گروه سیاسی: مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری قطر و پاکستان که بامداد دوشنبه درسوییس به پایان رسید به گفته سیدعباس عراقچی وزیر خارجه، با پیشرفت‌های مهمی از جمله رفع محدودیت‌های صادرات نفت و پتروشیمی ایران، آغاز روند آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده کشورمان و طراحی سازوکارهای اجرایی برای پیشبرد توافق، همراه بود.
درتائید این اظهارات عراقچی،  وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته یک مجوز عمومی برای ایران صادر کرد که بر اساس آن، تولید، تحویل و فروش نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با منشا ایرانی تا تاریخ ۲۱اوت ۲۰۲۶ مجاز خواهد بود.
درهمین حال ،«ونس» معاون ترامپ که به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا در نشست سوییس حضور داشت، با ارزیابی روند پیشرفت گفتگوها و تشبیه آن به مراحل ساخت یک بنا گفت: توافق نهایی حکم یک خانه را دارد؛ ما اکنون پی‌ریزی و فونداسیون آن را انجام داده‌ایم. هنوز خانه را نساخته‌ایم، اما زیربنای موفقی را پایه‌گذاری کرده‌ایم.
 همزمان، قطر و پاکستان به عنوان دوکشور میانجی حاضر درنشست، دربیانیه ای مشترک از توافق بر سر نقشه راه ۶۰روزه، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و ایجاد سازوکارهای نظارتی خبر دادند و با ابراز رضایت از نتایج نشست سوییس، ادامه مذاکرات فنی را که از دیروز آغاز شده است، گامی مهم در مسیر دستیابی به توافق نهایی ارزیابی کردند.
 عراقچی: پیشرفت های مهمی به دست آمد
به گزارش اطلاعات، سیدعباس عراقچی که درنشست سوییس حضورداشت،بامداد دوشنبه درتوییتی نوشت: میانجیگری خستگی ناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفت‌های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد. همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصره دریایی برداشته شد، برخی از دارایی های مسدود شده، آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد.
وی افزود: اولین آزمون واقعی؛ واحد رفع درگیری‌ها در لبنان است.وزیر خارجه همچنین با درج تصویری گرافیکی از مهار توپ توسط علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال در بازی ایران با بلژیک در جام جهانی ۲۰۲۶ و در حالیکه دختران شهید مدرسه میناب او را کمک می کنند، در شبکه ایکس نوشت:از زمین فوتبال تا میز مذاکره و تا میدان جنگ؛ هر قدمی که ما ایرانیان برمی‌داریم بخشی از یک مبارزه بزرگتر است: دفاع از عزت و افتخار مردم عزیزمان.
همتی: درآمدهای ارزی دولت افزایش می یابد
در ارتباط با نتایج مذاکرات ایران و آمریکا ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم گفت: با روند آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران درخارج از کشور، درآمدهای ارزی دولت افزایش می یابد و همچنین قدرت تأمین ارز بانک مرکزی از محل منابع مسدودی بانک، افزایش خواهد داشت.
وی افزود: طی روزهای آینده به‌تدریج استفاده از منابع براساس شرایطی و با تصمیم و دستورالعمل بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: بر اساس بند ۱۱ تفاهم نامه ایران و آمریکا معافیت( Waiver) باید صادر می‌شد که مقرر شد توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) عملیاتی شود، از این پس صادرات نفت ایران بدون هزینه‌های جانبی تحریم خواهد بود.
درهمین زمینه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته یک مجوز عمومی برای ایران صادر کرد که بر اساس آن، تولید، تحویل و فروش نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با منشا ایرانی تا تاریخ ۲۱اوت ۲۰۲۶ مجاز خواهد بود.
«اسکات بسنت» وزیرخزانه‌داری آمریکا با اشاره به صدور این معافیت‌ ۶۰روزه گفت که در راستای گفتگوهای سازنده‌ای که در سوئیس جریان دارد، ایران متعهد شده است عبور و مرور آزاد و بدون مانع در تنگه هرمز را تضمین کند و همچنین به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود و انجام بازرسی در خاک خود را بدهد.
ایجاد ساز وکار کنترل یا مدیریت منازعه
سخنگوی هیأت مذاکره کننده ایران هم با اشاره به روند گفتگوها در سوییس، نتیجه مجموع پیام‌های رد و بدل شده میان دو طرف را تشریح کرد.
