۲۰ تن مواد مخدر در تهران امحا شد

سرویس حوادث: دیروز طی مراسمی دستکم ۲۰ تن مواد مخدر غیر قابل استحصال منهدم شد.
به گزارش خبرنگار اطلاعات، امحای ۲۰ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در تهران، کاهش تعداد معتادان متجاهر به کمتر از نصف، پاکسازی پایدار محله‌های بحرانی و تغییر رویکرد پلیس از جمع‌آوری گسترده به مدیریت میدانی مستمر، ۴ محور اصلی تحولی است که فرماندهان انتظامی در این مراسم بر آن تأکید کردند.
فرمانده کل انتظامی کشور، در این مراسم، مواد مخدر را یکی از مسائل اساسی کشور دانست و افزود: از ورود و ترانزیت تا خرده‌فروشی مواد مخدر و ظهور اجتماعی معتادان که تبلور آن در معتادان متجاهر است و برخورد با آنان به مطالبه جدی مردم بدل شده است، تحقق آن فقط وظیفه پلیس نیست؛ بلکه دولت، مجلس و قوه قضاییه هم در قبال آن مسئولیت دارند.
سردار احمدرضا رادان،  با بیان این که پلیس تاکنون ۴۰۰۰ شهید در مبارزه با مواد مخدر از دست داده است، افزود: آنچه مردم می‌خواهند، صرفاً افزایش کشفیات نیست؛ بلکه به دست آوردن احساس امنیت در خیابان‌هاست.  وی ۳ محور اصلی اقدامات پلیس را شامل مبارزه با عرضه‌کنندگان، پاکسازی معابر از جلوه‌های ناهنجار مصرف کنندگان و به ویژه معتادان متجاهر و مبارزه با قاچاقچیان بزرگ و شبکه‌های ترانزیت دانست.
رادان با اشاره به بهبود محسوس وضع محله‌های سابقاً آلوده تهران، اظهار داشت: این جهاد باعث شده است محله‌های شوش، هرندی، فرحزاد و سایر نقاط تهران دیگر محلی برای این تهاجم فرهنگی نباشند. 
کشف دستکم ۵۰۰ تن مواد مخدر در سال
وی تأکید کرد: به مردم قول داده‌ایم و عهد بسته‌ایم که نگذاریم محله‌ها و خیابان‌های آنها جولانگاه معتادین متجاهر باشد و همچنان بر این عهد پایبندیم، همچنین اجازه نخواهیم داد که این مناطق محل بروز و ظهور خرده‌فروشان مواد شود.
فرمانده کل انتظامی با اشاره به حجم گسترده مواد مکشوفه گفت: میانگین کشف مواد مخدر در سال حدود ۵۰۰ تن است  و این میزان اگر یه صورت ترانزیت یا مصرف در کشور صورت می‌گرفت، اتقاق تلخی را در ۲ موضوع مواد فروشان خرد و معتادان متجاهر به دنبال داشت.
وی با تأکید بر این که در ۷ ماه امسال دستکم ۲۸۵ تن مواد مخدر کشف شده است، افزود: ده‌ها درگیری با قاچاقچیان داشتیم که طی آن ۲۱ نفر از قاچاقچیان به هلاکت رسیدند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها هم دستگیر شدند. رادان، شهر تهران را یکی از لبه‌های جلویی مقابله با قاچاق مواد مخدر دانست و گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد دیگر فقط محل درمان معتادان نیستند؛ بلکه کارگاه‌های حرفه‌آموزی هستند تا فرد پس از خروج بتواند روی پای خود بایستد، نمونه آن هم کمپ سروش است که معتادان متجاهر در آن محصول تولید می‌کنند و حتی پلیس خریدار محصولات آن‌ها است.
فرمانده فراجا با تأکید بر این که قانون باید بازدارنده باشد، افزود: «نه به اعدام» موضوع خوبی است، اما آیا کسانی که جوانان کشور و نظام را هدف ضربه  قرار داده‌اند، مستحق عفو و بخشش هستند؟ به اعتقاد من نیستند و هزینه این افراد باید آنقدر بالا باشد که بازدارندگی داشته باشد، نه این که تشویق‌کننده باشد.
سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در این مراسم، با اشاره به تأکیدات فرمانده کل فراجا در نخستین همایش مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: به محض ابلاغ فرمان مبنی بر بهبود وضعیت معتادان متجاهر و مقابله با توزیع‌کنندگان، این موضوع به‌عنوان اولویت اصلی پلیس تهران قرار گرفت و لحظه‌ای از اجرای آن غفلت نشد.
وی افزود: در روزهای آغاز اجرای طرح مقابله با معتادان متجاهر، بیش از ۲۱ هزار نفر از آنان در مراکز ماده ۱۶ حضور داشتند و چندین هزار نفر هم در شهر رها بودند وحتی  محله های آلوده‌ای وجود داشت که ورود به آن‌ها سال‌ها دشوار بود؛ به‌گونه‌ای که در یک عملیات چند سال قبل، طی ۵ساعت دستکم ۵۰۰۰ معتاد جمع‌آوری شدند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به تغییرات محسوس در نتیجه اجرای طرح‌های یاد شده گفت: امروز تعداد معتادان متجاهر حاضر در مراکز به کمتر از ۱۱ هزار نفر کاهش یافته است و در شبانه‌روز حدود ۱۵۰ نفر هم از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند که بخش قابل توجهی از افراد جمع‌آوری‌شده نیز در غربالگری تست منفی یا هویت 
مشخص دارند.
وی همچنین از پاکسازی نقاط آلوده پایتخت خبر داد و گفت: دره فرحزاد که زمانی ورود به آن دشوار بود، امروز به پارکی برای مردم بدل شده است و مناطق جنوب‌شرق تهران هم به‌طور کامل پاکسازی شده‌اند و خانه‌های موسوم به "پلاک قرمز" شناسایی و با قطع انشعابات و مسدودسازی، از فعالیت مجدد آنها جلوگیری شده است و همچنین تاکنون ۵ واحد به دلیل بازگشت مجدد به فعالیت‌های مجرمانه، مصادره شده‌اند.

ایران، در صدر مبارزان جهانی با موادمخدر 
محمد زارعی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم با اشاره به شهادت ۴۰۰۰ نفر و جانبازی ۱۲ هزار نفر در راه مبارزه با مواد مخدر، افزود: ایران با برخورد قاطع با این پدیده، در صدر مبارزه‌کنندگان جهانی قرار دارد و اعتیاد را بزرگترین آسیب اجتماعی کشور دانست.
وی با هشدار درباره ابعاد جهانی این پدیده شوم، گفت: مواد مخدر امروز نه فقط بلای جان کشور ما، بلکه معضلی جهانی است که متأسفانه قربانیان آن با هیچ جنگ یا بلای طبیعی قابل قیاس نیست؛ به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در جهان وجود دارد و سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر بر اثر سوءمصرف جان خود را از دست می‌دهند!
زارعی اضافه کرد: قرار گرفتن ایران در صدر اقدامات صیانتی و مبارزه با مواد مخدر، یک موضوع کاملاً آرمانی و مبتنی بر ارزش‌هاست که خوشبختانه با توفیقات بزرگی در این زمینه، همراه شده است.
همچنین سرهنگ حسین باباپور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران در حاشیه این مراسم در پاسخ به سئوال خبرنگار ما درباره نتایج طرح‌های اجرا شده گفت: کاهش آمار معتادان متجاهر و افزایش کشفیات مواد مخدر از موفقیت‌های پلیس در این زمینه است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی