وزیرخارجه با اشاره به تداوم همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و رد اسنپبک ادعایی برخی کشورهای غربی، تصریح کرد که آژانس باید بیطرف بماند و از اقداماتی که به افزایش تنش میانجامد، پرهیز کند.
سیدعباس عراقچی که دیروز با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه تماس تلفنی داشت با اشاره به ابتکارات ورایزنیهای دیپلماتیک با همتایان خود در منطقه، بر ضرورت تداوم و تسریع گفتگوها و همکاری در چارچوب مشترک میان کشورهای منطقه تأکید کرد.
لاوروف هم با استقبال از شکلگیری چارچوب مشورت و همکاری منطقهای، آمادگی مسکو را برای استمرار هماهنگیهای نزدیک با تهران اعلام کرد.
وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره تلاش های روسیه در سازمان ملل متحد، بر حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود تاکیدکرد و هرگونه اقدامی را که منجر به نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین شود، مردود دانست.
بنابرگزارش ایرنا ،دو طرف همچنین با اشاره به نشست شورای حکام که فردا دروین آغاز به کارمی کند ، با تأکید بر صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران، برهماهنگی مواضع و همکاریهای مشترک دراین چارچوب توافق کردند.
وزرای خارجه ایران و روسیه در ادامه، آخرین وضعیت همکاریها و مسائل کنسولی میان دو کشور را نیز مورد بررسی و پیگیری قرار دادند.
گروسی بهانه حمله به ایران رافراهم کرد
در همین حال،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درگفتگو با اطلاعات درباره جلسه شورای حکام و پرونده هسته ایران اظهار داشت:برای ما اثبات شده است که آقای گروسی یکی از مهره های آمریکا وصیهونیست هاست وهمانطورکه رئیس جمهوری آمریکا اعتراف کرددستورحمله به ایران را خودش صادرکرده است،مدیرکل آژانس دراین میان بخشی ازپازل حمله به ایران بوده ونقشه اش این بوده که بهانه رابرای حمله رژیم صهیونیستی به ما فراهم کند.
وی ادامه داد:نتانیاهو هم درچارچوب این نقشه ،عملیات نظامی انجام داد؛بنابراین تفاوتی میان گروسی ونتانیاهودرضدیت با منافع ملی ما وجود ندارد وآنها بایک تقسیم کاربه ما حمله کردند.
رضایی درپاسخ به اینکه آیا بازرسان آژانس همچنان اجازه ورود به کشورمان را ندارند اظهارداشت:خیر؛ اجازه ندارند وبهترین پاسخ ما اجرای کامل و دقیق قانون الزام دولت به تعلیق همکاری با آژانس هسته ای است،چراکه این نهاد هیچ استقلالی ازخودندارد وبه اساسنامه خودش هم متعهد نیست، لذا دلیلی برای ادامه همکاری نیست.
غرب سیاست واحدی ندارد
فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس هم به خبرنگار ما گفت: سیاست فعلی ما درمقابل سیاست های غربی مشخص است . مااز روز اول پای مذاکره بودیم اما آنها بدعهدی کردند. ماسیاست واحدی رادر اردوگاه غرب نمی بینیم وآنها درباره پرونده ایران دچار سردرگمی هستند. ایران با آنکه اعتمادی که به غرب ومشخصا آمریکا نداشت، مذاکرات عمان وقاهره را پذیرفت ،لیکن آنها درهر دو مذاکره برعکس عمل کردند؛به این ترتیب که درجریان مذاکرات عمان به کشورمان حمله کرد ند ودرجریان مذاکرات قاهره هم علیه ما قطعنامه دادند،ولی درعین حال تا به امروز به دنبال مذاکره بوده اند.
وی ادامه داد: پاسخ نظامی ایران به حملات رژیم صهیونیستی، قدرت ما را به آنها نشان داد وهمین امرسبب شدکه آنها مجددا بحث مذاکره را پیش بکشند.
این عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس تاکیدکرد:مذاکره با آنها ضمانت اجرایی نداردواینکه درباره چه چیزی باید مذاکره کنیم هم مشخص نیست. مذاکره بدون ضمانت واجابت خواست های کشورما آب درهاون کوبیدن است .
