معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از شرایط دریافت وام جدید ودیعه مسکن خبر داد.
احسان مسعودی دیروز از ابلاغ رسمی بانک مرکزی به شبکه بانکی درباره افزایش سقف کلی و فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن خبر داد و گفت: منابع اختصاصیافته به این تسهیلات از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و با توجه به افزایش سقف کلی تسهیلات، سهمیه تخصیصیافته به بانکها هم متناسب با ارقام جدید افزایش یافته و مبنای پرداخت وام ودیعه مسکن قرار خواهد گرفت .
به گزارش مهر، وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه، سقف فردی تسهیلات کمکودیعه مسکن در تهران ۳۶۵ میلیون تومان، در مراکز استانها ۲۸۰ میلیون تومان، در سایر شهرها ۱۸۵ میلیون تومان و در روستاها ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
وی در ادامه با اشاره به نحوه ثبتنام متقاضیان گفت: فرآیند معرفی متقاضیان واجد شرایط مطابق روال گذشته از طریق سامانه «تم» وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد و بانکها صرفاً بر اساس معرفی رسمی این سامانه مجاز به پرداخت تسهیلات هستند. هدف از این سازوکار، جلوگیری از انحراف در پرداخت تسهیلات و افزایش شفافیت در دسترسی مستأجران به وام ودیعه مسکن است .
وی همچنین به مبنای افزایش سقف تسهیلات اشاره کرد و گفت: سقف فردی وام ودیعه بر اساس نرخ تورم نقطهبهنقطه مسکن در اسفند ۱۴۰۴ که از سوی مرکز آمار ایران ۳۲.۱ درصد اعلام شده، بهروزرسانی و به تفکیک مناطق جغرافیایی تعیین شده است.
مسعودی تصریح کرد: ابلاغ این سیاست در شرایطی انجام میشود که در آستانه فصل جابجایی و انعقاد قراردادهای جدید مستاجران بوده و این اقدام میتواند بخشی از نیاز نقدینگی خانوارها را پوشش دهد.
وی با اشاره به عملکرد شبکه بانکی در اجرای این طرح گفت: بر اساس آمار سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن، در یک سال گذشته مجموعاً ۳۶۹ هزار و ۴۰۸ فقره تسهیلات کمک ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده و حجم کل منابع پرداختی به رقم قابل توجه ۷۱ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: افزایش سقف تسهیلات کمکودیعه مسکن، تسهیل شرایط پرداخت و همچنین تسریع در فرآیند تخصیص منابع میتواند نقش مؤثرتری در کنترل فشار بازار اجاره و حمایت از مستأجران ایفا کند و اثرگذاری نهایی این سیاست به میزان همکاری شبکه بانکی بستگی دارد.
شما چه نظری دارید؟