را خدشه‌دار کند، از دستور کار خارج می‌شود.

منظورتان این است در ایران هم مانند روسیه الیگارش‌ها حاکم شده‌اند؟

من فکر می‌کنم الیگارشی در ایران به مراتب از روسیه قوی‌تر و بانفوذتر است.

برآورد شما از میزان ارزهای برنگشته چه قدر است؟

براساس آمار گمرک می‌توانیم تصویر بهتری داشته باشیم. ما در سال چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات داریم که ۴۰ میلیارد آن، معادل ۸۰ درصد آن محصولات پتروشیمی‌، فرآورده‌های نفتی و دیگر محصولاتی است که پایه معدنی دارند، مانند فولاد، مس و سنگ آهن.

عامل اصلی برنگشتن ارز همین بنگاههای بزرگی هستند که این محصولات را صادر می‌کنند؟

همین طور است. چندی پیش معاون ارزی بانک مرکزی گفت فقط در سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته است. وقتی تنها ۱۰ میلیارد دلار از ۵۰ میلیارد صادرات به بنگاههای خرد تعلق دارد، پرواضح است که اگر آنها هیچ ارزی هم نمی‌آوردند باز به رقم ۱۸ میلیارد دلار نمی‌رسیدیم.

تردیدی نیست که بنگاههای بزرگ که اغلب حاکمیتی هم هستند این ارزها را به کشور بر نگرداندند. وقتی می‌گویم شرکتهای حاکمیتی یعنی یا مال صندوق‌ها هستند و یا بنیادها و به هر روی مدیران آنها دولتی یا حاکمیتی هستند. حتی وزیر اقتصاد هم این طرف و آن طرف از این صحبت کرده که شرکتها ارزشان را نمی‌آورند.

فکر می‌کنید مدنی‌زاده اشتباه می‌کند؟

نه اما معتقدم مدنی‌زاده برای سمت وزیر اقتصاد در شرایط فعلی ایران بیش از اندازه «نایس» است؛ در حالی که خودش در مقام وزیر مدیران و روسای شرکتها را منصوب می‌کند، می‌آید به مردم می‌گوید آنها ارز خودشان را نیاوردند، در حالی که خودش توان برخورد با این شرکتها را دارد. آقای مدنی زاده برخورد با این شرکتها را شروع کند، ارز هم بر می‌گردد اما برخورد کند نه مصاحبه!

دولت در حالی به شرکتهای بزرگ فشار نمی‌آورد، که این کم کاری موجب افزایش فشارها به مردم به ویژه طبقه کارگر و فرودست شده است. این روند تا کجا می‌تواند ادامه یابد؟

به هر حال وقتی حکمرانی اقتصادی را به الیگارش‌ها واگذار کرده‌اند، دیگر زورشان به آنها نخواهد رسید. پس ترجیح می‌دهند به کسانی که زورشان می‌رسد یعنی کارگر، کارمند و بازنشسته فشار حداکثری بیاورند. این روند در ادامه شرایط اجتماعی را دشوارتر از این همه خواهد کرد.

الیگارشی به هیچ اصولی جز سود خود پایبند نیست و هر چیزی کل جامعه یا حاکمیت را هم حاضر است قربانی سوداگری خود کند. به همین دلیل هم هست که به آنها سرمایه‌دار یا فعال اقتصادی نمی‌گویند زیرا از انجام هر اقدام وحشیانه‌ای ابا نمی‌کنند و جامعه را به سمت نابودی و درگیری می‌برند. در کلمبیا کسی به آقای پابلو اسکوبار نمی‌گفت فعال اقتصادی و به این اعتبار من فکر می‌کنم الیگارش‌ها ما هم فعال اقتصادی نیستند بلکه تبهکارانی چون اسکوبار هستند که از فقر و نیستی جامعه برای خودشان ثروتهای افسانه‌ای به هم زدند.

اینکه گفته می‌شود در طول سالهای تحریم‌ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور برنگشته صحت دارد؟

من فکر می‌کنم این حرف درست است. یعنی از سال ۹۷ که تحریم‌ها دوباره اعمال شدند تا الان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز به کشور برنگشته است. حالا آقایان می‌گویند این رقم صحیحی نیست، معاون ارزی بانک مرکزی برای پارسال مدعی است ۱۸ میلیارد دلار برنگشته و برای امسال هم تا اواسط سال از ۹ میلیارد دلار ارز برنگشته صحبت می‌کنند.

یادمان باشد ما برای ۷ میلیارد دلار ارز بلوکه شده چه قدر ماجرا داشتیم و از رییس جمهور کره جنوبی تا حاکم قطر را سعی کردیم راضی کنیم و زندانی آزاد کردیم اما نهایتا پولی نصیب کشور نشد. ولی حالا می‌بینیم هر سال رقمی چند برابر آن رقم، که قانونا هم باید برگردد، بر نمی‌گردد.

برای توضیح بهتر ابعاد این رقم، می‌توانید بگویید برای تامین داروی کشور به چه مقدار ارز نیاز هست؟

در سال ۹۰ که ارز ۱۲۲۶ تومانی ترجیحی تعیین شد، بنا بود نیازهای هر بخش دیده شود. من آن زمان رییس کمیسیون واردات اتفاق بودم. در بررسی‌هایی که داشتیم برای دارو سه دسته واردات مطرح بود، دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل‌های غذایی. در آن زمان میزان خودکفایی کشور به مراتب کمتر بود و برای تمام این سه دسته ۲.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص دادند.

امروز که ما با هم حرف می‌زنیم دیگر بحث واردات مکمل‌ها مطرح نیست و تجیهیزات پزشکی هم موضوعی جداست. پس حتما نیاز کشور به ارز دارو به مراتب کمتر از ابتدای دهه ۹۰ است. با این حال گفته می‌شود پارسال ۳.۵ میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص دادند اما به دلیل فساد و برخورد نکردن با مفسدان امروز دارو در کشور پیدا نمی‌شود. به یک معنا ما در زمینه واردات دارو هم با باندهای متشکل فساد مواجهیم.

با این وصف بزرگترین چالش کشور در ماجرای ارز چیست؟

در کلیت اقتصاد ما، مشکل ما حکمرانی است. حکمرانی فعلی اقتصادی به جای اینکه مبتنی بر منافع ملی باشد، مبتنی بر منافع فردی افراد پرقدرت و الیگارش‌ها است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 38
  • کامران IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    خاک تو سرتون که بجای اجرای قانون و نظارت بر روند اجرا بصورت الکترونیک و ضابطه مند براساس منافع ملی و مردم فقط با ایجاد فساد سیستمیک و خصولتی کشور را دارید نابود میکنید . یک مشت مسول دزد و بی لیاقت که نه مملکت نه مردم ونه نظام برایشان هیچ ارزشی ندارند فقط منافع شخصی و گروهی همین .چرا با اینها مثل تروریستهای اقتصادی بخاطر جنگ علیه ملت برخورد قاطع نمیشود از مذیران بی عرضه گرفته تا رانتخواران و زلو صف
  • م ع IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    قوه قضائیه واقعا نا کار هست .
    • علی دهقانی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
      دولت و بانک مرکزی باید علیه افراد شکایت ثبت کند تا قوه قضاییه بررسی کند ! آنها مماشات میکنند و نرخ ارز به دلخواه صاحبان ثروت و قدرت بالا می برند !
  • م ع IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    قوه قضائیه واقعا نا کار هست .
  • * IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    چرا زمان شهید رئیسی بر میگشت یهو الان برنمیگرده؟! بعد اینها که برنمیگردونن با اسم و مشخصات تو رسانه اعلام کنید
    • ررمنده IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
      خیر اون موقع هم بر نگشت اگر برگشته بود ما با همچنین معظلی دست به گریبان نبودیم اتفاقا در دولت ایشان چاپ پول بی پشتوانه اجرا شد اگر نمی گویید ضد انقلاب
    • مصطفی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
      تو دیگه خیلی .....چای دبش و هزاران دبش زمان رئیسی بوده
    • ناشناس DE ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
      بزرگترین فسادهای سیستماتیک در دولت سیزدهم رئیسی اتفاق افتاده است ، بیدار شو !!!!
    • مجید IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۶
      به زمان شهید رئیسی ربط نداره ، چند دهه رانت به معنی واقعی اتفاق افتاده و رانت بگیران عوامل متنفذ و موجهی را تغذیه میکنند
  • ه السادات IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    به جای من تصمیم نگیرید
  • امیرحسین IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    زورش به الیگارشی نمیرسه که هیج خوده حکومت هم در فساد غرق است..
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    مملکت که اسلامی باشه همینه دیگه .!
    • مسعود IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
      الان اینها حق مردم را خوردند و دزدی کردند سوال من ابن است که این کار انها مورد تایید اسلام است یا حرام است؟ دین این کار را جایز میشمرد یا ممنوع، ایا وقتی اینها دزدی کردند موافق تعالیم دین رفتار کردند یا مخالف و برایشان وعده بهشت داده شده یا جهنم؟ در این صورت خیلی واضح میتوانی بفهمی که این دزدی به خاطر عمل کردن به اسلام است یا عمل نکردن اگر اشخاص مخالف احکام اسلام عمل میکنند اسلام مقصر نیست
  • حکمت IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    ارز ترجیحی را به چه کسانی تقدیم کردید ؟حالا دنبال پرتغال فروش هستید.
  • لقمان IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    برادر الان همه اقشار مملکت می دانند که عامل اصلی وضع کنونی دلار خود وابستگان حکومتی هستند،آنها هستند که با تشکیل رانت باعث اینگونه چپاول ارزی شده و از بالا بردن نرخ آن هم یک سود دیگر به جیب می زنند،به قول معروف هم از توبره می خورند هم از آخور....
  • 888 IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    درود به شرفت آخه دلتون براي ايران بسوزه نامردا مملكت داره بخاطر فساد شما و جهل يك عده كه فكر ميكنن آمريكا و اسراييل به دادشون ميرسه از دست ميره
