وزیرامورخارجه درراس هیاتی دیپلماتیک به منظورشرکت درنشست بریکس به هند سفرکرد.
به گزارش ایرنا،«سیدعباس عراقچی» رادراین سفر،حمید قنبری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و دیپلماتهای دیگر همراهی میکنند.
عراقچی درجریان این سفر ضمن شرکت در نشست اعضای گروه بریکس با همتایان خود از کشورهای دیگر دیدار و گفتگو خواهد کرد.دهلینو امروزوفردا میزبان وزیران امور خارجه کشورهای عضو بریکس است.سازمان بریکس بلوکی متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، عربستان، اتیوپی، اندونزی، مصر و امارات متحده عربی است که از سال ۲۰۰۶ به منظور ایجاد توازن در قدرت نظام بینالملل و گسترش همکاریهای میان قدرتهای جهانی، قدرتهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تاسیس شد.
جمهوری اسلامی ایران هم از ابتدای سال ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به صورت رسمی به عضویت این سازمان درآمده است. هند ریاست دورهای این نهاد اقتصادی-سیاسی را بر عهده دارد و اواخر سال جاری میلادی هم میزبان سران کشورهای عضو بریکس خواهد بود.جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم اسرائیل علیه ایران در غرب آسیا، مهمترین محور رایزنیهای اعضای بریکس در نشستهای خود خواهد بود. جنگی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیش از هر زمان دیگری منافع اقتصادی این بلوک قدرت را تحت تاثیر قرار داده است.
توسعه اقتصادی و زیر مجموعهها و الزامات آن، امنیت و تروریسم در جهان، آلایندهها و فناوریهای مدرن هم از دیگر موضوعات مورد توجه در نشست بریکس در دهلینو خواهد بود.
غریبآبادی: بریکس برای دفاع از حقوق ملتها مسئولیت دارد
معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشستهای مقدماتی اجلاس وزرای خارجه بریکس به دهلی نو سفر کردهاست،دیروزدر شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در سازوکارهایی مانند بریکس، بیانگر انتخابی راهبردی برای تقویت چندجانبهگرایی واقعی، گسترش همکاریهای برابر و مشارکت در شکلدهی به نظمی عادلانهتر در روابط بینالملل است.»
غریبآبادی تصریح کرد: «نشست وزرای خارجه بریکس در دهلینو میتواند فرصتی مهم برای گفتگو درباره آینده همکاریهای جنوب جهانی، اصلاح حکمرانی اقتصادی بینالمللی، توسعه تجارت مستقل، تقویت پیوندهای مالی و بانکی، و کاهش وابستگی کشورها به سازوکارهای تبعیضآمیز و یکجانبه باشد.» معاون وزیر امور خارجه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران، با ظرفیتهای ژئوپلیتیکی، انرژی، ترانزیتی، علمی و انسانی خود میتواند سهمی مؤثر در دستورکار بریکس برای توسعه متوازن، امنیت اقتصادی، اتصال منطقهای و تقویت صدای کشورهای مستقل ایفا کند. در این مسیر، مخالفت با اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و آثار غیرقانونی و ضدتوسعهای آن، بخشی جداییناپذیر از دفاع از عدالت اقتصادی و حق ملتها برای توسعه است.»
این دیپلمات ارشد ایران تاکید کرد: «بریکس زمانی نقش تاریخی خود را کاملتر ایفا خواهد کرد که به سکویی برای همکاری برابر، احترام متقابل، استقلال تصمیمگیری و دفاع از حقوق ملتها در برابر انحصار، تحریم و سیاست اجبار تبدیل شود. مسیر آینده جهان از همکاری، عدالت و چندجانبهگرایی واقعی میگذرد.»
انتظارات ایران از بریکس
«محمد فتحعلی» سفیر ایران در هند در تشریح دستور کار وزیر خارجه در دهلینوبابیان این مطلب که ایران، بریکس را ظرفیتی مهم برای تقویت چندجانبهگرایی و توسعه همکاریهای اقتصادی میداندگفت:جمهوری اسلامی ایران برای بریکس جایگاه ویژهای قائل است و این سازوکار را ظرفیتی مهم برای ایجاد توازن بیشتر در مناسبات بینالمللی میداند.
وی افزود:جهان امروز بیش از هر چیز نیازمند بازگشت به عقلانیت تمدنی است؛ عقلانیتی که قدرت را نه ابزار سلطه، بلکه وسیلهای برای تأمین صلح، ثبات و پیشرفت مشترک میداند. ایران و هند میتوانند در کنار یکدیگر، در ترویج چنین نگاهی در مناسبات بینالمللی نقشآفرینی کنند.
