شبکه سیانان در گزارشی به نقل از متخصصان، ادعای پنتاگون درباره هزینه ۲۹ میلیارد دلاری جنگ علیه ایران را زیر سوال برد و هزینه این جنگ را یک تریلیون دلار اعلام کرد.
سیانان، به ادعای سرپرست امور مالی وزارت جنگ آمریکا در جلسه استماع روز سه شنبه کنگره واکنش نشان داد و نوشت: پنتاگون اعلام کرد هزینه جنگ با ایران به ۲۹ میلیارد دلار رسیده اما کارشناسان از هزینه یک تریلیون دلاری سخن میگویند. سیانان افزود: طبق گفته یکی از کارشناسان بودجهبندی جنگ، این درگیری دستکم یک تریلیون دلار برای مالیاتدهندگان آمریکایی هزینه داشته است.
انهدام ۳۹ هواپیمای آمریکایی
در چنین شرایطی یک قانونگذار آمریکایی با استناد به گزارش یک نشریه دفاعی این کشور اعلام کرد ایالات متحده در جنگ علیه ایران ۳۹ فروند هواپیمای خود را از دست داده است. «اد کیس»، نماینده دموکرات کنگره ایالات متحده در جلسه استماع اعلام کرد ما طبق گزارشی که اخیرا نشریه War Zoneمنتشر کرد، ۳۹ هواپیمای خود را در جنگ از دست دادهایم.
نشریه War Zone گزارش داده بود که نیروی هوایی آمریکا در جریان جنگ علیه ایران حدود ۱۳هزار پرواز انجام داد و در این جنگ ۳۹ هواپیمای آمریکا منهدم شدند و ۱۰ هواپیمای دیگر هم در سطوح مختلفی خسارت دیدهاند. در این گزارش همچنین تایید شده که یک جنگنده اف-۳۵ ایالات متحده در حریم هوایی ایران مورد اصابت نیروهای پدافندی قرار گرفت و یک هواپیمای بوئینگ E-۳ Sentryنیز منهدم شد.
ارزیابی وضعیت موشکی ایران
در خبری مرتبط، روزنامه نیویورکتایمز در گزارشی بر اساس ارزیابیهای اطلاعاتی ایالاتمتحده گزارش داد: ایران قابلیتهای موشکی قابلتوجهی را حفظ کرده است و به ۹۰درصد از سایتها، موشکها و لانچرهای خود دسترسی عملیاتی دارد اما آمریکا بخش زیادی از موشکهای پاتریوت و تاماهاوک خود را مصرف کرده است. نیویورکتایمز افزود: دادههای محرمانه دراینباره میگویند: ایران به ۳۰ سایت از ۳۳ سایت موشکی خود در امتداد تنگه هرمز دسترسی عملیاتی دارد و این نشان میدهد که ارتش این کشور همچنان بسیار قویتر از آن چیزی است که ترامپ ادعا کرده بود. این سایتها میتوانند کشتیهای جنگی و نفتکشهای آمریکایی را که از این آبراه باریک عبور میکنند، تهدید کنند. نیویورکتایمز تأکید کرد تصویر عمومی دولت ترامپ از ارتش ایران بهشدت با آنچه سازمانهای اطلاعاتی ایالاتمتحده پشت درهای بسته به سیاستگذاران میگویند، در تضاد است. طبق این ارزیابیها، نهتنها لانچرهای سیار ایران فعال هستند، بلکه حتی سکوهای پرتاب ثابت نیز میتوانند موشک شلیک کنند و ایران ۷۰ درصد لانچرهای متحرک خود را در سراسر کشور مستقر کرده است.
تغییرنام عملیات جدید آمریکا
خبر دیگر اینکه وزارت جنگ آمریکا در ادامه توجیهات پیشین خود برای دور زدن کنگره، اکنون در حال بررسی تغییر نام عملیات علیه ایران است تا بدین وسیله، کنگره آمریکا را قانع کند که این عملیات احتمالی، عملیاتی جدید است و مهلت ۶۰ روزه برای اخذ مجوز باید از نو آغاز شود. «خشم حماسی» نام عملیات نظامی آمریکا علیه ایران در جنگ رمضان بود. این حملات نظامی پس از حدود ۴۰ روز پایان یافت و دونالد ترامپ را از دریافت مجوز ادامه جنگ از کنگره آمریکا معاف کرد. قانون اختیارات جنگی مصوب ۱۹۷۳ رئیسجمهور آمریکا را موظف میکند ظرف ۴۸ ساعت پس از شروع درگیریهای نظامی به کنگره اطلاع دهد زیرا در غیر این صورت، نیروهای نظامی یا باید ظرف ۶۰ روز درگیریها را پایان دهند یا مجبور خواهند بود مجوز ادامه عملیات را از کنگره دریافت کنند. پس از برقراری آتشبس، دولت ترامپ استدلال کرد که با توجه به این توقف، به آستانه ۶۰ روزه نرسیده است. اکنون پنتاگون که پیشتر تلاش کرده بود مدت زمان آتشبس را از این مهلت ۶۰ روزه کم کند، در تلاش است بهانهای دیگر فراهم آورد تا در صورت شکست آتشبس، بتواند با تغییر نام حملات علیه ایران، این مهلت ۶۰ روزه را دوباره صفر کند. «چکش سنگین» نام عملیات نظامی احتمالی جدید آمریکا علیه ایران خواهد بود.
اسپانیا مخالف تجاوزگری آمریکا
در این حال، وزیر امور خارجه اسپانیا بار دیگر جنگ یکجانبه آمریکا علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد و خطاب به دونالد ترامپ تاکید کرد: شما نمیتوانید از پایگاههای هوایی ما برای جنگ با ایران استفاده کنید. خوزه مانوئل آلبارس در گفتوگو با رسانه آمریکایی «پولیتیکو» تاکید کرد مادرید به روابط فراآتلانتیکی متعهد است، با این حال تحت فشار برای اینکه از اصول خود دست بکشد قرار نخواهد گرفت. وی گفت اسپانیا با وجود انتقادهای فزاینده از سوی آمریکا به دلیل امتناع از مجوز استفاده از پایگاههای هواییاش برای جنگ علیه ایران، تعهد خود به قوانین بینالمللی را رها نخواهد کرد.
شما چه نظری دارید؟