    • ایرانی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۴
      خیلی وقته ازدست رفته مونده دفن کنند و تمام
  • رضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    درود به آقای صمصامی .ایشان انسان با سواد و شریفی هستن.قوه قضاییه چرا با کسانی ک ارز صادرات رو برنمیگردونن برخورد نمیکنه؟چرا؟؟؟؟
  • Reza IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    انقلاب کردیم این همه شهید و کشته دادیم که یک فاسد بره ۱۰۰۰ فاسد بیان جالب نیست .بخشی از شلوغی های این چند روز اخیرهم ممکنه پشتش همون مافیا ها و الیگارش هایی باشن که ارز ترجیهی میگرفتن که کالای اساسی وارد کنن وحالا قراره این ارز ترجیهی توسط پزشکیان قطع بشه و به مردم داده بشه
  • هموطن IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    سیاسیون و احزاب شریک الیگارشی هستند و خیلی از رسانه ها با پول همان الیگارش ها و دستور همان احزاب و همان سیاسیون حاضرند ملت را به کف خیابان بریزند و کشور را به آتش بکشند تا منافع الیگارش ها و شرکای سیاسی آنها محفوظ بماند . به این دلیل است که حاکمیت برای لطمه نخوردم به کشور و وارد نشدن صدمات جانی به مردم با الیگارش ها مدارا میکند . رسانه خود شما چقدر از حزب کارگزاران سازندگی الیگارش حمایت کرده ؟
  • مخاطب IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    به این راحتی نیست بخشی از این منابع دست پایداری های افراطیه و اینها تهدید جدی هستند برای کشور و وقتی برخورد جدی بشه باهاشون منافع ملی رو به خطر می‌اندازند. بنابراین باید کم کم این منابع از دست این جماعت خارج بشه.
  • . IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    بشین تا درست شه
  • . IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    بشین تا درست شه
  • یک مسلمان عاشق دین وکشورعلی ع دوست داشتن میهن نشان NL ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    الیگارشی دیگه خرکیه مافقط سفره خالی مردم راویبینیم وفسادورانت ودلال بازی واختلاس وامدن میلیونها اتباع که جزوحشت مردم ازجاسوسی وپلیدی اتباع چیزی ندیدم اتباع مرگی بیا الهی ماراکشتندبیچاره نسل نامه بااین‌همه زادوولدافغان روبه روهستندوانقدرمیترکپدکه کشورپرازعمری طالبان شده وتمام طلاها اافاان میخردومی برن افغانستان وماازپشت ویترین مغازه دیگران کاشتندومابخوریم مامیکاریم وافغان ویخوردوسودمیلرد
  • پرسشگر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    روزنامه اطلاعات بگوید چرا ۳۵ سال است تمام قد از حزب کارگزاران سازندگی که مهمترین الیگارش کشور است دفاع میکند ؟
  • حسین IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    طرف 40 سال دار تو اداره دولتی مثلا کار میکنه یکی هم نیست بهش بگه برو توچه خاصیتی داری
  • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    خیلی ساده هست می دونی چرا برنگشته ، علتش اینه که مملکت دست یک نفر نیست مملکت دست چند گروه هست ، اون دلارها کمیسیون یکی از اون گروه ها بوده همین ، چرا فکر می کنی ما مستقیم. صدا و سیما رو نگاه کن همه چیز رو می فهمی
  • بیژن IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    سوال همه مردم از این دولت این است ،چرا در دولت رئیسی این مسائل نبود
    • 𝒜𝓁𝒾ℛℯ𝓏𝒶 NL ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۴
      تو خوابی فکر کنم اون موقع هم بود ولی تو فراموش کردی . شما چیزایی که دوست ندارید رو زود فراموش میکنید برو ببین فساد چای دبش واسه چه دولتیه
  • فرزاد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    دولت پزشکیان که قدرت برگرداندن ۱۸میلیارددلار را ندارد چطور میخواهد بازارراکنترل کنددولت پزشکیان بهمراه دولت حسن روحانی و خاتمی ضعیف ترین وبی برنامه ترین دولت ایران بعداز انقلاب بوده است .ملت .مگر جلیلی بد بود ؟چرا با خودتان لج میکنید ؟ پزشکیان علناگفت من هیچ برنامه ای ندارم بسیار بی کردید به پزشکیان رای دادید .درحالی که جلیلی گفت من برنامه مدونی دارم .مردم ایران دیگر وقت آزمایش وخطا نیست .
  • خاکستری IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    وقتی اقتصاد کشور دست الیگاریش ها و تراستی هاست چطور باید باور کنیم فساد مالی در کشور فساد سازمانی نیست ؟!
  • ******* IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    همه راههابه قوه قضائیه ختم میشوند، اگردستگاه قضا قدرت،عدالت وتوان برخوردباخاطیان ازهرطبقه وهرلباس راداشته باشد دیگرککسی حرات نمیکند مرتکب جرم وجنایت شود.
  • ج م IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    یک بچه دبستانی هم میدونه که افزایش حقوق یعنی برای همه یک مبلغ مشخص باشد ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ میلیون نه اینکه شخصی که ۱۰۰ میلیون دریافتی داره ۲۰ درصد و کارگری که ۱۰ تومان حقوق میگیره۲۰ درصد این یعنی هیچگاه فاصله طبقاتی از بین نمی رود در صورتی که هر دو با یک قیمت ارزاق تهیه می کنند
  • حکمت IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    مشکل اینه که رانت خواری و سو استفاده از خود مسولین بانکها صورت میگیره و تشکیلات بازرگانی شده مکان دلالی
  • بهلول IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    همیشه ضعیف ضعیف‌ترمیشود
  • حسن IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    لعنت بر تفکر و کسانی که الیگارشی را بر کشور حاکم کردند.
  • قاسمی NL ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    وای بر ایران که فقط یه دلسوزم نداره
  • سید IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    پایان حکومت بانکها بر مردم. از هیچ‌ پول میسازند و‌به مردم مستضعف وام‌ به روش یهود میدهند. این حقیقت بانک است . ربا
  • هموطن QA ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    چرا رهبر انقلاب ورود نمی کند این ارازل اقتصادی رو گوشمالی واز صحنه اقتصاد کشور بیرون کند مردم همه پشت رهبری هستند
  • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    تیتر خوبیه الیگارش در همین چند دهه درست شده و الان کنترلش سخت شده
  • ناشناس IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    تادلارهای‌که‌از‌فروش‌نفت‌‌گازو‌پتروشیمی‌وفولاد‌بکشور‌ برنگرده‌وضع‌مردم‌همین‌است‌بارفتن‌فلان‌وزیریاامدن فلانی‌کار‌درست‌نمیشود‌خودتان‌هم‌خوب‌میدانید
  • ناشنای IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    جانا که سخن حق و نیکو گفت
  • جی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    الیگارشی ها و الیت ها در ایران خدایی میکنن، و تا درهم شکستن استخوان نظام هم پیش خواهند رفت. باید مث روسیه یکبار برای همیشه بساطشان با خودشان جمع شود
  • شبگرد بیدار IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    این فقر و بد بختی اقشار ضعیف و به استضعاف کشیده شده. هرگز به پایان نمیرسد . وروز به روز هم بد تر خواهد شد . و الیگارشیا های حکومتی آنچنان قدرتی در ایران پیدا کرده اند .که این موقعیت را از دست نخواهند داد . ومسئله مهم تر ابنکه. این ها یک باند مافیای هستن که در تمام ارگانها نفوذ لایتغیر دارند . و این ۴۷ سال نشان داده که حتی یک نفر متخصص را هم در کانون قدرت راه نمیدهند . هیچ امیدی نیست.
  • حسین شرافت IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۲
    خوب حاکمیت پس ب چه درد مردم می خورد با این اوصاف مردم بلاخره چند بار برای کشور و موقعیت زمانی و برهه حساس و این مواردی که تکرار میشه کوتاه خواهند امد بلاخره که چی !!!؟؟؟؟؟. نه واقعا اگه حاکمیت بخواد با این مماشات و حاشیه های امن و گسترده که برای فساد ایجاد شده هی از زمان و مکان و برحه ای حساس و دشمن در کمین است و اخرش که چه بلاخره صبره این مردم لبریز خواهد شد و همه را غرق خواهد کرد!!؟؟؟؟