مالکی درباره موضوع ارسال پیام از سوی آمریکایی ها اظهارداشت : درجلسه چند روز قبل با وزیرامورخارجه ایشان گفتند که برخی اخبار درباره ارسال پیام مثلا ازطریق روسیه صحت ندارد.البته پیام ها ی تکراری ارسال می شود لیکن راجع به اینکه باید پیرامون چه موضوعی مذاکره کنیم چیزی مشخص نشده است .
این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آیا اگر مذاکره انجام دهیم تضمینی برای اجرای آن وجود داردکه وقت خود را برسرآن بگذاریم،اعلام کرد:این انتقاد به دستگاه دیپلماسی وارد است که فقط دنبال مذاکره نباشد،بلکه باید به دنبال به کار گیری ظرفیت ایرانیان خارج از کشوربه ویژه استفاده از توان سرمایه گذاری آنان باشد . همچنین باید از ظرفیت های همسایگان و کشورهای منطقه استفاده کرد.
مالکی ادامه داد: در چند ماه گذشته دوسفر به همراه هیات های عالی به پاکستان داشتیم وبراساس توافق ها می توانیم ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازمندی های کشور را ازاین کشور همسایه تامین کنیم و آنها هم می توانند ازظرفیت بالای کشورمان بهره مند شود.درارتباط با پاکستان افق سرمایه گذاری و تجارت به میزان ۱۰ میلیارد دلار را پیش بینی کرده ایم وضروری است دراین زمینه دیپلماسی اقتصادی فعال شود و آن را دنبال کند. با چین ، روسیه وافغانستان هم می توانیم پیرامون گسترش مبادلات تجاری گامهای سریعتری برداریم.
عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: به هرحال مذاکره سیاست مشخصی دارد و می توان آن را هم دنبال کرد ،اما نباید ذهن ها به آن سمت سوق داده شود. دولت باید به سمت حل مشکلات مردم با توان داخلی و با کمک روابط اقتصادی محکم با همسایه ها حرکت کند.
مالکی افزود: اعضای سازمان همکاری شانگهای وکشورهای منطقه پس از جنگ ۱۲ روزه می دانند که اسرائیل و آمریکا به دنبال فتنه انگیزی درمنطقه هستند و شاهد آن هم درگیری بین هندو پاکستان وپاکستان با افغانستان بود که براساس تحلیل ها ،تحریکات آمریکاواسرائیل در وقوع آن مشهود است . آمریکا به دنبال گرفتن پایگاه بگرام در افغانستان است، چراکه می خواهد درآنجامستقر شودو تهدید جدی برای ایران و چین و روسیه باشد.
وی تاکیدکرد: بیانیه رئیس جمهوری ایران در اجلاس شانگهای ، سبب واکنش انفعالی رئیس جمهوری آمریکا و غرب شدو آنها شاهد قدرت گرفتن ایران درمنطقه هستند و با کشاندن ما به پای میز مذاکره قصد دارند جلو قدرت دفاعی ما را بگیرند .
مالکی درباره اینکه آیااحتمال دارد پرونده ایران دوباره به شورای امنیت ارسال شودگفت:پرونده هسته ای ایران قبلا هم به شورای امنیت رفته بود، اما اکنون دیگر نمی توانند خواست های خود راتحمیل کنند.
خیالپردازی ترامپ
علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگفتگو با خانه ملت در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی برنابودی توان هسته ای ایران اظهارداشت:موضعگیری ترامپ درمورد نابودی توان هستهای ایران ثابت کرد که رئیس جمهوری آمریکا عامل اصلی تمامی جنگ ها وتنش ها درسطح منطقه ودنیا ست. وی اضافه کرد:رئیس جمهوری آمریکا ازنظر روانی درگیرخیالپردازی است وهمه ایده هایی که درسطح جهان مانند الحاق کانادا،گرینلدوپاناما به ایالات متحده داشت،صرفا یک لفاظی بود. نماینده لارستان، اضافه کرد: توانمندی هستهای ایران مبتنی بر دانش بومی جوانان این کشور و با هدف استفاده صلح آمیز به دست آمده، از این رو آمریکایی ها نمیتوانند این ظرفیت بالفعل را از بین ببرند.
شما چه نظری دارید؟