چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۵ - ۰۷:۵۰
نظرات: ۸
۰
-
پیش‌بینی نگران‌کننده هاشمی‌طبا: روزهای سخت در راه است؟

در پی افزایش بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن، تردیدها درباره دستیابی به توافق پایدار شدت گرفته و برخی جریان‌ها بر آمادگی برای تقابل طولانی‌مدت با آمریکا و اسرائیل تأکید می‌کنند.

مصطفی هاشمی طبا به روزنامه اعتماد  گفت: در مورد مذاکره بین ایران و امریکا در شرایط فعلی دیدگاه‌های مختلفی مطرح است. طیفی از سیاسیون از اساس به دلیل دو حمله اخیر امریکا هر نوع مذاکره‌ای را رد می‌کنند و طیفی دیگر می‌گویند مذاکره نوعی از مبارزه است و نباید از آن دست برداشت.

* من تصور نمی‌کنم با مذاکره مساله ما با امریکا به صورت کلی و اساسی حل شود. ما یک دیدگاه غالب داریم که اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم و امریکا را نیروی سلطه‌گر ظالم می‌شماریم. هر دو این نگاه‌ها درست است. اسراییلی‌ها می‌خواهند حاکمیت خود را در منطقه داشته باشند - کما اینکه به مصر و سوریه و یمن - حاکم هستند و این اسراییل و امریکا هستند که دست از سر ایران برنمی‌دارند. من منکر مذاکره کردن در صورت تصمیم و تایید کلی نظام نیستم، اما در حالتی فراتر از این ماجرا ما باید برای یک درگیری نظامی و غیرنظامی طولانی مدت با امریکا و اسراییل آماده باشیم.

* نسبت به آینده مذاکرات و امکان رسیدن به یک توافق پایدار ابراز تردید دارم و معتقدم تحولات اخیر نشان داده که سطح بی‌اعتمادی میان ایران و طرف‌های غربی، به‌ویژه امریکا، بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و همین مساله مسیر هرگونه تفاهم سیاسی را دشوارتر کرده است.

*الان دیگر مشکل اصلی تنها اختلاف بر سر جزییات فنی یا سیاسی نیست، بلکه مساله عمیق‌تر به نوع نگاه جریان حاکم در امریکا و اسراییل نسبت به ایران بازمی‌گردد. در ماه‌های اخیر بارها مشاهده شده که مواضع واشنگتن درباره مذاکرات و نوع تعامل با تهران دچار تغییرات متناقض شده است؛ یک روز از مذاکره و دیپلماسی سخن گفته می‌شود و روز دیگر بحث فشار بیشتر، فردای همان زمان حمله نظامی می‌کرد و بعد تحریم‌های تازه مطرح می‌شود. همین رفتارهای متغیر باعث شده بسیاری در داخل ایران نسبت به جدیت و صداقت طرف مقابل تردید داشته باشند. یکی از مشکلات اساسی این است که بخشی از جریان سیاسی حاکم در واشنگتن و تل‌آویو اساسا نگاه امنیتی و تقابلی به ایران دارد و همین موضوع اجازه شکل‌گیری یک توافق پایدار و متوازن را نمی‌دهد. وقتی طرف مقابل هر روز شروط تازه‌ای مطرح می‌کند یا مواضع خود را تغییر می‌دهد، طبیعی است که امکان اعتمادسازی کاهش پیدا کند. در چنین فضایی، حتی اگر مذاکراتی هم شکل بگیرد، تضمینی برای دوام و اجرای واقعی توافق وجود نخواهد داشت.

*تجربه سال‌های گذشته نیز این بی‌اعتمادی را تشدید کرده است. خروج امریکا از توافقات قبلی، تشدید تحریم‌ها و در نهایت ورود به درگیری نظامی مستقیم با ایران، این ذهنیت را در داخل کشور تقویت کرده که بخشی از ساختار قدرت در امریکا اساسا به دنبال مدیریت بحران نیست، بلکه از تداوم تنش به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند. به همین دلیل، بسیاری معتقدند نباید نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبینی افراطی ایجاد کرد یا جامعه را با وعده‌های غیرواقعی مواجه ساخت.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • منتشرشده: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیرقابل انتشار: 5
  • ایرانی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    پیش بینی برای خودت خوبه
  • ح-ش IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    پس نیازی به مذاکره نیست و باید خود را برای نبرد نهائی آماده کنیم. اسرائیل باید از روی کره زمین محو و نابود شود. این غده سرطانی که غربیها به جهان اسلام انداختند ، باید یا نابود شود و یا به غرب برگردد.
  • جانباز IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    مردم واقعی ودلسوز وطن خودشان دست به اقدام خواهند زد و این طیف تندرو رو کنار خواهند زد تا ایرانی آباد و رفاه برای فرزندان ایران رقم بخورد
  • عطیه گانی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    مشخص نیست ازاین هم سختر شودباز مبارزه مقابله خواهیم کرد تا آخرش هستیم خواهیم بود اتحاد منسجمیم خواهیم بود
  • ن IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    فقط بازدارندگی میتونه راه گشاه باشه، سلاح هسته ای باید تولید می شد.
  • جلالی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    سلام، پیش بینی هاشمی طبا بی منظور نبوده وعلت دارد،،، هدف او و هم ردیفان ایشان، پذیرفتن شرایط خفت بار امریکا است،، انان جنگ را از جهت ایجاد ترس ملت ،بزرگ نمایی کرده ،تا به اهداف وادادگی خود برسند
  • کامران IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    اوضاع به شدت به ضرر ایران پیش میرود
  • حمید IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۳
    میشه بفرمایید روزهای خوش مان طی این ۴۷ سال کِی بود؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی