در حالی که همه منتظر اعلام افزایش احتمالی مبلغ پاداش فیفا برای حمایت مالی از باشگاهها در جامجهانی هستند، اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که فیفا هنوز تصمیم نهایی خود برای افزایش این پاداش را نگرفته است اما اگر همان پاداش جام جهانی ۲۰۲۲ قطررا لحاظ کنیم، رقم هنگفتی به باشگاهها پرداخت خواهد شد چرا که اولا تعداد بازیکنان از ۸۳۲ بازیکن به ۱۲۴۸ بازیکن افزایش یافته و ثانیاً ًتعداد روزهای تورنمنت بیشتر شده است.
در جام جهانی قبلی، فیفا به ازای هر روز حضور بازیکنان در تورنمنت ۱۱ هزار دلار به باشگاه آن بازیکن پرداخت کرد.
این عدد از یک هفته قبل از حضور بازیکنان تا یک روز پس از حذف تیمشان محاسبه میشود که در مرحله گروهی ۲۳ روز را شامل خواهد شد. بنابراین حتی در صورت حذف تیمها در مرحله گروهی جام جهانی، باشگاهها مستحق دریافت ۲۵۰ هزار دلار برای هر بازیکن خود خواهند بود که عدد قابلتوجهی است.
به این ترتیب، مجموع پاداشی که فیفا در مرحله گروهی به تیمهای ملی پرداخت خواهد کرد حدود ۳۱۲ میلیون دلار خواهد بود که در مراحل بعدی نزدیک به دو برابر هم خواهد شد.
اما این عدد برای فوتبال ایران چه مبلغی خواهد بود؟
با فرض اینکه طبق اسامی فعلی، تیم ملی ۱۶ بازیکن از لیگ برتر را در اختیار داشته باشد، در مجموع چهار میلیون دلار وارد چرخه لیگ برتر فوتبال ایران خواهد شد، حال آنکه باتوجه به حضور بازیکنان ازبکستانی در تیمهای ایرانی، این عدد به حدود ۵ میلیون دلار هم خواهد رسید که احتمالا در زمان وصول حدود هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت.
در حال حاضر در اردوی تیم ملی، باشگاههای پرسپولیس، تراکتور و سپاهان هر کدام شش بازیکن و استقلال چهار بازیکن در فهرست تیم ملی دارند. تیمهایی مانند فولاد، آلومینیوم، خیبر، چادرملو و حتی پیکان هم در اردوی تیم ملی نماینده دارند و امیدوار هستند این پاداش را دریافت کنند.
پرسپولیس باتوجه به حضور اوستون اورونوف و ایگور سرگیف در این زمینه رکورددار است و اگر همه بازیکنانش به جام جهانی بروند و ایران و ازبکستان حتی در مرحله گروهی حذف شوند، ۲ میلیون دلار پاداش به دست خواهد آورد که عددی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و میتواند در فصل آینده بخش قابلتوجهی از هزینههای این باشگاه را پوشش دهد. البته ماجرای پرسپولیس محدود به این دو بازیکن ازبکستانی نیست و بخشی از پاداش الکسیس گندوز هم به قرمزها خواهد رسید. چرا که بر اساس قوانین فیفا، باشگاههایی که در دو سال منتهی به جام جهانی بازیکنان را تحت قرارداد داشتهاند، میتوانند شامل بخشی این پاداش شوند.
این در شرایطی است که استقلال هم با حضور رستم آشورماتوف و جلالالدین ماشاریپوف میتواند پاداش بیشتری را دریافت کند. همچنین تنها لژیونر تیم تراکتور در جام جهانی «اودیل خامروبکف» است.
البته در صورت صعود ایران به مرحله بعدی معادله تغییر خواهد کرد و این عدد به حدود ۳۰۰ هزار دلار برای هر بازیکن خواهد رسید که پاداش هزار میلیارد تومانی فوتبال ایران را افزایش هم خواهد داد. این عدد برای باشگاههایی نظیر آلومینیوم و پیکان اهمیت زیادی دارد چرا که آنها میتوانند با این پاداش، بخش قابل توجهی از هزینه خود را پوشش بدهند.
در همین حال اگر بازیکنی مانند امیرحسین محمودی بتواند به جامجهانی برود، باشگاه پرسپولیس که بابت این بازیکن یک میلیارد تومان دستمزد پرداخت کرده، از فیفا پنجاه برابر پاداش دریافت خواهد کرد.
خاطر نشان میشود این پاداشها، غیر از ۱۳ میلیون دلاری است که فیفا به فدراسیونهای حاضر در جام جهانی جداگانه پرداخت می کند.
شما چه نظری دارید؟