  • دنیا دیده IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    ۱ـیادولت دست نشانده کارت بازرگانی داران است یا بانک مرکزی چطور یک وام ده میلیون تومانی را اگر یک قسط تاخیر کند به ثلابه میکشند وام گیرنده و ضامنش را آن وقت به گردن کلفتان کاری ندارند خودتون قضاوت کنید
  • Jojo IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    خخخخخخخخ کی بود کی بود من نبودن من که دروغ زن نبودم
  • سید علی IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    آفرین. همین درسته و گرسنگان و غارت. شدگان. سلاخی میشوند آقازاده ها و دزدان بیت المال و سیسمونی گیت ها. هم در. رفاه. آدرس. دشمن. را آنها. به جامعه می دهند
  • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    وقتی چند سال پیش مسولان تحریم را برکت و فرصت می دانستند و تحریم را کاغذ پاره می پنداشتند و نان مردم را گروگان چند صد نفر کاسب تحریم و مافیا و اقازاده کردند و یک کشور نود میلیونی را به مسخره و شوخی گرفته بودند و خودشان را به کری و کوری و نفهمی زده بودند باید به عاقبت کار خودشان هم فکر می کردند که روزی شورش گرسنگان که خطرناک ترین شورشهاست دامان آنها را خواهد گرفت. و دودمانشان را به باد خواهد داد
  • بهروز IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    درسته عالی
  • Mm IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    هم وزرا می‌دونن هم وکلا ی مجلس می‌دونن همه می‌دونن ولی چه کنن بیچاره ها هزینه تبلیغات و ریخت و پاس و .... را بدبختا از کجا بیارم خوب؟ گور پدر مردم بیچاره،
  • Rt IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    پتروشیمی ها بزرگترین دلار پس نده ها هستند ، پتروشیمی دست کدام … لقمه ای هست ؟ جز دار و دسته کارگزاران سازندگی و اصلاح طلب
  • رصا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    با سلام... بلاخره یه نفر پیدا شد فنی که حرف دل ما را زد.. چون خودش دستش به کاره میدونه چه خبره.‌ کارت بازرگانی اینا بهانه هست .. ۸۰ درصد صادرات و واردات دست خود دولت و شرکت های خصولتیه...
  • م IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    باسلام این افراد سرمایه داری که ارز برای واردات صادرات گرفته وبرنگرداندهاند را باید نشان کرد ودر منگنه گذاشت وفشار سیاسی اقتصادی همراه با کار اجباری در معادن تا از کرده خود پشیمان شوند وارز را برگردانند وگرنه اش همینو کاسه همان کاسه است
  • امیر IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    اگه زور قدرت به ثروت نمی‌رسید ، ثروت قدرت رو قبضه می کرد ...پس قدرت یا مدافع ثروت است یا هر دو یکی هستند
  • اسدالله علیزاده IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    اگر حکومت وزمامداران وقت بخواهند می توانند ارزهای برنگشته را از عوامل مربوطه باز خواست وبرگردانند ولی افسوس که چنین اراده ای در آنها دیده نمیشود.
  • ح IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    دقیقا موافقم
  • حکومت الیگارشی.بدون هزینه IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    حکمرانی فعلی اقتصادی بجای اینکه مبتنی بر منافع ملی باشد، مبتنی بر منافع فردی افراد پرقدرت و الیگارش‌ها است.جالب توجه اینه که سالهاست برای حفظ این حکمرانان این حاکمیت.آنها هزینه داده‌اند که هیچ سودی نصیب شان نشده . این درد نیست. کدامیک از آقازادگان این حضرات برای حفظ این نظام شهید شده آمد .کدامشان. این توییت های که این حضرات میزنند هم برای حفظ نظام .مملکت نیست برای حفظ آقازادگان شأن می‌باشد.
  • ایران IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    ببند دهنتو، ،،،از اول اومده حقوق اضافه کرده،پرستار دکتر فرهنگی بازنشسته،،بی کفایتی دولت و نفهمی ۱۶ملیون رو گردن کسی ننداز،،وقتی دارودسته دزد ها هزار باره میاد سرکار همینه،تا هستن لیبرال ها یک بدبختی داریم نیستن یک بدبختی،
    • 𝒜𝓁𝒾ℛℯ𝓏𝒶 NL ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۵
      زمان رییسی هم همین بود یادت رفته!؟؟ چرا آنقدر شما فراموشکارید!!!!؟!؟؟؟!؟
  • سلام IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    شما فکر کن کلی آدم ۵۰۰ نفر مجلس کلی در ارگانها استانداری شوراها درتمام شهر ها حقوق می‌گیرند دریا از یکم دلخوشی برا جوان‌ها خانواده ها همش گرون گرونتر میشه پس این همه حقوق بگیر چکار می‌کنند چرا این وصع کشوره ما که شعلمون فصلی یاییز زمستون که کلا فلج میشه همه چیمون ..
  • محسن میرزایی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    برخورد با الیگارش ها باید در اولویت کار قوه قضائیه باشد ،خطر آنها بسیار بیشتر از دشمن است ،لااقل اگه نمی‌تونید کاری انجام بدید اونها رو به مردم معرفی کنین
  • دیب IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    الیگارشی شمخانی، قالیباف، جلیلی و ...اینها هستند.
  • م IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    ارز ترجیحی که قطع شود دوباره پول های سرگردان از گرانی ها سرازیر جیب رانت خواران می شود.فقط باید شفاف سازی عملی شود.
  • حمید IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    تو این اوضاع گرانی سرسام آور مدیران بی کفایت یارانه من که بازنشسته لشکری هستم و۳۰ سال در بیابان‌ها جوانی خود را گذراندم با دوتا فرزند در خانه ام که مجرد ۶ستند قطع کردند مثلآ تین آقای رئیس جمهور بی کفایت میگه از قشر متوسط قطع کند به انتهای زنجیر اضافه کند آخه نادان قشر متوسط اونوقت داری فقیر می کنی این طرحهای عقیم کننده را بزار برا خودت مردم و بیچاره گردی از روزی رئیس جمهور شری همچی گران شد قیمت د
  • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    بی شرف چرا ما نظرات را تائید می کنیم قرمز و عدم تایید می زنی
  • ازاد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    اخیراً آقای زنجانی تقویت می‌کنه و برای مردمش اشک تمساح می‌ریزه آیا ایشان ارزها را برگردانده.یا خود از عوامل فشار و تحریک برای سرنگونی دولت .
  • آرش IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    الان هم الیگارشها مقابل مردم هستند۴
  • AHG IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    درود به شرفت،نبودسیستم اقتصادی پیشرفته وکارآمد،وبازبودن راههای رانت وفساددرسیستم اقتصادی وآزادبودن الیگارشهای اقتصادی جهت استفاده از جایگاه و امتیازات دولتی به نفع خودووابستگانشان،باعث فروپاشی اقتصادی مملکت خواهدشد.
  • معلم ایرانی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    اینها آدرس غلط می دهند۵۰‌درصد نفت از زمان احمدی‌نژاد را سپاه و سایر نظامیان می‌فروشند و‌به ‌هیچ کس حساب پس نمی دهند.این بحث ها آدرس غلط دادن است
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    ملک گر خورد ز باغی سیب در آرند غلامان درختان زبُن
  • عباس IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    الیگارشی ها برای سودبیشتر ومنافع شان هرکاری میکنند درنتیجه نارضایتی بیشتر ی بوجودخواهدآورد وباعث اتفاقاتی خواهدشد
  • محمود IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    سلام سوال از شما دارم مافیا تو دولتیها یا همون الیگارشی که میفرمایید که سالهاست برای مردم دستشون رو شده تا کی باید پیش برند چرا یکبار برای همیشه این دندون کرم خورده رو نمیکنند بندازند بیرون .بابا به قول گفتنی مرگ یکبار شیون هم یکبار
  • کمالی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    همه جا مافیا .۲ میلیون حق ۹۰ میلیون را میخورن .اسلحه و پول و پست و مقام و کل مملکت دست خودشون. ...میگن ارز نداریم برای خودرو بعد ۸ نفر کل سود واردات خودرو رو میخورن تف تو این مدیریت
  • عیسی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    کاملا موافقم.. الیگارشیهای کشور همان خانواده رفسنجانی، جهانگیری، خاتمی و خواهر زادههایش، انصاریها و... هستند که متاسفانه ژست مردمسالاری هم میدهند و با فریب توده مردم و با استفاده از منابع مالی به غارت برده بیت المال و در اختیار داشتن رسانه های شنیداری و نوشتاری و به خدمت گرفتن قلم به مزدان وطنی و شیطنت رسانه ای خود توانسته اند مردم را قربانی اهداف کثیف سیاسی خود کنند
  • امیر IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    واقعا که خسته نباشید
  • امیر IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    ثبات اقتصادی فقط ریس سازمان تجارت واردات وصادرات یک شخص گذارند که منافع مردم درنظر بگیر دلار ۸۰تومان تمام فساد برنگشتن ارز در این سازمان
  • ایران خانم IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    خدایا فقط می‌توانند از مردم مالیات بگیرند بعلاوه تحمیل تورم
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    ای وای به دل ساده ی من.
  • علی دهقانی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    نگویید حاکمیت بگویید دولت ! دولتی که ناتوان از وظایف خویش باید کنار برود !
    • 𝒜𝓁𝒾ℛℯ𝓏𝒶 NL ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۵
      زمان رییسی هم همین بود
  • محمد زمان درویش ملا IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    سلام،دقیقا تا زمانی که اراده برای برخورد با خاطی آن وچپاولگران بزرگ وجود نداشته باشد همیشه آسیب وضررش متوجه قشر ضعیف جامعه خواهد بود.
  • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    کی باعثش،خوب حالا کی بایدجلوش بگیره
  • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۳
    کی باعثش،خوب حالا کی بایدجلوش بگیره
  • نائب رحمان IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۴
    این الیگارشها به کجا متصل هستند؟ یعنی این همه نیروی انتظامی و سپاه و بسیج نمی توانند جلوی اينها را بگیرند؟؟؟
  • نا شناس IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۵
    نصف بودجه ایران‌خرج‌رانت تبغیض الیگارشی ها نهادهای دینی نیروهای نیابتی دیگر کشورها می شود
  • کارمند IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۵
    آخ گفتی مخصوصا حقوق بگیرش از نوع کف بگیران و زیر 13میلیون هم باشد دیگه خودش و خودش با این وضع بازار افسارگسیخته و بی کنترل
  • محمد حسن گل‌ محمد زاده IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۶
    این قضیه سالها است که وجود دارد، طوری که بگوش لایه های پایین جامعه هم رسیده بود ولی تازه به گوش حکومت رسیده یا تازه پذیرفته اند. همه هم طوری رفتار می‌کنند که انگار اینها فقط در دولت چهاردهم وجود داشته و مسبب اصلی همین دولت است و بقیه دولت‌ها از مریخ آمده بودند و هیچ ارتباطی با حکومت ندارند.
  • یک مسلمان عاشق دین وکشورعلی ع دوست داشتن میهن نشان NL ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۷
    این الیگارشیها رااگرانیانندبگیریدمثل سگ سقط کنیدهرکی ارز رابردوپوا کشوررانیاورداتدام کنیدانقدرپررویشان کردید که مملکت رابه اینرو انداختیدبالدرت وابهت دستان کثیف والوده شأن راازدنیابطع کنیدوتمامی دزدان واختلاسگران رااعدام کنیدتا مردم راحت زندگی کننددست روی دست نگذاریدکهکشوربه دست امریکاواسراییل بیفتدکه به قول پدرخدابیامرزم دشمن همیشه دشمن است پس. دستهای این حیوانات راازکشوربطع کنید
  • رامین IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۱۰/۱۷
    خدای من چیکار دارن میکنن سال ۹۷ با اون دلار ۴۲۰۰بردن ببینید چقدر سود کردن حالا نیاوردن بعد این همه سود وتورم ایجاد کردن راست راست راه میرن مردم عادی اگه خرده حسابشان بالا بره زود باز خواست میشن چطور به این مفسده کاری ندارن خوب فلان وزیر اعدام کنید فلان آقا زاده اعدام کنیو اموالش کامل مصادره کنید خودتون نمیخواین مردم دارن بدبختی میکشن خدا لعنتت کنه باعث این وضعیت رو

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی