رئیسجمهوری با تقدیر از نقشآفرینی اصناف و بازاریان در حفظ ثبات اقتصادی و آرامش روانی جامعه در جریان جنگ اخیر، تأکید کرد: اصناف از ارکان اصلی پایداری کشور به شمار میروند و با مدیریت بازار، تأمین کالا و تداوم خدمترسانی به مردم، نقشه دشمن را برای ایجاد نارضایتی و بیثباتی ناکام گذاشتند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، مسعود پزشکیان دیروز در مراسم روز ملی اصناف، بر نقش راهبردی اصناف و اتحادیههای صنفی در حفظ ثبات کشور و تداوم خدمترسانی به مردم در شرایط جنگ اخیر تأکید کرد.
وی با بیان اینکه خود را نمکپرورده اصناف میدانم، اظهار داشت: در دوران جنگ، بخش قابل توجهی از شئون اجتماعی بهویژه مساجد ما توسط اصناف اداره میشد و بسیاری از اندیشهها، آرمانها و باورهای انقلابی ما در جلساتی شکل گرفت که اصناف میزبان و سازماندهنده آن بودند.
رئیسجمهوری افزود: اصناف در گذشته، حال و آینده بیشترین نقش را در شکلگیری اندیشه و رفتار جامعه داشته و دارند و همچنان یکی از مؤثرترین ارکان اجتماعی کشور محسوب میشوند.
وی خطاب به اصناف و اتحادیههای صنفی گفت: شما در جایگاه خود گامهای بزرگی برداشتهاید، اما برای عبور از چالشهای پیشرو همچنان مسیر دشواری در پیش داریم.
پزشکیان با اشاره به گزارشهای ارائهشده از وضعیت کشور اظهار داشت: خوشبختانه گشایشهای خوبی حاصل شده، بسترهای لازم برای رونق اقتصادی فراهم آمده و مسیر تجارت، سرمایهگذاری و فعالیتهای صنفی بیش از گذشته مهیا شده است. همچنین در حوزه تعاملات منطقهای هم تلاش میکنیم روابط و همکاریها را بیش از پیش تقویت کنیم.
وی تصریح کرد: دولت تلاش کرده است زمینه فعالیت، تسهیل امور و اعتماد به اصناف و بازاریان را فراهم کند و با رویکرد واگذاری اختیارات به بخشهای اثرگذار، مدیریت شرایط را به نحو مطلوب پیش ببرد. اگر مردم و اصناف همچنان در صحنه حضور داشته باشند، برای سایر چالشهای کشور هم راهحلهای مناسب پیدا خواهد شد.
رئیسجمهوری اصناف و اتحادیههای صنفی را از ساختارهای قدرتمند جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما به شما باور داریم. اصناف در طول تاریخ انقلاب خدمات بزرگی انجام دادهاند و در حوزههای عامالمنفعه از جمله ساخت بیمارستان، خانه بهداشت، مدرسه و سایر زیرساختهای اجتماعی نقشآفرینی کردهاند .
وی اظهار داشت: از همه فعالان صنفی قدردانی میکنیم و آمادگی داریم هر آییننامه، دستورالعمل یا قانونی را که مانعی در مسیر فعالیت شما ایجاد کرده است، مورد بازنگری قرار داده و اصلاح کنیم.
دکتر پزشکیان افزود: این ما و شما هستیم که باید ایران قدرتمند را بسازیم. باید دست در دست یکدیگر، فارغ از هر زبان، قومیت، نژاد، جنسیت و مذهب، برای اعتلای کشور تلاش کنیم؛ چرا که همه فرزندان این سرزمین هستند.
در برابر زیادهخواهیها سر خم
نخواهیم کرد
رئیسجمهوری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تلاشهای دولت برای تثبیت دستاوردهای نیروهای مسلح و ملت ایران در عرصه دیپلماسی گفت: مذاکراتی که در حال انجام است، با عزت و اقتدار و در چارچوب تعیینشده از سوی مقام معظم رهبری پیگیری میشود و هر جا که بخواهند حقوق ملت ایران را نادیده بگیرند، به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد و در برابر زیادهخواهیها سر خم نخواهیم کرد.
پزشکیان افزود: اینکه امروز در نتیجه ایستادگی و مقاومت تیم مذاکرهکننده، طرف مقابل در موضوع لبنان ناگزیر به عقبنشینی شده و از ادامه قتل و کشتار مردم مظلوم این کشور دست کشیده است، دستاورد کوچکی نیست.
رئیس جمهوری با تشریح روند تصمیمگیری درباره مذاکرات اظهار داشت: این مسیر در شورای عالی امنیت ملی به صورت متفقالقول به تصویب رسیده که اتفاق بزرگی است. همه اعضا بر این باور بودند که باید عزت و سربلندی به دست آمده در میدان، در عرصه دیپلماسی نیز تثبیت شود.
وی تأکید کرد: خود را موظف میدانیم با تمام وجود از نیروهای مسلحی که برای کشور افتخار آفریدند حمایت کنیم و شرایطی فراهم آوریم که این عزیزان با اقتدار به مسیر خود ادامه دهند. پزشکیان گفت:هر دستاوردی که امروز حاصل شده متعلق به همه مردم است و هیچ فردی نمیتواند آن را به نام خود ثبت کند. این موفقیتها با هدایتها و رهنمودهای مقام معظم رهبری محقق شده است و بدون آن امکانپذیر نبود.
پزشکیان بابیان این نکته که دشمن تصور میکرد ظرف مدت سهروز میتواند نظام اسلامی را ساقط کند افزود:دشمن از این واقعیت غافل بود که ملت بزرگ ایران ریشه در این آب و خاک دارند و هرگز اجازه تحقق اهداف شوم آنان را نخواهند داد.