فتحعلی باتاکید براین که کشورهای عضو بریکس باید موضعی روشن، متوازن و مسئولانه در قبال تجاوز نظامی به ایران ایفا کنندخاطرنشان کرد :در شرایط کنونی که منطقه غرب آسیا در نتیجه اقدامات تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی با ناامنی و بیثباتی مواجه شده، انتظار طبیعی ما این است که کشورهای عضو بریکس اقدامات مغایر با حقوق بینالملل و تهدیدکننده ثبات منطقه را محکوم کنند.
توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و هند
سفیر ایران در هند سپس به موضوع روابط روابط تهران و دهلی پرداخت وگفت : طبیعی است که نگاه ما به آینده این روابط، راهبردی و بلندمدت باشد.
جمهوری اسلامی ایران، هند را یکی از شرکای مهم خود در آسیا میداند و معتقد است ظرفیتهای فراوانی برای گسترش همکاریها در حوزههای مختلف میان دو کشور وجود دارد. در این چارچوب، توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری بدون تردید یکی از مهمترین اولویتهای دو طرف است و امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای موجود، سطح مبادلات اقتصادی و سرمایهگذاریهای مشترک بیش از پیش افزایش یابد.
وی بااشاره به این موضوع که توسعه بندر چابهاراز جایگاه ویژهای در روابط دوکشوربرخوردار است افزود: چابهار نه فقط یک پروژه اقتصادی، بلکه نمادی از همکاری راهبردی ایران و هند و پلی برای اتصال منطقه به آسیای مرکزی و فراتر از آن محسوب میشود.در کنار همکاریهای اقتصادی، توسعه بندر چابهار از جایگاه ویژهای برخوردار است. چابهار نه تنها یک پروژه اقتصادی، بلکه نمادی از همکاری راهبردی ایران و هند و پلی برای اتصال منطقه به آسیای مرکزی و فراتر از آن محسوب میشود. همچنین همکاریهای علمی و فناوری، تبادل تجربیات در حوزههای نوآورانه، همکاریهای دانشگاهی و توسعه تعاملات فرهنگی و روابط مردم با مردم، از دیگر محورهای مهم مورد توجه دو کشور است.
به گفته فتحعلی، ایران و هند همچنین در زمینه مقابله با تروریسم و افراطگرایی، منافع و نگرانیهای مشترکی دارند و گفتگوها و همکاریهای امنیتی و دفاعی میان دو کشور میتواند به تقویت ثبات و امنیت منطقه کمک کند. در این چارچوب، همکاریهای نظامی و دفاعی بهویژه در حوزه دریایی و امنیت دریانوردی، از جمله زمینههای قابل توجه در روابط دوجانبه به شمار میرود.
تاثیرتحریمهای یکجانبه آمریکا برروابط ایران وهند
وی با اذعان به این که تحریمهای یکجانبه آمریکا در سالهای اخیر بر روند همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و هند تأثیرگذار بوده است با این حال تأکید کرد: دولت هند همواره تلاشهای قابل توجهی برای حفظ و ادامه این روابط انجام داده و در مقاطع مختلف نیز برای تمدید معافیتهای تحریمی به ویژه تحریم های مرتبط با پروژه بندر چابهار رایزنیهای گستردهای با طرف آمریکایی داشته است. این موضوع نشان میدهد که دهلی نو اهمیت ویژهای برای روابط با جمهوری اسلامی ایران و نقش راهبردی چابهار در اتصال منطقهای و توسعه همکاریهای اقتصادی قائل است.
فتحعلی افزود:البته واقعیت این است که این تحریمها، هرچند نتوانستهاند همکاریهای دو کشور را متوقف کنند، اما بر سرعت، حجم و روند توسعه این همکاریها اثر گذاشتهاند و در برخی حوزهها موانع و محدودیتهایی ایجاد کردهاند. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران و دوستان هندی ما همواره تلاش کردهاند راهکارهای عملی و سازوکارهای مناسبی برای کاهش آثار این محدودیتها پیدا کنند. خوشبختانه گفتگوها و همکاریها در این زمینه ادامه دارد و دو طرف با اراده سیاسی موجود، در حال پیشبرد پروژهها و توسعه همکاریها در حوزههای مختلف هستند.
شما چه نظری دارید؟