سارا چشم براه
این روزها ساکنان بسیاری از مناطق کشورمان به مدد ورود سامانه های متعدد بارشی، هنوز نسیم بهاری و حتی بارش باران را تجربه می کنند اما در استان هایی نظیر هرمزگان نفس کشیدن زیر آفتاب تند و هوای مرطوب، دشوارتر از همیشه شده است؛ بالا رفتن همزمان دما و رطوبت، شرایطی ایجاد کرده که گرچه عدد دماسنج آن را نشان میدهد، اما احساس واقعی گرما برای مردم بسیار فراتر از آن است.
بررسی شرایط جوی و پیشبینیهای هواشناسی هرمزگان نشان میدهد روند افزایشی دما در هرمزگان از نیمه اردیبهشت شتاب گرفته است و این روند در هفتههای پیشرو نیز ادامه خواهد داشت.
هرمزگان در روزهای پایانی اردیبهشتماه، پدیدهای کمسابقه را تجربه میکند؛ گرمای شدید و شرجیِ مخاطرهآمیز که پیشازاین معمولاً از اواسط خرداد آغاز میشد، امسال در نیمه دوم بهار نفس مردم را گرفته است.
این روزها دمای هوای بندرعباس به بالای ۴۰درجه سلسیوس در سایه هم رسیده و رطوبت نسبی نیز از ۴۰درصد فراتر رفته است. این شرایط که در گویش محلی «خرماپزان» نامیده میشود، معمولاً مصادف با رسیدن خرما به مرحله پختن در تیر و مرداد بوده؛ اما امسال گرمای زودهنگام، نخلداران و شهروندان را غافلگیر کرده است.
در همین حال، پیش بینی هواشناسی حاکی است که به تدریج، با نزدیک شدن به پایان بهار و آغاز تابستان، کشور وارد شرایطی متفاوتتری می شود؛ تابستانی گرمتر از حد معمول!
باغداران نگرانند
در همین زمینه یک باغدار بندرعباسی با نگرانی به خبرنگار اطلاعات می گوید: معمولاً فضای خرماپزان را تیرماه حس میکردیم، اما امسال در اردیبهشت انگار تنور را روشن کردهاند. شکوفههای خرما در این گرمای زودهنگام ریزش پیدا کرده است و نگران کاهش محصول هستیم.وی می افزاید: به نظر میرسد تابستان امسال در هرمزگان، از بهار آغاز شده و فضل خرماپزان که روزگاری نشانه پختن خرما بوده، امسال یادآور تلخ گرمایش اقلیمی زودرس است.
لزوم مدیریت مصرف برق در هرمزگان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با تاکید بر این که مدیریت مصرف، مهمترین راهکار عبور کمتنش از پیک بار تابستان است، از کاهش ۷۰ درصدی برق در ادارات استان خبر می دهد و می گوید: براساس برنامههای ابلاغی شرکت توانیر، طرحهای مدیریت بارِ مصرف از ۱۵اردیبهشت در استان آغاز شده است و تمامی بخشها موظف به اجرای دستورالعملهای مربوطه هستند.
حمید ساعدپناه با اشاره به افزایش حدود ۶درصدی مصرف برق استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح می کند: باتوجه به شرایط اقلیمی خاص هرمزگان و گرمای زودرس، مدیریت مصرف بیش از هر زمان دیگری ضروری است و در صورت همراهی مردم میتوان این رشد را مهار و حتی به منفی ۵درصد رساند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف در ساعات اوج بار می گوید: بازه زمانی ۱۲تا ۱۷و همچنین ۲۰تا ۲۳بهعنوان ساعات پیک مصرف در استان شناخته میشود و انتظار میرود مشترکان در این ساعات از استفاده غیرضروری وسایل برقی بهویژه کولرهای اضافی و تجهیزات پرمصرف خودداری کنند.
ساعدپناه تصریح می کند: افزایش مصرف در این ساعات علاوه بر تشدید ناترازی برق، فشار مضاعفی بر تجهیزات شبکه و ترانسفورماتورها وارد میکند که میتواند منجر به خاموشیهای فنی و ناخواسته شود.
وی با اشاره به «مثلث مدیریت مصرف» ادامه می دهد: خرید لوازم برقی کممصرف با رده انرژی Aو A+، مدیریت زمان استفاده از وسایل برقی و رعایت الگوی صحیح مصرف سه ضلع اصلی مدیریت بهینه انرژی هستند.
مدیرعامل توزیع برق هرمزگان تاکید می کند: انتقال استفاده از وسایلی مانند ماشین لباسشویی، اتو و سایر لوازم پرمصرف به ساعات ابتدایی صبح یا پایان شب میتواند نقش موثری در کاهش بار شبکه داشته باشد.
ساعدپناه با اشاره به سهم بالای کولرهای گازی در مصرف برق استان می گوید: تنظیم دمای کولرها روی ۲۴تا ۲۵درجه سانتیگراد، شستشوی دورهای فیلترها و استفاده از سایهبان برای کندانسور کولرهای اسپلیت، تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف برق دارد.فراموش نکنیم رعایت همین نکات ساده میتواند هزینه خانوارها را نیز به شکل محسوسی کاهش دهد.
دانشآموزان به عنوان سفیران صنعت برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان همچنین از اجرای طرح «صبا» خبر می دهد و می گوید: در قالب این طرح، دانشآموزان به عنوان سفیران صنعت برق در مدارس و خانوادهها فعالیت میکنند تا فرهنگ مدیریت مصرف در جامعه نهادینه شود.
وی همچنین با تاکید بر نقش بانوان در مدیریت خانواده می افزاید: بانوان به عنوان محور اصلی تنظیم الگوی مصرف در خانه میتوانند سهم بسزایی در کاهش هزینههای خانوار و پایداری شبکه برق ایفا کنند.
ساعدپناه همچنین درباره برنامههای مدیریت مصرف در ادارات می گوید: تمامی دستگاههای اجرایی موظفند در ساعات اداری (۸تا ۱۴)مصرف برق خود را ۷۰درصد کاهش دهند و پس از پایان ساعت کاری نیز مصرف را ۳۰درصد کاهش دهند؛ در غیر این صورت برق آنها به صورت هوشمند محدود
خواهد شد.
وی با اشاره به همکاری بخش کشاورزی می گوید: محدودیت ۵ساعته برای چاههای کشاورزی براساس پروانه بهرهبرداری اعمال شده است و کشاورزانی که در بازه تعیینشده (۱۰:۳۰تا ۱۵:۳۰) مصرف خود را مدیریت کنند، میتوانند در سایر ساعات از برق رایگان بهرهمند شوند.حتی در صورت رعایت این برنامه، کشاورزان امکان برداشت آب به مدت ۱۹ساعت در شبانهروز را خواهند داشت.
ساعدپناه ادامه می دهد: صنایع کوچک نیز از ۲۶اردیبهشت، موظف به همکاری یکروز در هفته با برنامههای مدیریت بار هستند و صنایع انرژیبر نیز باید مصرف خود را تا ۴۰درصد کاهش دهند.
وی از در نظر گرفتن پاداش برای مشترکان خانگی خبر می دهد و می گوید: مشترکانی که مصرف برق خود را دستکم ۱۰درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند، از ۳۰درصد پاداش و بخشودگی در هزینه برق بهرهمند خواهند شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با قدردانی از تلاش شبانهروزی نیروهای عملیاتی صنعت برق در شرایط سخت آبوهوایی استان تاکید می کند: در صورت مدیریت مصرف در سطح استان و کشور، امکان عبور از تابستان بدون خاموشی وجود دارد، اما افزایش بیرویه مصرف میتواند منجر به اعمال محدودیت در برخی
بخشها شود.
وی با اشاره به اجرای برنامههای مدیریت مصرف در جزایر استان همانند سرزمین اصلی ادامه می دهد: شهروندان سراسر استان با همراهی و مشارکت خود میتوانند فرهنگ مصرف بهینه را نهادینه کرده و به پایداری شبکه برق کمک کنند.
بنا به این گزارش افزایش مصرف برق و گرمای زودهنگام ،سبب شده است امسال بیش از سال های قبل،احتمال قطعی برق و طولانی بودن مدت آن وجود داشته باشد.
شما چه نظری دارید؟