وی افزود: کشورهایی که از خارج منطقه وارد این حوزه شدهاند، همواره در پی ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه بودهاند و باید مراقب باشیم که اهداف آنان محقق نشود.
دغدغه ام اشتغال، معیشت و رفاه مردم
است
وی با اشاره به اینکه دولت تمامی ظرفیت خود را برای تقویت کشور به کار گرفته است، اظهار داشت: باور داریم که اگر همه برای مردم باشیم و دغدغه مردم را داشته باشیم، هیچ قدرتی قادر نخواهد بود کشور را زمینگیر کند. دغدغه امروز من اشتغال، معیشت و رفاه مردم، به ویژه اقشار آسیبپذیر است و اولویتی بالاتر از این برای دولت وجود ندارد.
رئیسجمهوری خاطرنشان کرد: نمیشود ادعای مسلمانی داشته باشیم اما افرادی در جامعه گرسنه سر بر بالین بگذارند یا برای تأمین دارو و درمان خود با مشکل مواجه شوند. ما مسئول هستیم و در این جایگاه قرار داریم تا مشکلات مردم را حل کنیم.
پزشکیان، وحدت و انسجام ملی را مهمترین عامل عزت و سربلندی کشور دانست و گفت: هر سخن، موضع یا اقدامی که موجب تفرقه شود، در حقیقت آب ریختن به آسیاب دشمن است.
رئیسجمهوری افزود: بنده نیز حرفهای بسیاری برای گفتن دارم، اما برای حفظ وحدت و انسجام ملی از بیان آنها خودداری کردهام تا این مسیر ادامه یابد. اگر امروز به این نقطه رسیدهایم، نتیجه وحدت و همدلی است و بدون این سرمایه ارزشمند، چنین دستاوردهایی حاصل نمیشد.
پزشکیان همچنین با اشاره به درخشش تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابتهای جام جهانی اظهار داشت: شاهد بودید که چه صحنههای زیبایی خلق شد. بازیکنان با تمام وجود تلاش کردند و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را با افتخار خواندند. امروز ایران در صدر اخبار جهان قرار گرفته است و از ایران و ایرانی با عزت و نیکی یاد میشود و این دستاورد چیزی جز نتیجه وحدت و همدلی نیست.
وی تأکید کرد: برای حفظ این همدلی و انسجام باید تلاش کنیم فشار را ازدوش مردم برداریم، خدمات شایسته ارائه دهیم و رضایتمندی عمومی را افزایش دهیم.
رئیسجمهوری در پایان گفت: با هم پیش خواهیم رفت. ما عزیز بودهایم، عزیز هستیم و عزیز خواهیم ماند و باور داریم که خون شهدای عزیزمان به گلهای سرخ عزت و افتخار این سرزمین تبدیل خواهد شد و ایران را به جایگاهی شایسته در منطقه و جهان خواهد رساند.
در این مراسم با حضور رئیسجمهوری از تعدادی از خانواده شهدای اصناف و اتحادیههای صنفی و همچنین چهرههای برتر و برجسته اصناف با اهداف لوح و تندیس تجلیل شد.
ضرورت مصرف بهینه کالاها
سیدمحمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم گفت: هدایت مصرف به سمت استفاده بهینه از کالاها میتواند فشار بر منابع تولیدی و ارزی کشور را کاهش دهد که این امر اکنون در شرایط جدید اقتصادی اهمیت و ضرورت بیشتری یافته است.
به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: در شرایطی که کشور برای حفظ پایداری زنجیره تأمین و صیانت از منابع تولیدی و ارزی تلاش میکند، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت تقاضا نیز به اندازه افزایش تولید اهمیت دارد.
وی افزود: اصناف در حوزه مدیریت مصرف به دلیل ارتباط گسترده و شبکه ای با مردم، در فرهنگسازی نقش تاثیرگذاری دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقش تعیینکننده اصناف در مدیریت بازار کشور، گفت: تجربه جنگ تحمیلی نشان داد که شبکه گسترده اصناف یکی از ارکان مهم تابآوری اقتصادی کشور است و توانست در شرایط دشوار، جریان عرضه کالا را در سراسر کشور حفظ کند.
وزیر صمت با بیان اینکه کارآمدی زنجیره تامین در گرو هماهنگی میان تولید، توزیع و مصرف است، تصریح کرد: اصناف در نقطه اتصال این زنجیره با تولیدکنندگان و مصرفکنندگان قرار دارند و همین جایگاه، مسئولیت و اهمیت نقش آنها را دوچندان میکند.
آسیب به ۴۵۶۰واحد صنفی در جنگ اخیر
قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران هم در این مراسم گفت: اصناف از پیامدهای شرایط اخیر بی نصیب نماندند و ۴۵۶۰واحد صنفی در سراسر کشور دچار آسیب شدند.
وی افزود: امروز باید بیش از هر زمان دیگری به نقش اصناف در اقتصاد ملی توجه شود. بخش خدمات و خرد اقتصاد با سهم ۵۴درصدی از اشتغال کشور و بیش از ۳میلیون واحد صنفی، بزرگترین بخش اشتغالزایی کشور است و میلیونها خانوار از این طریق امرار معاش میکنند.
نوده فراهانی تاکید کرد: امروز جامعه اصناف با مجموعه چالشهای ساختاری، مثل کاهش قدرت خرید، افزایش هزینههای تولید و سرمایه در گردش و ناترازی انرژی روبرو است. حمایت از اتاق اصناف حمایت از تولید، اشتغال و معیشت مردم است.
شما چه نظری دارید؟