علاوه بر دستور العمل‌ها و  آیین‌نامه و فرمایشات علی‌اکبر داور وزیر عدلیه،  راپورت دیگری از سوی وزارت عدلیه در ۹ اردیبهشت ۱۳۰۶ در جریده اطلاعات به این شرح منتشر شد:
وزارت عدلیه به وزارت فوایدعامه نوشته است: چون مطابق مواد ۵۰ الی۶۶ فصل دوم قانون اصول تشکیلات بایدعده لازم  برای مشاوره محکمه تجارت به وزارت عدلیه معرفی شود مقرر نمایید اطاق تجارت، ۱۸ نفر از بین اعضای خود یا از خارج انتخاب و معرفی نمایند تا ۶ نفر برای مشاوری و سه نفر برای مشاوری علی‌البدل از بین آنها تعیین و محکمه تجارت را  تشکیل دهد.  (موضوع)  از طرف وزارت فواید عامه به اطاق تجارت رجوع‌شد که اعضای مذکور را فورا معرفی نمایند. 

 تاریخچه تشکیل محکمه تجارت 
   قانون مربوط به تشکیل اولین محکمه تجارت که تشکیل‌شدن  آن مورد تایید علی‌اکبر داور وزیر ترقی‌خواه عدلیه بود،  در۱۴بهمن ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.  در این قانون آمده است :
ماده اول - محکمه تجارت مرکب است از یک‌نفر رئیس و دوعضو که یکی از اعضاء را وزارت عدلیه مطابق قانون استخدام قضات معین می‌نماید- عضو دیگر از میان تجاری که بر طبق قانون تجارت مصوبه ۲۴ شعبان ۱۳۳۳ انتخاب می‌شوند معین می‌گردد. 
ماده دوم - در موقع غیبت عضو تاجر عده‌محکمه مطابق قانون اصول تشکیلات عدلیه ‌تکمیل خواهد شد.
ماده سوم - هر یک از مقررات قانون ۲۴ شعبان ۱۳۳۳ که مخالف ماده فوق است نسخ‌ می‌شود.    
چون به موجب قانون مصوب دهم عقرب ۱۳۰۳ شمسی «وزیر عدلیه مجاز است کلیه لوایح قانونی را که در دوره پنجم تقنینیه به مجلس شورای ملی پیشنهاد نموده و یا می‌نماید
پس از تصویب کمیسیون عدلیه مجلس شورای ملی به موقع اجرا گذارده پس از آزمایش آنها در عمل نواقصی را که در ضمن جریان ممکن است معلوم شود تکمیل و ثانیاً برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد نماید». علیهذا  «قانون تشکیل محاکم تجارت» مشتمل بر سه‌ماده که به تصویب کمیسیون عدلیه مجلس شورای ملی رسیده قابل اجرا  است. 

به تاریخ چهاردهم بهمن ماه ۱۳۰۴ شمسی
رییس مجلس شورای ملی - سیدمحمد تدین

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی