هفتم تیر در تاریخ انقلاب اسلامی تنها یادآور یک حادثه تلخ نیست؛ روزی است که ملت ایران شاهد شهادت مردانی بود که در مسیر مسئولیت و خدمت، جان خود را تقدیم کردند. انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از یاران امامخمینی(ره)، ضربهای سنگین بود؛ اما پیامد آن، افزایش آگاهی و انسجام جامعه در برابر بحرانها شد.
امام راحل (ره) در پی شهادت شهید بهشتی و یارانش طی پیامی فرمودند: «بنای دشمنهای شما بر این است که افرادی که لیاقتشان بیشتر است بیشتر مورد حمله قرار بگیرند. آنها افرادی را هدف قرار می دهند که از آنها خوف دارند که مبادا یک وقتی به آنها صدمه بزنند. و این را من کراراً گفتهام که مرحوم آقای بهشتی در این مملکت مظلوم زیست. تمام مخالفین اسلام و مخالفین این کشور حمله مستقیم شان را به ایشان و بعضی دوستان ایشان کردند. کسی را که من بیشتر از بیست سال می شناختم و روحیاتش را مطلع بودم و میدانستم چه جور مرد صالحی و مرد به درد بخوری برای این کشور است، مخالفین او را در کوچه و بازار و محله و صحبت هایی که همه می کردند، آن طور جلوه دادند.
یک مرد صالحی را به صورت یک دیکتاتور درآوردند! و شما باید مهیا [ی] این جور مسائل باشید؛ یعنی، کشوری که نهضت کرده برای آزاد شدن و برای مستقل بودن و برای اینکه وابسته نباشد به هیچ قدرتی از شرق و غرب، باید خودش را مهیا کند برای توابعی که پیش می آید. یا باید انسان تن در بدهد به همه ذلتها و به همه زیر بار بودنها و تحت سلطه بودنها و یا اگر بخواهد مستقل باشد، باید عوارض و لوازمش را بپذیرد. (صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۵۱۵) به تعبیر رهبر شهید انقلاب «رحمت خدا بر شهید بهشتی؛ رحمت خدا بر آن کسانی که با او به شهادت رسیدهاند؛ رحمت خدا بر شهدای راه اسلام. و اثر نقد و فوری این شهادت این بود که نظام اسلامی در آنِ واحد، هم خلوص بیشتری پیدا کرد، هم حقانیت او ثابت شد، هم واقعیت او در جامعه استقرار پیدا کرد. خاصیت این شهادت، این بود.
نقابها از چهرهها افتاد، منطق مستحکم جمهوری اسلامی و منطق امام بزرگوار تثبیت شد و نظام نوپای جمهوری اسلامی، آن روز استحکام پیدا کرد؛ توانست حرکت کند. در آن شرایط دشوار، در حالی که دشمن - دشمن نظامی، متجاوز - خود را در بخش مهمی از منطقه حساس خاک جمهوری اسلامی پهن کرده بود ـ ببینید چه شرایطی بود آن شرایط دشوار، و چه حادثه بهظاهر تکاندهندهای بود - اما این شهادت، چه تأثیر سازنده و عظیمی را بر انقلاب گذاشت. عزیزان من! تا وقتی در قاموس ما، در فرهنگ ما، در منطق ما، شهادت بر همین سطح از اعتبار وجود داشته باشد، بدانید هیچ قدرتی - چه قدرتهای مستکبر کنونی، و چه بهمراتب قویتر از اینها - نخواهد توانست بر جمهوری اسلامی و ملت ایران فائق بیاید.»
شهید بهشتی شخصیتی بود که اندیشه، مدیریت و اخلاق را در کنار هم داشت. او از پایهگذاران ساختارهای حقوقی و سیاسی پس از انقلاب بود و نگاهش به مسئولیت، آن را نه فرصتی برای قدرت، بلکه وظیفهای برای خدمت میدانست. جمله معروف او که «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» تصویری از این نگاه را در ذهن جامعه ماندگار کرد.شهادت شهدای هفتمتیر نشان داد که جریانهای فکری و اجتماعی با حذف افراد از بین نمیروند؛ گاهی یک حادثه تلخ، موجب ماندگاری بیشتر یک آرمان و آشکارتر شدن اهمیت مسیر میشود. خون این شهدا، ضرورت حفظ وحدت، مسئولیتپذیری و هوشیاری در برابر تهدیدها را به جامعه یادآوری کرد.
امروز گرامیداشت هفتم تیر، فقط مرور یک واقعه تاریخی نیست؛ فرصتی است برای شناخت میراث نسلی که در آغاز مسیر انقلاب، هزینههای بزرگی پرداخت تا ساختارهای جدید شکل بگیرد. یاد شهید بهشتی و یارانش، یادآور این حقیقت است که خدمت صادقانه و پایبندی به اصول، از انسانها چهرههایی ماندگار در تاریخ میسازد.