اسماعیل بقائی افزود: در رابطه با بند یک یادداشت تفاهم، سازوکاری با حضور میانجی‌ها برای نظارت بر ادامه توقف جنگ پیش‌بینی شد. این یک ساز و کار جدید است تحت عنوان «دکانفلیکشن سل» (ساز و کار کنترل یا مدیریت منازعه) تا مطمئن شویم که توقف جنگ در لبنان پایدار خواهد بود. در اینجا منظور از آتش‌بس قاعدتاً توقف جنگ است. طبق بند یک یادداشت تفاهم، جنگ و عملیات نظامی در همه جبهه‌ها از جمله در لبنان باید خاتمه پیدا کند.
وی تصریح کرد: درمورد بقیه بندها هم که لازمه آغاز مذاکرات برای توافق نهایی است، گفتگوهای خوبی صورت گرفت و تبادل پیام‌های مهمی انجام شد. در رابطه با بند ۱۰و ۱۱تفاهم نامه که مربوط به صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت ایران و همینطور تعهد طرف مقابل برای آزادسازی دارایی‌های محدودشده یا مسدودشده است هم پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفت.وی افزود: قرار شد در رابطه با عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز هم سازوکاری ایجاد شود. 
بیانیه کمیته رسانه ای هیات مذاکره کننده «میناب ۱۶۸»
کمیته رسانه ای هیات مذاکره کننده «میناب ۱۶۸» هم بیانیه  ای درباره مذاکرات سوییس صادرکرد که به این شرح است:
۱- با فشار هیات مذاکره کننده ایرانی ازعصر شنبه، پایان جنگ به صورت شکننده در لبنان فعلا حفظ شده است که برای تثبیت آن سازوکار نظارتی با عنوان «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران ایجاد می‌شود. با این سازوکار، ایران به صورت رسمی وارد معادلات امنیتی لبنان می شود، درحالی که در ماه های اخیر، آمریکایی  ها تلاش زیادی کردند تا ایران را از معادلات لبنان حذف کنند. همچنین رژیم اشغالگر قدس هیچ جایگاهی دراین سازوکار ندارد.
۲- دربحث مدیریت تنگه هرمز، برای ضمانت بازگشایی آن، مقررشده است خط تماسی ایجاد شود تا درصورت اشکال در اجرا با ایران تماس بگیرند و مشکل خود را منتقل کنند. این اتفاق به معنای تثبیت سیادت ایران درتنگه هرمز است.
۳- کارگروه های سه گانه هسته‌ای، تحریم‌ها و نظارت که تشکیل می شوند، کار خود را پس از شروع اجرای بند ۱۳یادداشت تفاهم یعنی توقف آتش در همه جبهه‌ها به ویژه لبنان، آغاز رفع محاصره دریایی،آغاز آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و صدور اسقاطیه (رفع) تحریم های نفتی، پتروشیمی و مشتقات آغاز خواهند کرد. درحقیقت پیش از اجرای بند ۱۳، ایران وارد مذاکره مرحله نهایی نمی‌شود.
۴-در این دوراز گفتگوها، یادداشت تفاهم اجرای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران هم میان ایران و قطربه امضای دو کشور رسید.
۵- همچنین براساس بند ۱۰یادداشت تفاهم، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ( OFAC) وزارت خزانه‌داری آمریکا، اسناد رفع تحریم های نفتی، پتروشیمی و مشتقات را به مدت ۶۰ روز صادر کرد. این به معنای آن است که ایران می‌تواند به صورت رسمی به مشتریان خود نفت بفروشد و پول آن را در سازوکارهای رسمی بانک مرکزی دریافت کند.
 بیانیه پایانی میانجیگران پاکستان و قطر
قطر و پاکستان،به عنوان  میانجیگران مذاکرات هم بیانیه  ای صادر کردند.
دراین بیانیه آمده است:
روز نخست نشست دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفتگوهای فنی اشاره کرد.
بر مبنای یادداشت تفاهم، طرف‌ها با تشکیل یک «کمیته عالی» موافقت کردند که مسئولیت نظارت سیاسی بر روند میانجیگری را بر عهده خواهد داشت.
مذاکره‌کنندگان ارشد به‌طور منظم به کمیته عالی گزارش خواهند داد و هدایت کارگروه‌های متمرکز بر موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها و کارگروه نظارت و حل‌وفصل اختلافات را برای تضمین اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و همچنین رسیدگی به سایر موضوعات بر عهده خواهند داشت.
کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفتگوهای فنی بیشتر فراهم می‌کند.
شهباز شریف: مذاکرات، پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای داشت
نخست‌وزیر پاکستان هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که مذاکرات در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد و پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای به همراه داشت.
به گزارش ایسنا، شهباز شریف، توافق بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰روز، تشکیل کمیته عالی برای نظارت سیاسی و آغاز گفتگوهای فنی بیشتر را به عنوان پیشرفت‌های حاصل‌شده در این مذاکرات برشمرد.
وزیر خارجه پاکستان هم به روند مربوط به مذاکرات ایران و آمریکا و موضوعاتی نظیر ذخایر اورانیوم غنی شده و تنگه هرمز اشاره کرد.
به گزارش مهر، محمد اسحاقدار در گفتگو با شبکه های العربیه و الحدث تاکید کرد: ایران وآمریکا به این نتیجه رسیده اند که راهکار حل بحران دردیپلماسی نهفته است.
وی اضافه کرد: آنها به مرحله موفقیت رسیده اند. آمریکا خواهان انتقال ذخایر اورانیوم ایران شده بود و ما به راهکار کاهش سطح غنی سازی ذخایر اورانیوم ایران دست پیدا کردیم. این ذخایر همچنان زیر زمین مدفون است.وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: معتقدم که موضوع ذخایر اورانیوم را می توان در یکی از گروه های فنی سه گانه حل و فصل کرد.اسحاقدار درباره تنگه هرمز هم گفت: اوضاع در تنگه هرمز باید به شرایط قبل از جنگ برگردد. طی دوره ۶۰روزه هیچ تعرفه  ای در تنگه هرمز اعمال نخواهد شد وکشتی ها می توانند از این منطقه عبور کنند.
دور آتی مذاکرات، سخت ترین مرحله است
وی گفت: برآورد ما این است که مرحله آتی در مذاکرات میان ایران و آمریکا سخت ترین مرحله باشد. مطمئن هستیم که آنها می توانند به توافق نهایی دست پیدا کنند چرا که این موضوع به نفع همه است. هیچ نکته منفی در یادداشت تفاهم میان آنها وجود ندارد و موضوع تحریم های ایران به صورت دو جانبه با آمریکا بررسی خواهد شد. عربستان، قطر، مصر و امارات هم از تلاش های میانجیگری حمایت می کنند.
  پزشکیان امروز به پاکستان می‌رود
در همین حال، رئیس جمهوری امروز به پاکستان سفر می‌کند.
حبیب‌الله عباسی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری  با اعلام این که سفر مسعود پزشکیان به پاکستان احتمالاً یکروزه است، گفت: پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، بررسی زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور و قدردانی از پیگیری‌های پاکستان در موضوع میانجیگری میان ایران و آمریکا، از دلایل این سفر است.
وی افزود: مشورت با مقامات عالی پاکستان در مورد موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و پیگیری تفاهم‌های امضا شده قبلی از دیگر دستورات کار سفر پزشکیان به پاکستان خواهد بود.  
گفتگوی تلفنی پزشکیان با روسای جمهوری ترکیه و صربستان
ازسوی دیگر، رییس جمهوری  شب گذشته با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به صورت تلفنی گفتگو کرد.
رؤسای جمهوری ایران و ترکیه در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید بر توسعه مناسبات جاری دوجانبه بر تداوم همکاری های دیپلماتیک در جهت صلح، آرامش و امنیت منطقه تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان در این تماس تلفنی با اشاره به تحولات اخیر و دستیابی به تفاهم پایان جنگ، تصریح کرد: این توافق مرهون تلاش های برادران عزیزمان در پاکستان، شما و کشورهای اسلامی منطقه بوده است و همه ما باید تلاش کنیم تا لبنان در جریان این صلح قرار گیرد و اسرائیل دیگر حق بمباران لبنان و فلسطین را نداشته باشد.
اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه  هم  با تقدیر از مواضع خردمندانه ایران در روند مذاکرات با آمریکا تصریح کرد: ما از تلاش های پاکستان حمایت می کنیم و از رویکرد خردمندانه و صبورانه شما قدردانی می کنیم، شامل شدن لبنان در این توافق نتیجه بسیار مطلوبی بوده است.
 روسای جمهوری ایران و صربستان  هم بااستقبال از تفاهم پایان جنگ و ضرورت تحکیم صلح و ثبات در منطقه، برتوسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. پزشکیان درگفتگوی تلفنی با الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان تصریح کرد: ما همیشه آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده بودیم و امروز روند مذاکرات به خوبی ادامه دارد و ما ادامه دهنده روند مذاکرات خواهیم بود.
رئیس جمهوری صربستان نیز ضمن تسلیت شهادت رهبر معظم انقلاب از حضور نماینده این کشور در مراسم تشییع رهبر معظم انقلاب خبر داد و اظهار کرد: از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی صربستان سپاسگزاریم.
 نخست وزیرقطر: دو طرف  اراده جدی دارند
از سوی دیگر نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم درباره مذاکرات سوییس به الجزیره گفت: یادداشت تفاهم، چارچوبی نهادی برای فرآیند مذاکرات ایجاد می‌کند. با این یادداشت میان ایالات متحده و ایران، به توقف جنگ دست یافتیم .  ما زیربناها را بنا نهادیم و اکنون مرحله ساخت‌وساز برای توافق نهایی میان واشنگتن و تهران است.   
معاون ترامپ: زیربنای موفقی را   پایه‌گذاری کرده‌ایم
معاون رئیس جمهوری آمریکا هم در ادعایی از موافقت ایران با بازگشت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و در عین حال،روند گفتگوهای سوییس را زیربنایی موفقیت‌آمیز برای توافق نهایی توصیف کرد.
به گزارش ایسنا، جی‌دی ونس که سرپرستی هیات آمریکا در مذاکرات با ایران را برعهده دارد، در یک نشست خبری با اشاره به یک گام نظارتی مهم در روند دیپلماتیک جاری با ایران مدعی شد: ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگشت به کشورشان دعوت کنند.
معاون ترامپ با ارزیابی روند پیشرفت گفتگوها و تشبیه آن به مراحل ساخت یک بنا گفت: توافق نهایی حکم یک خانه را دارد؛ ما اکنون پی‌ریزی و فونداسیون آن را انجام داده‌ایم. هنوز خانه را نساخته‌ایم، اما زیربنای موفقی را پایه‌گذاری کرده‌ایم.
واکنش بقائی به اظهارت ونس
از طرفی، اسماعیل بقائی، سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده ایران در واکنش به ادعای ونس، مبنی بر موافقت ایران با بازگشت بازرسان آژانس اتمی، تأکید کرد که تعاملات ایران با آژانس وفق تعهدات ذیل موافقتنامه‌های پادمان، طبق روال موجود و منطبق با مصوبات مجلس شورای اسلامی و تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی ادامه پیدا خواهد کرد.
ادامه مذاکرات فنی ایران و آمریکا
پس از پایان دوراول مذاکرات ایران و آمریکا مذاکرات فنی در مورد سازوکارهای اجرای یادداشت تفاهم اسلام آباد و تشکیل گروه‌های فنی مربوطه از روز گذشته (دوشنبه) در سوییس آغاز شد.
به گزارش ایسنا، ریاست هیات ایران در مذاکرات فنی بر عهده کاظم غریب آبادی، معاون وزیر خارجه است و در هیات فنی ایران،  کارشناسان حوزه سیاسی ،اقتصادی و حقوقی حضور دارند. این مذاکرات فنی با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و دو کشور میانجی مذاکرات، پاکستان و قطر در سوییس برگزار می‌شود .
 سفر قالیباف و عراقچی به عمان
خبر دیگر اینکه  محمدباقر قالیباف رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و سید عباس عراقچی وزیر خارجه، عصر دیروز بلافاصله بعد از بازگشت از لوزرن سوئیس، تهران را به مقصد  مسقط به منظور دیدار با سلطان عمان ترک کردند.
به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف در سفر به عمان با «هیثم بن طارق» سلطان عمان دیدار و در درباره ارتقای همکاری‌های دوجانبه و تشریک مساعی برای تثبیت ترتیبات ایرانی اداره تنگه هرمز گفتگو کرد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی