گروه شهرستانها: ۲ برادر که از سال ۱۳۷۹درگیر یک پرونده قضایی شده و طی این مدت ،زندانی بودند، سراجام آزاد شدند.
به گزارش تسنیم، این ۲ زندانی که سالهای جوانی و میانسالی خود را پشت میلههای زندان گذرانده اند ، پس از طی مراحل قانونی و با فراهم شدن شرایط صلح و سازش، سرانجام طعم آزادی را چشیدند.
ماجرای این پرونده به زمستان سال ۱۳۷۹بازمیگردد؛ زمانی که این ۲ برادر در مسیر محل کار خود برای کمک به کارگرشان توقف کردند. در پی وقوع حادثهای که به مرگ کارگر منجر شد، آنان به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفتند. اگرچه از همان ابتدا بر بیگناهی خود تأکید داشتند، اما روند رسیدگی قضایی در نهایت به صدور حکم قصاص منجر شد.
یک سال پس از بازداشت، به دلیل کافی نبودن مستندات، دادگاه رأی به آزادی آنان با قرار وثیقه صادر کرد، اما نبود توان مالی و عدم دسترسی به ضامن سبب شد امکان آزادی فراهم نشود و بازداشت موقت آنان به سالهای طولانی حبس تبدیل شود.
در طول بیش از ۲ دهه، پرونده بارها مورد رسیدگی قرار گرفت و احکام مختلفی درباره آن صادر و نقض شد، اما سرنوشت نهایی پرونده همچنان نامشخص باقی ماند.
در سالهای گذشته، مددکاران ندامتگاه مرکزی کرج با حمایت مدیریت زندان و همکاری ادارهکل زندانهای استان البرز، پیگیری ویژهای برای تعیین تکلیف این پرونده آغاز کردند. یکی از مهمترین موانع، عدم دسترسی به شاکی پرونده بود؛ موضوعی که با انجام مکاتبات گسترده و بهرهگیری از ظرفیت نهادهای مختلف مانند ثبت احوال و شرکت مخابرات، سرانجام برطرف شد.
پس از شناسایی و برقراری ارتباط مجدد با شاکی، روند صلح و سازش مطابق ماده ۴۲۹قانون مربوطه آغاز شد. در ادامه، با مشارکت خیران و نیکوکاران، مبلغ ۱۴میلیارد ریال برای پرداخت دیه تأمین و مقدمات قانونی آزادی این ۲ برادر فراهم شد.
با تکمیل فرآیندهای قضایی، حکم آزادی صادر و این ۲ زندانی پس از ۲۶ سال از زندان آزاد شدند. آزادی آنان علاوه بر پایان یک پرونده پیچیده و قدیمی، نقطه پایانی بر سالها انتظار و چشمانتظاری خانوادههایشان بود.سید جواد تهامی، مدیر ندامتگاه مرکزی کرج با اشاره به پیچیدگیهای این پرونده گفت: شناسایی مجدد پرونده، یافتن شاکی، برقراری ارتباط مؤثر با وی و فراهم کردن مقدمات قانونی آزادی زندانیان، نیازمند ماهها تلاش مستمر و هماهنگی میان بخشهای مختلف بود.
شما چه نظری دارید؟